Siver Knutsen Øvre Volstad ca. 1753-1824

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Siver Knutsen Øvre Volstad ca. 1753-1824

Legg inn av Tore Kristiansen » 19. desember 2013 kl. 16.02

Jeg leter etter opphavet til Siver Knutsen Øvre Volstad på Ellingsøya. Han var født ca. 1753 (48 år i FT1801) og blir begravd 1824. Jeg har en teori om at han kan ha vært fra Larsgårdskråen, men har ikke funnet bevis, bare en indikasjon på navneoppkalling.

Jeg var ikke så kjent i Ålesundsområdet, men har blitt littegrann kjent med prestegjelds-, sogne- og skipreidegrenser den siste uka. Det har vært litt utfordrende, men jeg har hatt en god hjelper i Ingmar på DISchaten til det. :-) Årsaken til all denne frustrerende leitinga er ei datterdatterdatter av Siver. Ragnhild Hansdtr. Davidsplassen (1853-1939) havnet på Smøla på Nordmøre. Sivers datter, Synneve, ble nemlig gift til Davidsplassen.

Er det noen som har tips eller har vært borti disse folkene før, er jeg takknemlig for alle svar. :-)

Siver var gift med Marte Einersdatter Eikrem. Ved trolovelsen 5. juni 1785 var begge forloverne fra Eikrem, og Siver kalles da for Wolstad. Trolovelse nummer to på venstresida: Borgund i Borgund, Ministerialbok nr. 528A03 (1762-1800), Trolovede 1786, side 34.
I FT1801 hadde de tre barn på garden i alder 14, 10 og 8. Sønnene Knut og Einer (oppkalt etter farfar og morfar) og dattera Synneve. Det ser ikke ut til å hjelpe med faddernes navn på de tre barna Knut, Einar og Synnøve. Fadderne for guttene i 1787 og 1790 er fra Eikrem og fra nabogarden Lorgja (Lorgen), mens fadderne for Synnøve var to fra Engeset, rett over på andre sida av Grytafjorden, og tre fra Vik som også er nabogarden til Volstad på Ellingsøya. Selv om Vik ligger på sørsida og Volstad på nordsida. Det er vel bare Kleiva mellom dem? Jeg ser ingen umiddelbare slektsforbindelser til de gardene.

Det ser ikke ut til at det er slekta til Siver som sitter på garden tidligere på 1700-tallet heller. Ved ekstraskatten, 23.09.1762. Sunnmøre var det ingen Knut på Øvre Volstad. Tore Knutsen og Anders var brukerne. Tore Knutsen drev et av brukene på Øvre Volstad fram til han døde i 1773. Jeg har tenkt at han kanskje var en bror, men skiftet etter Tore i 1773 var fallit. 57 riksdaler i brutto inntekt og 184 riksdaler i gjeld. Så der var det bare de prioriterte fordringene som fikk noe. Og det forteller ikke noe om mulige slektsforbindelser. Han ser også ut til å ha vært en generasjon eldre enn Siver.

Det er heller ikke noe skifter etter en Knut på Volstad, hverken øvre eller nedre i det digitaliserte skifteregistret for Sunnmøre, og det eneste skiftet etter ei kvinne hjalp heller ikke, siden hennes ektemann het Rasmus.

Kanskje det står navn på ham når bøkselseddelen ble tinglyst, men jeg har ikke leita i tingbøkene etter den. Tenkte jeg skulle forsøke andre måter først. :-)

Jeg har forsøkt å finne ham ved eliminasjonsmetoden. Hvis Siver kom langveis fra, hjelper ikke det, men uansett måtte jeg forsøke.
Mulige Siver Knutsen døpt i Borgund:
Siur med far Knut Siursen Myklebust døpt 7.9.1749. Finner ham ikke konfirmert i Borgund prestegjeld.

