Ouen Olsen

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Synnøve Elisabeth Nybakken Ramsrud
Sted: BIRI

Ouen Olsen

Legg inn av Synnøve Elisabeth Nybakken Ramsrud » 28. desember 2004 kl. 13.43

Jeg prøver her også siden Strømm var en del av Hurum på det aktuelle tidspunkt.

En av mine aner er Ouen/Auen/Ouden/Ougen/Ove Olsen. I folketellingen 1801 var han 47 år og bosatt på Helgerud i Strømm (Svelvik) i Vestfold. Han giftet seg 21.10.1784 med Marte Gjermundsdatter fra Furu i Strømm. Han er da benevnt som enkemann. Han døde 22.03.1851 - alder 95 år. Etter de to angivelsene av alder må han være født ca. 1754-56. Han skal ha vært fra Gudbrandsdalen. Er det noen som vet hvor i Gudbrandsdalen?

gj09542
Sted: HUNDVåG

Re: Ouen Olsen

Legg inn av gj09542 » 25. oktober 2009 kl. 14.16

Hei Synnøve,

Jeg har ikke noe svar til deg, men jeg har i praksis det samme spørsmålet. Jeg vet også han var fra Gudbrandsdalen, men jeg arbeider med å spore fra hvor. Har du funnet ut av det - eller - finner ut av det så vil jeg være interessert. Finner jeg ut av det så skal jeg love å poste deg en opplysning.

Om du selv ikke har lest Strømmens historie bind 2 så finner du noe informasjon om Ouduns virke mens han var i live. Han beskrives der som en legemssterk mann med en rekke tillitsverv.

Oudun er forøvrig alt annet enn noen nær slektning av meg. Min link til han er gjennom datteren Ingeborg Karine som han hadde med konen Marte Gjermundsdatter fra Furu (nabogården).

min e-mail adresse er [email protected] om du er interessert i å sende noen linjer.

mvh.

Jon

Svar

Gå tilbake til «Hurum»