Helma Kalseth, pikenavn: Klokkseth el Hagen?
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
- Øyvind Mjånes
- Sted: GODVIK
Helma Kalseth, pikenavn: Klokkseth el Hagen?
Hei!
Søker etter foreldre ( helst det! ), søsken el annet vedr. Helma Kalseth, født 1869 i Kristiansund.
Det er mulig hun hadde Klokkseth eller Hagen som pikenavn???
Hun var gift med Ole Larsen Kalseth, f. 1864 i Stangvik.
De er registrert i ft 1900-Stangvik, boende på Halseth?, Nygaarden
Deres datter Hjørdis O. Kalseth er min samboers oldemor......
Mvh. Øyvind Mjånes
Søker etter foreldre ( helst det! ), søsken el annet vedr. Helma Kalseth, født 1869 i Kristiansund.
Det er mulig hun hadde Klokkseth eller Hagen som pikenavn???
Hun var gift med Ole Larsen Kalseth, f. 1864 i Stangvik.
De er registrert i ft 1900-Stangvik, boende på Halseth?, Nygaarden
Deres datter Hjørdis O. Kalseth er min samboers oldemor......
Mvh. Øyvind Mjånes
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: Helma Kalseth, pikenavn: Klokkseth el Hagen?
Jeg skal se etter når jeg får tid, kanskje ikke før senere i måneden. 1866-1872 er det kopi av innsendte lister til Statistisk Sentralbyrå som gjelder for døpte, gifte og døde for Kristiansund prestegjeld. De er mikrofilmet for seg selv, og er ikke brent. Inneholder dessverre ikke all informasjon som kirkebøkene, bl.a. ikke faddere for døpte og heller ikke fedres navn på gifte.
Kommer også til å sjekke FT1875 og 1885, og kanskje vi kan finne henne i FT1870 også? Men i alle fall ikke denne uka. Mvh Tore
Kommer også til å sjekke FT1875 og 1885, og kanskje vi kan finne henne i FT1870 også? Men i alle fall ikke denne uka. Mvh Tore
- Øyvind Mjånes
Hei!
Høres kjempeflott ut. Håper det lykkes å finne ut noe mer...
Mvh. Øyvind M
Høres kjempeflott ut. Håper det lykkes å finne ut noe mer...
Mvh. Øyvind M
Er dette de rette?
Lars Olsen Kalset f. 1836 g.1863 m. Ane Andersdotter Hyldbak, (foreldre: Anders Pedersen Fosseide og Guri Pedersdtr Harang). Han var handelsmann på Todalsøra, og drev med bl.a tømmerhandel, og kjøpte Naustneset under Halset i Todal. (Todalsøra) Barn:
· Ola Larsen Kalset f 1864 gm Helma Hagen Klokset, f 1869 i Krsund, satte opp Kalsethuset på Todalsøra under samme gården sammen med brødrene, og han drev butikk der. Broren Bastian tok over huset etter at Ola og familien dro til Krsund. Han fikk barna:
a. Astrid Kalset,f 1892 gift med Joseph Szterenyi f i Ungarn. De har
i. Emil Szterenuy f 1911 1925 - d 1995
b. Hjørdis Kalset, f 1894 gift med Jens Lauenborg f 18?? i Krsund?? Barn:
i. Laura Lauenborg
ii. Hjørdis Lauenborg
iii. Rolf Lauenborg- død på panserskipet Norge 1940 Narvik
iv. Jens Lauenborg
Astrid og Hjørdis var meget kjente operasangere i Oslo og Købenavn
med hilsen
Tor Wollan
Melhus
Lars Olsen Kalset f. 1836 g.1863 m. Ane Andersdotter Hyldbak, (foreldre: Anders Pedersen Fosseide og Guri Pedersdtr Harang). Han var handelsmann på Todalsøra, og drev med bl.a tømmerhandel, og kjøpte Naustneset under Halset i Todal. (Todalsøra) Barn:
· Ola Larsen Kalset f 1864 gm Helma Hagen Klokset, f 1869 i Krsund, satte opp Kalsethuset på Todalsøra under samme gården sammen med brødrene, og han drev butikk der. Broren Bastian tok over huset etter at Ola og familien dro til Krsund. Han fikk barna:
a. Astrid Kalset,f 1892 gift med Joseph Szterenyi f i Ungarn. De har
i. Emil Szterenuy f 1911 1925 - d 1995
b. Hjørdis Kalset, f 1894 gift med Jens Lauenborg f 18?? i Krsund?? Barn:
i. Laura Lauenborg
ii. Hjørdis Lauenborg
iii. Rolf Lauenborg- død på panserskipet Norge 1940 Narvik
iv. Jens Lauenborg
Astrid og Hjørdis var meget kjente operasangere i Oslo og Købenavn
med hilsen
Tor Wollan
Melhus
Litt tilleggsinfo:
Kalseth-slekta finner du her:
http://www.home.no/bkalseth/Slekt/html/index.html
Ellers har jeg endel info om forfedrene og aneslekta i Bøfjorden og Surnadal, vet lite om slekta i Krsund, så der er jeg litt nysgjerrig og takker for ny informasjon eventuelt.
