Jeg er i ferd å lete efter tinglyste husmannskontrakter til mine forfedre og har efter hvert funnet såkalte personalpanteregistre, som sies å kun inneholde kopier av tinglyste dokumenter som ikke omfattet fast eiendom. Jeg vet ikke hva det skulle kunne dreie seg om, men det er meg blitt fortalt at slike register noen ganger kan inneholde verdifulle opplysninger.
En Lars Olsen nevnes i et slikt registre og følgende er da å lese om ham:
No 6 = Lars Olsen Alstadgjerdets (...) til Hans P. Alstad paa 7 Spd, dateret 28e Februar og thinglyst 9e April 1839 - - - - 172.
På samme måte nevnes en Torsten Johnsen på en annen side i boken og der er blitt skrevet følgende:
J Torsten Johnsen (...) Steenvig(...) (...) efter hans kone Johanna Andersdatter, (...)
Disse tre (Lars Olsen, Torsten Jonsen og Johanne Andersdatter) er mine anefedre og mennene skal henholdsvis ha bygget seg hus på just Alstad og Steinvika i Skatval sogn. Jeg kan imidlertid ikke finne noen slike innføringer i de aktuelle pantebøkene og skulle derfor tro at jeg har fortolket opplysningene i registret på feil måte.
Skulle noen kunne tenke seg å hjelpe meg med å finne de rette opplysingene?
Leting efter husmannskontrakter
Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg
- Else Berit Rustad
Re: Leting efter husmannskontrakter
No 6 = Lars Olsen Alstadgjerdets Revers til Hans P. Alstad paa 7 Spd, dateret 28e Februar og thinglyst 9e April 1839 - - - - 172.
http://ordnet.dk/ods/ordbog?select=Reve ... ery=revers
Mvh
Else B.
http://ordnet.dk/ods/ordbog?select=Reve ... ery=revers
Mvh
Else B.
Takk for hjelpen, Else!
Kan vi da konkludere med at slike brev antagelig neppe inneholder noe av verdi for meg som forsker om husmannsplasser og dess beboere?
Efter at enda en gang ha lest teksten om Torsten Jonsen så mener jeg nå at følgende er skrevet:
J Torsten Johnsen (...) Steenvig(...) udtægt (...) skifte efter hans kone Johanna Andersdatter, (...) . . . . . . . . . . . . . . 14. 14.
Kan det da være snakk om salg av løsøre i boet efter Torstens kone? Her henvises det til «14» som jeg opprinnelig antok var nummeret til boken, men Johanne døde i 1843 og denne pantebok dekker andre år. Så gjenstår da «J» som også angis i registret, men på side 14 i denne bok finner jeg ikke noe.
Kan vi da konkludere med at slike brev antagelig neppe inneholder noe av verdi for meg som forsker om husmannsplasser og dess beboere?
Efter at enda en gang ha lest teksten om Torsten Jonsen så mener jeg nå at følgende er skrevet:
J Torsten Johnsen (...) Steenvig(...) udtægt (...) skifte efter hans kone Johanna Andersdatter, (...) . . . . . . . . . . . . . . 14. 14.
Kan det da være snakk om salg av løsøre i boet efter Torstens kone? Her henvises det til «14» som jeg opprinnelig antok var nummeret til boken, men Johanne døde i 1843 og denne pantebok dekker andre år. Så gjenstår da «J» som også angis i registret, men på side 14 i denne bok finner jeg ikke noe.
-
- Sted: Øksendal
… udlagt Huse ifølge Udskrift af Skiftet efter …
synest eg det står. Men dette er ikkje det enklaste å tyde.
Mvh. Knut.
synest eg det står. Men dette er ikkje det enklaste å tyde.
Mvh. Knut.
Takk for hjelpen, Knut!
Kanskje at det kan være slik at registeret er eldre enn pantebøkene og at numrene derfor ikke er riktige?
Kanskje at det kan være slik at registeret er eldre enn pantebøkene og at numrene derfor ikke er riktige?
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Kolonna til venstre er protokollen av panteboka, bokstavert ("Litra" i overskrifta = "bokstav"). Den 3. og 4. kolonna er bladnr. ("folio") i denne protokollen; kolonne 3 er for "adkomst brev" og 4 er for "heftelses brev" - altså fortel plasseringa av sidetalet om det gjeld overføring av eigedomsrett (evt. også bygsel) eller eit hefte på ein eigedom (t.d. vasrett, kår, ....)
I den første innførsla (Lars) er det vist til protokoll "H" (det du har lest som "6") og fol. 172.