Sivert med far Knut Jakobsen Diub døpt 11.5.1751. Han ble konfirmert i 1768 som nr. 15. Da tjente han på Terøen (Terøya i Haram)
Foreldrene, ungkar Knut Jakobsen Diub ble, nederst på sida, gift i 1745 med Gjertrud Sivertsdatter Terøen, "pige, men er frugtsommelig". :-)

Sivert med far Knut Eriksen Larsgaardkraaen døpt 10.6.1753. Han ble konfirmert i 1771 som nr. 15.
Foreldrene; Enkemann Knut Eriksen Larsgårdskråen ble gift 2. januar 1750 med pike Synneve Sjursdatter Veibust: Borgund i Borgund, Ministerialbok nr. 528A02 (1739-1761), Ekteviede 1748-1750. Siver har kalt opp sin far og svigerfar. Kan dattera Synneve ha vært kalt opp etter farmora, og var det hun som var husmannskona på Larsgårdskråen?

Ingen andre Siver Knutsen ble født i Borgund 1754-1759, og i Borgund var det bare en Siver Knutsen som ble gift før 1800, han på Volstad.

I FT1801 er det også bare en av disse som bor på Sunnmøre. På hele Sunnmøre var det bare to Sivert Knutsen født på 1740- og 1750-tallet som er registrert i 1801-tellinga. Den andre var lensmannen i Volda født i 1759.

Siver Knutsen Larsgårdskråen
Han er beste kandidaten til å være Siver Knutsen på Øvre Volstad, siden mora hans het Synneve og han døper den eneste dattera si det samme, men jeg finner ikke noe bevis på at det er denne Siver som havner på Volstad.

Knut Eriksen er det skifte etter på Kråen ved Larsgården 30. november 1763 Sunnmøre sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 21 , 1763-1765, folio 75a. Det var 10 riksdaler i minus i skiftet og arvingene fikk ingenting. Arvingene var enka Synneve Sieursdatter og barna
1) sønnen Claus Knutsen, 20 år med formynder farbroren Peder Eriksen.
2) sønnen Sieur Knutsen, 8 år, med formynder Ole Hansen Gaasinæs (Gåseidnes?)
3) datter Gjerke Knutsdatter med formynder Lars Larsen Gaasinæs (Gåseidnes?).
4) datter Mette Knutsdatter, 5 år, med formynder Ole Olsen Gåseidnes.

Gjerke og Claus dør begge i løpet av få år etter faren. Enka Synneve dør på Larsgården i 1785.
Mette ble gift med Ole Larsen og de bor på Gåsholmen i 1801. De fikk 6 barn, men ingen av dem hadde Siver eller kona på Øvre Volstad som faddere.
:) Tore

Arnstein Slinning
Sted: ÅLESUND

Re: Siver Knutsen Øvre Volstad ca. 1753-1824

Legg inn av Arnstein Slinning » 19. desember 2013 kl. 20.58

Hei Tore.

Du har litt av en utfordring foran deg.

Jeg hadde kontakt med Statsarkivet i Trodhjem på for sommeren i 2012 angående skifteprotokoller for Sunnmøre. De bekreftet at de hadde protokoller som ikke var skannet og lagt ut.

Dette er ikke gjort enda såvidt jeg kan se.

Du kan jo henvende deg til SAT om de kan finne skifte på Siver.

Hilsen
Arnstein Slinning

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Siver Knutsen Øvre Volstad ca. 1753-1824

Legg inn av Tore Kristiansen » 21. desember 2013 kl. 10.49

Takk for innspillet ditt, Arnstein. :-)
Men jeg tror ikke det finnes et offentlig skifte etter Siver. Han døde da han var 71 år gammel, og da var barna hans godt voksne og myndige. Jeg regner også med at enka satt i uskiftet bo til hun døde.
Jeg får lete videre i dåpene til barnebarna, og se om det var noen søskenbarn fra hver side som var faddere.
:) Tore

Svar

Gå tilbake til «Ålesund»