Med hilsen
Tor Wollan
Kalseth-slekta finner du her:
http://www.home.no/bkalseth/Slekt/html/index.html
Ellers har jeg endel info om forfedrene og aneslekta i Bøfjorden og Surnadal, vet lite om slekta i Krsund, så der er jeg litt nysgjerrig og takker for ny informasjon eventuelt.
Med hilsen
Tor Wollan
-
- Sted: KRISTIANSUND N
I Kirkebok for Kristiansund Prestegjeld 1866-1872, Statistisk Sentralbyrå, Fortegnelse over Fødte, Gifte og Døde på mikrofilm nor1 1094 under Fødte i Kristiansund sogn 1869 er "nr. 107, født Febr 23/1869, Helma Gurine, ægte, (foreldre) Skrædder Johan Larsen Hagen og kone Helge Knudsdtr"
ETC se http://www.kristiansund.folkebibl.no/lo ... ensenA.htm har to sider om denne familien (x = gift med, f = født, + = død):
"Johan Larsen Hagen (Lillehagen) f. 1827 Sunndal. Skreddermester i Kristiansund. Postbud x Helga Knudsen f. 1833 Sunndal
B1. Elen Marie Hagen f. 1857 Kr.sund
B2. Lovise Caroline Hagen f. 1859 Kr.sund x Peder Olaus Ellingsen. Handelsbetjent. Jfr. Ellingsen
B3. Nikolai Bonsak Hagen f. 1861 Kr.sund. Postfullmektig x 6/5 1888 Alvhilde Sofie Jensen
B4. Anna Oline Hagen f. 10/4 1863 + 6/2 1956. Forretningsdame. Var 1891 butikkjomfru på Brennevinssamlaget. Aktiv medarbeider i Indremisjonen og Ynglingeforeningen.
B5. Johanna Margrethe Hagen f. 1866 Kr.sund x Klokseth
B6. Helma Gurine Hagen f. 1869 Kr.sund. Var 1891 butikkjomfru hos O.K. Knudsen
x Ole L. Kalseth, f. 1864 Todalen. Handelsborger
xx Johan Ansnes. Gårdbruker
B7. Jensine Laurine Hagen f. 1871 Kr.sund
B8. Olaf Hagen f. 16/11 1873 Kr.sund + 3/10 1943 Askim. Postmester i Kristiansund 1930-1938. Begynte i 1893 som postbud i Kristiansund og tjenestegjorde senere ved forskjellige postkontor som ekspeditør og fullmektig. Var også en tid postmester i Sunndalen.
x 22/4 1904 Marie Galtung
C1. Helga Hagen
C2. Katharina Hagen
C3. Johan Hagen
C4. Olaf Hagen x Dagny Langlo"
I FT1875 bodde familien Lillehagen i Korsgaden i Vaagen i matr.nr. 401. Johan Larsen var da skreddermester og født i 1827, mens kona Helge var født i 1833; begge i Sunndal. Lovise Caroline bor ikke hjemme, men alle de andre 7 ungene bor hjemme. Huset eies av handelsborger Hans Olsen. De tre andre som bor i huset er skreddersvendene Ole Olsen Hoel og John Larsen, begge fra Sunndal og skredderdreng Iver Pedersen Røe fra Nesset. Alle bor i 2. etasje unntatt Nikolai Bonsak Lillehagen og Iver som bor i 1.
I FT 1885 bor de i samme hus og fremdeles i "2den Etage". Sammen med Johan Laren Lillehagen og Helga Lillehagen bor Bonsak Necolay Hagen, Johanne Margrethe Hagen, Jensine Laurine Hagen og Olaf Hagen i tillegg til Skrædderlærling Johan Mortensen Heen fra Grytten, f. 1868. I 1. etasje bodde skomaker Peder Olaus Ellingsen med kone og 3 barn.
Helma Hagen bor i FT1885 i Kors Gade/Matr.nr. 13 i Vaagen i 2den Etage; "Helma Hagen, f, 1869, Krestiansund / Butikjomfru". De andre i husholdninga er Bagermester Jens Tidemann med kone og to barn samt bagerdreng Martin O. Helseht. Matr.nr. 13 har gatenavnet Hollendergaten 7 i dag.
