Uekte barn?
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
Uekte barn?
Er betegnelsen "uægde/uekte" opprinnelig en forkortelse for "udenfor/utenfor" "ægdeskab/ekteskap" eller mer en juridisk term som f.eks. sier "uten arverett" ?
- Else Berit Rustad
Re: Uekte barn?
Uektefødt = født utenfor ekteskap
Ektefødt = født i ekteskap
Hvordan det stilte seg mht arveretten for barna, vil jo variere alt etter hvilken periode vi snakker om.
Mvh
Else B.
Ektefødt = født i ekteskap
Hvordan det stilte seg mht arveretten for barna, vil jo variere alt etter hvilken periode vi snakker om.
Mvh
Else B.
Takk Else. Men jeg spurte nok for uklart. OPPRINNELIG var det vel en hensikit med å føre det opp i kirkeboka. Kanskje en kombinasjon av noe teologisk og noe juridisk?
Var nok av teologisk årsak. Å sette barn til verden utenfor ekteskap var straffbart i kirken og kvinnen måtte utestå kirketukt i forskjellig grad.
Takk Alf. Jeg tolker det som kombinert teologi og jus. De to disiplinene var nok uatskillelige i gamle dager.
Rolf skrev:Takk Alf. Jeg tolker det som kombinert teologi og jus. De to disiplinene var nok uatskillelige i gamle dager.
Kirken hadde nok sin egen jus.
I Danmark hadde man også birketing som kunne dømme. Dette var en lokal domstol på adelige lensgodset i tiden etter eneveldets innførelse, uavhengig av konge og fut så vidt jeg har skjønt- Men man kunne appelere til en høyere domstol.
http://da.wikipedia.org/wiki/Birketing
Kirken, og spesielt før reformasjonen var egen rettstat. Tror ikke de dog kunne dømme noen til døden, men ellers strenge straffer. Gapestokk f.eks.
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Rolf skrev:Er betegnelsen "uægde/uekte" opprinnelig en forkortelse for "udenfor/utenfor" "ægdeskab/ekteskap" eller mer en juridisk term som f.eks. sier "uten arverett" ?
Det er vel ein god forumregel å sjå om spørsmålet har vore oppe før.....
I dette tilfellet nokså nyleg: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=121756