Hugs på at eit blad/folio har framside og bakside; baksida (ofte, men ikkje her, ser det ut til, spesifisert som 172b) er den venstre sida av det vi kan (og mange prestar gjorde) kalle side/oppslag 173.
I den andre innførsla (Torsten) er det vist til protokoll "I" (meiner eg - ikkje "J", som har ein horisontal strek gjennom seg - sjå neste oppslag), fol. 14 (og gjeld både "adkomst" og "heftelse").
Det hender at protokollar vert omnummererte (eller ombokstaverte), og arkivet har sikkert katalogført dei med andre koder. I så fall må du berre finne kva protokollar som originalt var "H" og "I". Årstala og rekkefølgja er ikkje endra, så det er ikkje så vanskeleg - og den originale bokstaven stå gjerne framleis på permen eller første sida.
I den første innførsla (Lars) er det vist til protokoll "H" (det du har lest som "6") og fol. 172.
Hugs på at eit blad/folio har framside og bakside; baksida (ofte, men ikkje her, ser det ut til, spesifisert som 172b) er den venstre sida av det vi kan (og mange prestar gjorde) kalle side/oppslag 173.
I den andre innførsla (Torsten) er det vist til protokoll "I" (meiner eg - ikkje "J", som har ein horisontal strek gjennom seg - sjå neste oppslag), fol. 14 (og gjeld både "adkomst" og "heftelse").
Det hender at protokollar vert omnummererte (eller ombokstaverte), og arkivet har sikkert katalogført dei med andre koder. I så fall må du berre finne kva protokollar som originalt var "H" og "I". Årstala og rekkefølgja er ikkje endra, så det er ikkje så vanskeleg - og den originale bokstaven stå gjerne framleis på permen eller første sida.
Takk for svaret, Ivar!
Jeg fant nå arveskiftet efter Johanne Andersdatter og tolker teksten slik:
No 21.
Udskrift (...) Stør og Wærdals (...) skifte (...) Aar 1844, den 1e August, ble Skifteret sat paa Gaarden (...)n, (...) Johannes (...) husmandskone Johanne Andersdatter Steenvig(...)ven (...) Størdalen (...) Steenvig(...)ven (...) Torsten Johnsen, og i (...) Udlæg:
1. . (...) Arent Johnsen Steenvig . . . . . 3 Spd 4 (...)
2. . (...) . . . . 4 . (...)1
3. . Torsten Torstensen (...)en . . . 3 . .
4. . Ole Hansen Steenvig(...)ven . . . . 1 . .
5. . Hans Olsen Steenvig(...)ven . . . . . . 2/2
6. . Hans Halvorsen Hegge . . . . . . 1 . .
7. . (...) Hansen . . . 3 . .
8. . Berith Johnsdatter Steenvig(...)ven . . 1 . .
9. . Anders Arentsen Hammersgjærdet . . 1 2 .
10. . (...) . . . . . . 2 . .
11. . datteren Helene Torstensdatter . . . 12 . 2 . 7 .
Skifte(...) Regstr(...) (...) under (...) August 1844 (...)
Hvordan kan det da komme seg at dette arveskifte er blitt skrevet inn i panteboken og inte blant de andre arveskiftene?
Jeg fant nå arveskiftet efter Johanne Andersdatter og tolker teksten slik:
No 21.
Udskrift (...) Stør og Wærdals (...) skifte (...) Aar 1844, den 1e August, ble Skifteret sat paa Gaarden (...)n, (...) Johannes (...) husmandskone Johanne Andersdatter Steenvig(...)ven (...) Størdalen (...) Steenvig(...)ven (...) Torsten Johnsen, og i (...) Udlæg:
1. . (...) Arent Johnsen Steenvig . . . . . 3 Spd 4 (...)
2. . (...) . . . . 4 . (...)1
3. . Torsten Torstensen (...)en . . . 3 . .
4. . Ole Hansen Steenvig(...)ven . . . . 1 . .
5. . Hans Olsen Steenvig(...)ven . . . . . . 2/2
6. . Hans Halvorsen Hegge . . . . . . 1 . .
7. . (...) Hansen . . . 3 . .
8. . Berith Johnsdatter Steenvig(...)ven . . 1 . .
9. . Anders Arentsen Hammersgjærdet . . 1 2 .
10. . (...) . . . . . . 2 . .
11. . datteren Helene Torstensdatter . . . 12 . 2 . 7 .
Skifte(...) Regstr(...) (...) under (...) August 1844 (...)
Hvordan kan det da komme seg at dette arveskifte er blitt skrevet inn i panteboken og inte blant de andre arveskiftene?