Hei, beklager at jeg ikke så at det var din profil jeg sendte lenke til.
Vel, når det gjelder Ziegler-slekten så er det svære greier egentlig. Jeg kan gi deg litt her nå bare for å pirre nysgjerrigheten nok til å ville vite mere.
Johannes Johannesen Buåsen giftet seg i Østre Moland 2. januar 1863 med Elen Olsdatter Grandalen (1841- 1867). Elen var datter av Ole Aanonsen Grandalen (f. 1810) og Olea Marie Ulriksdatter Ziegler (1812-1844). Hun ble født på Berget under Lyngraat, men tilhørte Ziegler-famlien som holdt til på Bjornes. Olea Maries foreldre var Uldrich Ferdenant Reinholt Ziegler (1779-1860) og Aase Marie Halvorsdatter (1780-1831). Begge disse to var innflyttere østfra, men de giftet seg i Tromøy kirke 26. september 1802. Uldrich var gruvearbeider og reiste fra Kongsberg ved avviklingen av sølvverket der. Uldrich selv var født i Snarum, Modum. De bodde først i Neskilen der Uldrich fikk jobb i jerngruvene, men flyttet senere innover til Bjornes der ny gruvevirksomhet var etablert.
Uldrich og Aase Marie er mine 3xtippoldeforeldre.
Ziegler-slekten vår innvandret fra Hannover i Tyskland i ca år 1677. Stamfaren i Norge Reinholt Ziegler (1677-1729) var antakelig født i Hannover, men han er beviselig døpt i Akershus slottskirke. Faren Heinrich Ziegler var fyrverker ved Akershus festning.
Zieglerne våre var innom Lesja, Trøndelag (flere steder nord/sør), Stange, Modum og Kongsberg før de ble sørlendinger. Faren til Uldrich, Thomas Ziegler (1753-1817) ble f eks født i Verdalen, men endte sine dager i Tønsberg. Noen endte i Høvåg, andre i Kragerø. Ziegler-slekten i Norge er stor og interessant.
Du får gi meg et ord, hvis du vil ha mere, men det må ordnes på annet vis.
Ingeb