Alliert bombing 1942/1943
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
Alliert bombing 1942/1943
I forbindelse med ett alliert bomberaid mot flyplassen på Værnes, ble det sluppet en del bomber også ute ved Vikangårdene. Min mor var hushjelp hos Dr. Signe Seip og huset der fikk store skader i det en eller flere bomber falt ned i hagen. Dagen etter var min far og andre ute for å se etter hvordan det hadde gått med de som bodde i huset og det var de han møtte det som skulle blir min mor for første gang. Jeg skulle gjerne vite om når dette raidet var og om det har vært omtalt i noen av lokalavisene.
Med vennlig hilsen
Jens Sigurd Smiseth
Jens Sigurd Smiseth
Re: Alliert bombing 1942/1943
Har sett i boken Okkupasjonsår i Stjørdalbygdene, bind I, side 156.
at bombingen skjedde om natten mellom 19. og 20. mai 1940.
Et par brannbomber falt ved Folvik, (som er like ved Vikan) uten å gjøre særlig skade.
Hilsen Jon
at bombingen skjedde om natten mellom 19. og 20. mai 1940.
Et par brannbomber falt ved Folvik, (som er like ved Vikan) uten å gjøre særlig skade.
Hilsen Jon
Hei og takk for svar. Det er nok ikke dette bomberaidet jeg tenker på, da min mor ikke kom til Stjørdalen før 1941. Det må ha vært noen bomberaid senere i krigen.
Med vennlig hilsen
Jens Sigurd Smiseth
Jens Sigurd Smiseth
I henhold til dagboken til Thomas Hegset så skjedde denne bombingen om natten til 29. april 1942. Det ble drept en ungdom på 25 år der ute ved Vikan.
Jon
Jon
Hei Jon og takk for opplysningene. Dette er nok det bombetoktet jeg er ute etter, da det stemmer bedre med det mine foreldre har fortalt av denne hendelsen. Jeg antar at dette var god propaganda for nazistene og at det ble slått ganske stort opp i lokalavisene etter som det var allierte som bombet?
Med vennlig hilsen
Jens Sigurd Smiseth
Jens Sigurd Smiseth
Hei!
Der er et engelsk, skadet fly som som slapp sin bombelast før de nødlandet på Stjørdalsfjorden.
Jon
Der er et engelsk, skadet fly som som slapp sin bombelast før de nødlandet på Stjørdalsfjorden.
Jon
Ja, vel. Jeg hadde forstått det slik at det var feil navigering i forbindelse med en alliert bombing av Værnes Flyplass, men da var det kanskje noen av bomberaiden mot Tirpiz da denne lå inne i Fættenfjorden?
Med vennlig hilsen
Jens Sigurd Smiseth
Jens Sigurd Smiseth
Hei!
Her er det med to vel forskjellige operasjoner . En mot Fættenfjorden den 27 og en mot Værnes den 28
Jon
Her er det med to vel forskjellige operasjoner . En mot Fættenfjorden den 27 og en mot Værnes den 28
Jon
Hei igjen. Da begynner det å gi mening, for jeg kan ikke se at det er nevnt i bygdeboka om raidet mot Værnes. Jeg mener å ha lest at det var flere bombetokter mot Værnes fordi den var base for blant andre Luftwaffe's Condor bombe- og rekognoseringsfly som ble brukt til å spore opp Atlanterhavskonvoier og dirigere ubåtene til disse.
Med vennlig hilsen
Jens Sigurd Smiseth
Jens Sigurd Smiseth
De du sier stemmer. Vi hadde en Condor parkert 2 meter fra stuetrappa i flere etapper under krigen.