Finne informasjon om militær historie

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
dn32218
Sted: Fyllingsdalen

Finne informasjon om militær historie

Legg inn av dn32218 » 24. september 2014 kl. 23.25

Hei!

Jeg lurer på hvordan jeg kan finne mer informasjon om min bestefars militære historikk og da spesielt under 2. verdenskrig.

Jeg vet at han var med i en motstandsgruppe og opplevde grusomme ting som pregde han resten av sitt liv. Han har aldri vært særlig åpen om dette, men jeg vet at han var med på å senke et tysk forsyningsskip. Navnene til de som var med i motstandsgruppen ble avslørt og min farfar måtte flykte og holde seg skjult i en gård i Olden.

Alle råd og tips blir tatt imot med takk!

MVH
Stig Runar Moe

gj08391
Sted: GRINDER

Re: Finne informasjon om militær historie

Legg inn av gj08391 » 25. september 2014 kl. 6.02

Hva het din bestefar?

dn32218
Sted: Fyllingsdalen

Legg inn av dn32218 » 25. september 2014 kl. 8.55

Emil Moe, F: 1925

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 25. september 2014 kl. 9.54

Hei, siden du nevner Olden, er dette Vestlandet, og det første du bør gjøre da er å dra innom Bergen offentlige bibliotek, Hovedavdelinga ved Lille Lungegårdsvann og spørre. Det er vel Lokalavdelinga der som kanskje kan ha noe.
Det er utrolig hva bibliotekene har av bøker og tidsskrifter, og bibliotekarene kjenner til hva de har. Kanskje det er skrevet en hovedfagsoppgave om slike aksjoner, eller akkurat den aksjonen, og kanskje biblioteket har den også? Spør der først, er mi anbefaling. :-)

Bjørn West-museet som ligger i Matre i Nord-Hordaland ved E39, kan også ha mye. Jeg har aldri vært innom der, så jeg vet ikke, men det var jo ei aktiv militær, motstandsgruppe nord for Bergen.

Og så Hjemmefrontmuseet som ligger i Oslo. Det er vel de som har den største samlinga av bøker og artikler, og de kan sikkert også geleide deg videre i leitinga.

Men, start med å spørre lokalt.
:) Tore

Svar

Gå tilbake til «Generelt»