Legacy og Hendelsesdefinisjoner

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Brukeravatar
dn23024
Sted: KLØFTA
Kontakt:

Legacy og Hendelsesdefinisjoner

Legg inn av dn23024 » 30. mai 2015 kl. 12.59

Jeg har i Legacy opprettet en Hendelse kalt "Nekrolog", I hendelsene er det et felt hvor du kan skrive notater. Jeg ønsker, når jeg genererer en rapport at det skal vises: Nekrolog: <teksten i notatfeltet> , f.eks.

Nekrolog: Harlan Sauby Bilden was born on his family's homestead near Joplin, Montana on January 4th, 191S. His parents were Julia Sauby and Lewis Bilden, ........

Er det noen som vet hvordan jeg gjør det. Jeg vet det er noen felter man kan sette inn , f.eks. [Descr] , er det noe av det samme for Notatfeltet?

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Re: Legacy og Hendelsesdefinisjoner

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 30. mai 2015 kl. 15.19

Notatfeltet er spesielt, så det trenger du ikke fylle ut (sette inn). Under Notatfeltet er det en avkrysningsboks hvor du velger om notatene skal være med. Og det skal de jo i ditt tilfelle..

Ellers kan du jo endre/fjerne de andre feltenes auto-innhold ved å endre setningsdefinisjonen for hendelsen.

Brukeravatar
dn23024
Kontakt:

Legg inn av dn23024 » 30. mai 2015 kl. 16.32

Hei, takk for info. Slik har jeg satt det opp hvis alle felt er fylt ut:

[Hendelsesnavn] for [FørsteNavn], [Beskr], [Dato], [iSted]: og dette fungerer, men det er en ting jeg ikke klarer å løse. Når jeg lager rapport så står det noen ganger foran datoen i <dato> , foreks. " i 14. april 1973" eksempel "Nekrolog for Harold, Liberty County Times, Chester, MT, i 8 Sept 1966"

Feltene som er med er :
"Vis et beskrivelsesfelt"
"Vis et datofelt"
"vis et stedsfelt"
"Legg notater til setningene"

Hvis alle felt er utfylt: [Hendelsesnavn] for [FørsteNavn], [Beskr], [Dato], [iSted]:
Hvis bare dato er fylt inn: [Hendelsesnavn] for [FørsteNavn], [Dato]:
Hvis bare sted er fylt inn: [Hendelsesnavn] for [FørsteNavn], [iSted]:
Hvis bare Beskr er fylt inn: [Hendelsesnavn] for [FørsteNavn]:
Hvis bare Beskr og dato er fylt inn: [Hendelsesnavn] for [FørsteNavn], [Dato]
Hvis bare Beskr og sted er fylt inn: [Hendelsesnavn] for [FørsteNavn],[Beskr], [iSted].
Hvis bare dato og sted er fylt inn: [Hendelsesnavn] for [FørsteNavn], [Dato], [iSted].
Hvis beskr, dato og sted er tomme: [Hendelsesnavn] for [FørsteNavn]

Bjørn Kåre Nilssen

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 31. mai 2015 kl. 0.16

Du kan overstyre hele autosetningen om du vil også.
Ofte blir det veldig stivt når Legacy skal bygge setningene for oss, og siden du vil ha det med et bestemt format så er kanskje like greit å bare overstyre?

Jeg kommer til å rydde opp her hos meg, for ved eksport til Gedcom /TNG blir uansett ikke disse møysommelig oppbygde formuleringene/setningene med på lasset.

edit. Et lie tillegg bare : Hvorfor har du hendelsesnavn på norsk, men teksten på engelsk? Er det ikke like godt å holde seg til Obituary ? Eller var det bare et eksempel med en engelsk nekrolog? Det er visst vanligere med slikt i Amerika.? Jeg har noen også, men de er bare scannet inn, eller ligger online et sted.

Brukeravatar
dn23024
Kontakt:

Legg inn av dn23024 » 31. mai 2015 kl. 0.47

Hvordan overstyrer man autosetningen? Grunnen til at jeg vil ha Nekrolog er at rapportene og web-sidene er på Norsk. Jeg ønsker å være konsekvent. Skulle rapporter og hjemmeside vært på Engelsk skal jeg være enig i at hendelsesnavnet burde ha vært Engelsk. Jeg gadd ikke å oversette dødsannonsen til Norsk, men copy and paste fra orginalen. :D

Bjørn Kåre Nilssen

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 31. mai 2015 kl. 10.10

Du klikker på 'Setningsoverstyring' i stedet for 'Notater'.

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 31. mai 2015 kl. 10.25

Du har to muligheter å endre på setningen. Du kan endre hvordan standard setningen bygges opp med "Rediger setningsdefinisjon for hendelse" som du finner under notatfeltet når du har "Legg til/Rediger hendelse" oppe. Du kan også endre en enkelt hendelse av en type med å velge "Settningsoverstyring". Ved begge metoder kan man blande egen tekst med variabler (t.eks. [Navn]. Jeg har selv endret de fleste hendelser hvor jeg har [Sted] til [~Sted], kort formen av stedet som jeg foretrekker i rapporter.

Men en svakhet i Legacy er att om du bytter språk så settes alle setningsdefinisjonene tilbake til standard og en får gjøre om arbeidet :( .

Brukeravatar
dn23024
Kontakt:

Legg inn av dn23024 » 31. mai 2015 kl. 11.43

Ja, det er jo en mulighet det også, ulempen er som du sier endring av språk, men også at man må gjøre det på hver enkelt... :D. Takk for hjelpen til dere begge :)

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»