Dette er litt vanskelig å registrere, og jeg er usikker på om det kan skape masse problemer?
Saken er at en jente ble født utenfor ekteskap av en ung pike, etter WW2.
Så ble denne jenta adoptert av besteforeldrene.
Hun vokste altså opp med en storesøster som i virkeligheten var hennes mor, uten at hun viste det. Dette le ikke "avslørt" før hun var i tenårene.
Men hvordan registrerer man enklest dette uten at det skaper komplikasjoner?
Det jeg er redd for er at det kan oppstå endeløse loop'er.
Lovformelig er hun vel sidestilt med sin søster/mor f.eks. ifht arv etter sine adoptivforeldre?
Men er hun samtidig arveberettiget som barn av sin mor, selv om hun nå har status som lovformelig adoptert søster av sin mor? Og hennes barn vil da ha en kombinert tante/bestemor?
Jeg bruker forøvrig Legacy.
Det er fullt mulig å registrere flere foreldre på en person. Men erfaringsmessig er det fort gjort å rote til mange timers/dagers arbeid med ett uheldig klikk, pga den manglende Angre/Undo-knappen...
Nøtt om adoptert som søster av sin mor?
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
-
- Sted: KRISTIANSAND S
- Else Berit Rustad
Re: Nøtt om adoptert som søster av sin mor?
Legacy har muligheter til å knytte et barn til flere familier, slik at programmet kan vise både adoptivfamilie, og biologisk familie om ønskelig. I dette tilfellet så er det jo stort sett sammenfall mht biologisk familie/adoptivfamilie på morssiden.
Noe helt annet er arveretten: I og med adopsjonen, har barnet arverett etter adoptivforeldrene, på lik linje med disses øvrige barn. Arverett etter biologisk mor - qua mor -, er bortfalt ved adopsjonen.
Mvh
Else B.
Noe helt annet er arveretten: I og med adopsjonen, har barnet arverett etter adoptivforeldrene, på lik linje med disses øvrige barn. Arverett etter biologisk mor - qua mor -, er bortfalt ved adopsjonen.
Mvh
Else B.
Hvis barnet er født etter 1930 skal strengt tatt ikke biologisk mor registreres før etter 100 år-
-
Da tar jeg sjansen på å legge det inn i Legacy ihvertfall
Jeg antar at dette tilfellet er ganske annerledes enn et vanlig adopsjonstilfelle, siden "alle" vet om det i utgangspunktet, bortsett fra barnet selv (som jeg har fått dette direkte fra).
Min eldste søsters far var min mors første mann, som døde. Da hun giftet seg med min far adopterte han henne. Så dette var heller ikke noe "hemmelig".
Men jeg har selv 2 adopterte barn. Ett fra Ecuador og ett fra Norge. Det i Norge var så hemmelig at det var helt komisk. Vi måtte reise helt inkognito, måtte bruke oppdiktede navn og fikk ikke lov til å bruke egen bil til institusjonen hvor barnet var (måtte ta taxi). Dette var også et helt annet sted i landet enn han var født viste det seg da noen seinere i prosessen hadde glemt å sladde ut fødestedet
Så langt har han ikke ønsket å vite noe mer om sitt biologiske opphav, så i forhold til Legacy har det ikke vært noe problem. Men jeg vil anta at jeg ikke bør legge inn dette selv om han eventuelt skulle endre mening? Siden dette ikke skal være offentlig før etter 100 år?
Men burde dette andre "åpne/interne" adopsjonstilfellet heller ikke nevnes? Både den biologiske moren og adoptivforeldrene er nå døde (i USA). Kanskje best at jeg spør "barnet" om hva hun synes først?

Jeg antar at dette tilfellet er ganske annerledes enn et vanlig adopsjonstilfelle, siden "alle" vet om det i utgangspunktet, bortsett fra barnet selv (som jeg har fått dette direkte fra).
Min eldste søsters far var min mors første mann, som døde. Da hun giftet seg med min far adopterte han henne. Så dette var heller ikke noe "hemmelig".
Men jeg har selv 2 adopterte barn. Ett fra Ecuador og ett fra Norge. Det i Norge var så hemmelig at det var helt komisk. Vi måtte reise helt inkognito, måtte bruke oppdiktede navn og fikk ikke lov til å bruke egen bil til institusjonen hvor barnet var (måtte ta taxi). Dette var også et helt annet sted i landet enn han var født viste det seg da noen seinere i prosessen hadde glemt å sladde ut fødestedet

Så langt har han ikke ønsket å vite noe mer om sitt biologiske opphav, så i forhold til Legacy har det ikke vært noe problem. Men jeg vil anta at jeg ikke bør legge inn dette selv om han eventuelt skulle endre mening? Siden dette ikke skal være offentlig før etter 100 år?
Men burde dette andre "åpne/interne" adopsjonstilfellet heller ikke nevnes? Både den biologiske moren og adoptivforeldrene er nå døde (i USA). Kanskje best at jeg spør "barnet" om hva hun synes først?
- Else Berit Rustad
Bjørn skrev:Da tar jeg sjansen på å legge det inn i Legacy ihvertfall
Så lenge du bare har opplysningene på din egen maskin, og ikke legger dette ut på nett, så blir det jo ikke offentliggjort på noen måte? Selv har jeg ganske mange "ukurante" slektsopplysninger om forskjellige personer liggende i Legacy, men det kunne jo heller ikke falle meg inn å legge det ut noe sted

Mvh
Else B.
-
Jeg får nok eksperimentere litt her. Det er jo ikke personene som skal være usynlige/private, men eventuelt en eller flere relasjoner mellom dem? Ser at det også kan settes privat/usynlig på slike ting i Legacy. Jeg tror nok at i dette tilfellet så er jeg nødt til å høre med vedkommende selv. Det er jo ikke så ofte man har anledning til det i denne "bransjen"..
Hun nevnte først hennes biologiske mor, så jeg tror ikke dette er noen hysj-hysj-greie. Hun sier selv at adopsjonen var nødvendig(?) for at de skulle kunne emigrere til USA. Av en eller grunn reiste bestemor/adoptivmor et år før biologisk mor/adoptivsøster.
Adopsjonen er faktisk nevnt i skipslistene (Stavangerfjord) også.
Hun nevnte først hennes biologiske mor, så jeg tror ikke dette er noen hysj-hysj-greie. Hun sier selv at adopsjonen var nødvendig(?) for at de skulle kunne emigrere til USA. Av en eller grunn reiste bestemor/adoptivmor et år før biologisk mor/adoptivsøster.
Adopsjonen er faktisk nevnt i skipslistene (Stavangerfjord) også.