Martinius Olaussen og skipet Oscar ll fra Svelvik i 1882
Moderator: MOD_Vestfold
Martinius Olaussen og skipet Oscar ll fra Svelvik i 1882
Oscar ll seilte fra Svelvik i 1882. Ombord var Tømmermand Martinius Olaussen. Båten skulle til Amerika. Så vet vi ikke mer før 29.1.1887, da registreres Martinius død i Amerika, men uten gravplass. Skifte gjennonføres i Nordre Jarlsberg i mars 1887. Han etterlater seg kone og 5 mindreårige barn. Er det noen som vet noe om historien til Oscar ll ? Returnerte den til Norge igjen? Er takknemlig for hjelp til om mulig å få vite mer om hva som skjedde i disse fem årene. 

- Ulf Ruud Simensen
- Sted: TOLVSRØD
Re: Martinius Olaussen og skipet Oscar ll fra Svelvik i 1882
Hei.
Fant en som emigrerte med Oscar II 10 april 1908
Skulle tyde på at OscarII returnerte til Norge.
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ge ... 0000590329
Finner en artikkel i Stavanger Aftenblad om at veteranbåten Oscar II la til kai i Sandnes på tirsdag. Båten har vært restaurert i Litauen og er akkurat som i sin ungdom 1900.
Artikkelen er publisert 19 juni 2012.
Om dette er samme båt, når det nevnes som i sin ungdom 1900 - tja
Ulf S
Fant en som emigrerte med Oscar II 10 april 1908
Skulle tyde på at OscarII returnerte til Norge.
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ge ... 0000590329
Finner en artikkel i Stavanger Aftenblad om at veteranbåten Oscar II la til kai i Sandnes på tirsdag. Båten har vært restaurert i Litauen og er akkurat som i sin ungdom 1900.
Artikkelen er publisert 19 juni 2012.
Om dette er samme båt, når det nevnes som i sin ungdom 1900 - tja

Ulf S
Takk. Dette ser jo spennende ut. Verdt å sjekke videre. Mon tro om sjømannen min (Martinius) valgte å bli i Amerika? 

Vet ikke helt hvor du har opplysningen om at han seilte med Oscar II fra Svelvik i 1882.
Men jeg tipper at det her er snakk om barken Oscar II, bygget i St.John i 1855 og eid av kjøpmann H C Erichsen i Svelvik. I 1886 er den registrert i Drøbak, så det tyder på at den returnerte til Norge. Emigrasjonen med Oscar II i 1908 er enn annen båt og dampskip.
Men jeg tipper at det her er snakk om barken Oscar II, bygget i St.John i 1855 og eid av kjøpmann H C Erichsen i Svelvik. I 1886 er den registrert i Drøbak, så det tyder på at den returnerte til Norge. Emigrasjonen med Oscar II i 1908 er enn annen båt og dampskip.
Dette er sikkert korrekt. Opplysningene har jeg funnet i mønstringsprotokoller i Statsarkivet på Kongsberg. Det er nok sannsynlig at båten kom hjem igjen, med eller uten min sjømann. Men i mønstringsprotokollen stopper all info 21.3.1882. Takk for innspillet.
- Kari Sandberg
- Sted: HAMAR
Hvis det var et skifte i 1887, burde det stå noe der om han er død eller bare antatt død.
Døde man til sjøs, har jeg forstått det slik (og sett det i egen slekt) at det da ble sendt et skriv til presten i hjemkommunen/etterlatte, og dette burde i så fall være registrert ved skiftet. Det spørs altså hva det står der. (Siden du lurer på om han er død eller ikke.)
Døde man til sjøs, har jeg forstått det slik (og sett det i egen slekt) at det da ble sendt et skriv til presten i hjemkommunen/etterlatte, og dette burde i så fall være registrert ved skiftet. Det spørs altså hva det står der. (Siden du lurer på om han er død eller ikke.)
-
- Sted: HORTEN
"Så vet vi ikke mer før 29.1.1887, da registreres Martinius død i Amerika"
Hvor finner du dette?
Jeg kan ha oversett noe, men ikke i kirkebøkene for Strømm / Svelvik - altså hvor - gjerne med lenke!
Har du kopi av skiftet?
Lensmannens Dødsfallsmeldinger er en mulighet - men krever en tur til SA på Kongsberg.
Hvor finner du dette?
Jeg kan ha oversett noe, men ikke i kirkebøkene for Strømm / Svelvik - altså hvor - gjerne med lenke!
Har du kopi av skiftet?
Lensmannens Dødsfallsmeldinger er en mulighet - men krever en tur til SA på Kongsberg.
-
- Sted: SVELVIK
Det ligger flere dødsfalsmeldinger fra lensmannen i Svelvik på digigtalarkivet, sjekk om det er riktig årstall der, jeg har funnet flere av mine der.
Hei,
Fra dødsfallprotokollen, innføring nr 2 på høyre side,
Vestfold fylke, Svelvik og Strømm lensmann, Dødsfallsprotokoll (SAKO/A-551/H/Ha/L0001/0001), 1884-1905, oppb: Statsarkivet i Kongsberg. http://arkivverket.no/URN:sk_read/55723/12/
Fra dødsfallprotokollen, innføring nr 2 på høyre side,
Vestfold fylke, Svelvik og Strømm lensmann, Dødsfallsprotokoll (SAKO/A-551/H/Ha/L0001/0001), 1884-1905, oppb: Statsarkivet i Kongsberg. http://arkivverket.no/URN:sk_read/55723/12/
- Kari Sandberg
- Sted: HAMAR
Dødsfallsprot. viser kun en registrering av hans dødsfall - det er ikke et skifte.
Han kalles sjømann i dødsfallsprot. og da var han nok også det da han døde. Han har neppe bare holdt til i USA i fem år.
Han kan ha seilt med Oscar II hele tiden, men at dødsfallet bare ikke er blitt reg. i sjømannsrullen.
Han kalles sjømann i dødsfallsprot. og da var han nok også det da han døde. Han har neppe bare holdt til i USA i fem år.
Han kan ha seilt med Oscar II hele tiden, men at dødsfallet bare ikke er blitt reg. i sjømannsrullen.