Legg inn
av dn30257 » 17. februar 2015 kl. 12.14
Hei Anne Berit,
Jeg veit ikke hvem John Jørgensen var men det er nevnt (tror det kommer fra Vålerboka) at han var fra Heradsbygda, og at han sikkert var en driftsbestyrer i Risberget. Dette er noe jeg vil dra noe i tvil, siden vi finner han i utallige rettsaker om ulovlig slått, gjeldssaker og omtalt i mange tømmersaker i Risberget - en driftsbestyrer ser han i allefall ikke til å ha vært.
Under en sak i tingstua på Kvisler 24.09.1737 kommer det frem at John Jørgensen hadde ei søster som het Torgund Jørgensdatter.
I samme tingstue 07.07.1740 blir det nevnt at John Jørgensen var en "SVOGER" av Peder Andersen Käiväräinen i Risberget. Vi veit at Svoger også på denne tiden også ble brukt som "svigersønn", men dette stemmer ikke, siden Peder og Gjertrud i Risberget fikk barn sammen fra 1729, og da blir deres ev. datter for ung.
Du nevner at kona til John het Gjertrud Andersdatter, og den enste jeg har med dette navnet så tidlig her, var Gjertrud Andersdatter født ca. 1681 (datter av Anders Johansen Liitiäinen født 1656 og Anne Davidsdatter Pöntinen født 1657).
Om da ikke kona til John, Gjertrud Andersdatter kan ha vært ei søster av Peder Andersen Käiväräinen i Risberget, og at det var i denne betydningen ordet "svoger" ble brukt. Om dette stemmer var Gjertrud også ei søster av Lisbet Andersdatter Käiväräinen som var gift med Mattis Eriksen Muhoinen/Purainen i Håberget i Elverum.
Mvh, Morten Nasch Sandvold