Mvh Tore
ETC se http://www.kristiansund.folkebibl.no/lo ... ensenA.htm har to sider om denne familien (x = gift med, f = født, + = død):
"Johan Larsen Hagen (Lillehagen) f. 1827 Sunndal. Skreddermester i Kristiansund. Postbud x Helga Knudsen f. 1833 Sunndal
B1. Elen Marie Hagen f. 1857 Kr.sund
B2. Lovise Caroline Hagen f. 1859 Kr.sund x Peder Olaus Ellingsen. Handelsbetjent. Jfr. Ellingsen
B3. Nikolai Bonsak Hagen f. 1861 Kr.sund. Postfullmektig x 6/5 1888 Alvhilde Sofie Jensen
B4. Anna Oline Hagen f. 10/4 1863 + 6/2 1956. Forretningsdame. Var 1891 butikkjomfru på Brennevinssamlaget. Aktiv medarbeider i Indremisjonen og Ynglingeforeningen.
B5. Johanna Margrethe Hagen f. 1866 Kr.sund x Klokseth
B6. Helma Gurine Hagen f. 1869 Kr.sund. Var 1891 butikkjomfru hos O.K. Knudsen
x Ole L. Kalseth, f. 1864 Todalen. Handelsborger
xx Johan Ansnes. Gårdbruker
B7. Jensine Laurine Hagen f. 1871 Kr.sund
B8. Olaf Hagen f. 16/11 1873 Kr.sund + 3/10 1943 Askim. Postmester i Kristiansund 1930-1938. Begynte i 1893 som postbud i Kristiansund og tjenestegjorde senere ved forskjellige postkontor som ekspeditør og fullmektig. Var også en tid postmester i Sunndalen.
x 22/4 1904 Marie Galtung
C1. Helga Hagen
C2. Katharina Hagen
C3. Johan Hagen
C4. Olaf Hagen x Dagny Langlo"
I FT1875 bodde familien Lillehagen i Korsgaden i Vaagen i matr.nr. 401. Johan Larsen var da skreddermester og født i 1827, mens kona Helge var født i 1833; begge i Sunndal. Lovise Caroline bor ikke hjemme, men alle de andre 7 ungene bor hjemme. Huset eies av handelsborger Hans Olsen. De tre andre som bor i huset er skreddersvendene Ole Olsen Hoel og John Larsen, begge fra Sunndal og skredderdreng Iver Pedersen Røe fra Nesset. Alle bor i 2. etasje unntatt Nikolai Bonsak Lillehagen og Iver som bor i 1.
I FT 1885 bor de i samme hus og fremdeles i "2den Etage". Sammen med Johan Laren Lillehagen og Helga Lillehagen bor Bonsak Necolay Hagen, Johanne Margrethe Hagen, Jensine Laurine Hagen og Olaf Hagen i tillegg til Skrædderlærling Johan Mortensen Heen fra Grytten, f. 1868. I 1. etasje bodde skomaker Peder Olaus Ellingsen med kone og 3 barn.
Helma Hagen bor i FT1885 i Kors Gade/Matr.nr. 13 i Vaagen i 2den Etage; "Helma Hagen, f, 1869, Krestiansund / Butikjomfru". De andre i husholdninga er Bagermester Jens Tidemann med kone og to barn samt bagerdreng Martin O. Helseht. Matr.nr. 13 har gatenavnet Hollendergaten 7 i dag.
Mvh Tore
- Øyvind Mjånes
Hei!
Dette var storartet!! Har ikke vært inne og sjekket på en stund, da jeg trodde jeg fikk beskjed per e-mail, om evnt. svar...
Tusen takk skal du ha!!
Mvh. Øyvind Mjånes
Dette var storartet!! Har ikke vært inne og sjekket på en stund, da jeg trodde jeg fikk beskjed per e-mail, om evnt. svar...
Tusen takk skal du ha!!
Mvh. Øyvind Mjånes
- Øyvind Mjånes
Hei!
Jo takk, det er de rette personene. Min samboers bestemor var Laura Lauenborg, som var gift med Bjarne Rolfsen-klippfiskforhandler
( hadde "brygge" sammen med Lossius-familien ). 3 barn.
Har en brosjyre fra København-operaen m/Hjørdis Lauenborg, som jeg evnt kan scanne og sende til deg, om du skulle være interessert...
Er det noe spesielt du lurer på om denne grenen, så bare send en e-mail -privat: [email protected]
mvh. Øyvind M
Jo takk, det er de rette personene. Min samboers bestemor var Laura Lauenborg, som var gift med Bjarne Rolfsen-klippfiskforhandler
( hadde "brygge" sammen med Lossius-familien ). 3 barn.
Har en brosjyre fra København-operaen m/Hjørdis Lauenborg, som jeg evnt kan scanne og sende til deg, om du skulle være interessert...
Er det noe spesielt du lurer på om denne grenen, så bare send en e-mail -privat: [email protected]
mvh. Øyvind M