Anne Hansdatter von Aphelen og Lars Nathanaelsen

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Magnor Arnth Thoresen
Sted: MATHOPEN

Anne Hansdatter von Aphelen og Lars Nathanaelsen

Legg inn av Magnor Arnth Thoresen » 20. juni 2015 kl. 10.05

Anne Hansdatter er født 1726 i følge Nærøy bygdebok IV s. 17 og blir gift med Lars Nathanaelsen fra Vikna http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-80 I følge Nærøy bygdebok var de bosatt på Torstad. Er det noen som vet noe mer om dem, barn når de døde ??

Med vennlig hilsen
Magnor Thoresen

Brukeravatar
Bjørn Joar Jensen
Sted: OTTERSØY
Kontakt:

Re: Anne Hansdatter von Aphelen og Lars Nathanaelsen

Legg inn av Bjørn Joar Jensen » 20. juni 2015 kl. 11.09

Om disse vet vi ikke så veldig mye, dessverre.

Du hadde en datter Karen født 1750. Men har ennå ikke funnet henne senere i kilder. Men leter fortsatt.

Lars bror Nils ble for øvrig også inngiftet i familien "von Aphelen" når han i 1735 giftet seg med Anna Carine Johansdatter von Aphelen (1714-1769)

mvh
Bjørn J. Jensen
http://www.aphelen.no
mvh
Bjørn J. Jensen

Brukeravatar
Bjørn Joar Jensen
Kontakt:

Legg inn av Bjørn Joar Jensen » 20. juni 2015 kl. 11.23

Dog jobber jeg for å få bevist en antagelse jeg har, og som jeg tilfeldig ramlet over i Danmark.

Som vi vet er jo Anne Hansdatters bror, den kjente professor Hans i København. Og igjennom kildene der dukker det nemlig opp en søster da kalt Anna f.ca. 1727 og med en datter Karen f.ca1750. Det kan se ut som disse har oppholdt seg i Trondheim før de reiste til Danmark, antageligvis etter Lars er død.
Karen kaller seg i Danmark for Angell, noe som antagelig stammer fra at søster til Lars Nathanaelsen, Siri, giftet seg Angell og bodde i Trondheim.

Men som sagt gjenstår det endelige bevis for denne koblingen. Dessverre er det dårlig med kildehenvisninger for disse i Nærøy/Vikna.

Denne Karen døde 2.okt.1824 i Ribe, Jylland og ble 2.ganger gift. 1.gang med Gerhard Wilhelm Geelmuyden Fleischer i 1774 og 2.gang før 1801 med Andreas Rosteen Larsen Lindved.

mvh
Bjørn J. Jensen
http://www.aphelen.no
mvh
Bjørn J. Jensen

Magnor Arnth Thoresen
Sted: MATHOPEN

Legg inn av Magnor Arnth Thoresen » 21. juni 2015 kl. 9.00

Mange takk for svaret. Meget interessant lesing om von Aphelens opphav. Her er det lagt ned mye arbeid. Håper du klarer å finne bevis for antagelsen din.

Med vennlig hilsen
Magnor

Brukeravatar
Bjørn Joar Jensen
Kontakt:

Legg inn av Bjørn Joar Jensen » 23. desember 2019 kl. 2.43

Da fant jeg skiftet til Lars Nathanaelsen. Han døde 27.apr.1764 på Bakklandet. I skifte 2.mai. nevnes 6 barn i live: Karen (1750), Nathaniel (1753), Hans (1756), tvillingene Andreas og Benjamin (1759), og tilslutt Paul (1763). Disse sønnene har jeg funnet døpt i Bakke kirke.
Anne finner jeg etterpå nevnt et par ganger i samme bok (1769 og 1771), sist med sitt pikenavn.

Det som er litt rart er at jeg ikke har funnet barna konfirmert noe sted.
mvh
Bjørn J. Jensen

Svar

Gå tilbake til «Nærøy»