Hei igjen!
Andreas Snildal skrev:Hvorfor ikke ta utgangspunkt i gårdsnavn eller eventuelt slektsnavn?
Hadde sikkert gått...hvis det var mest gårder i basen. Men...med masse Oslo-slekt syns jeg det er lite hensiktsmessig
Ellers er det også viktig å ikke ha et for komplisert system - man bør ikke bruke uforholdsmessig mye tid på å systematisere eller lage det så avansert at det blir uoversiktelig.
Det er jeg helt enig i - var ute etter et relativt enkelt system så det ikke tar for lang tid. Men uansett - nå i starten må det jo ta litt tid, så går det lettere etterhvert.
Så - til resultatet som jeg tror vil funke veldig bra!
Dette er et system som jeg har kommet fram til sammen med Laila - ja - det er vel mest hennes idè egentlig
For min del så vil nok dette systemet holde lenge, jeg hadde fra før ca 1 perm full av kopier, så med 4 permer går det vel noen år før jeg må finne på noe annet.
Vi har da kommet fram til følgende:
1 perm for hver besteforelder-linje bakover, dvs totalt 4 permer.
Her kodes hver kopi fortløpende - pluss hendelsene i basen.
Hver perm deles inn med 4 skilleark:
1: Kirkebøker
2: Bygdebøker
3: Folketellinger
4: Diverse kilder
Innenfor hver av disse 4 kategoriene bruker jeg ingen skilleark - men bare fortløpende nummer. Kopiene er lette å finne igjen via slektsbasen hvor hendelsene får påført samme kode.
Så - tusen takk for alle tips - og en spesiell takk til Laila som kom med dette forslaget!!