Navnet Pareli

Moderator: MOD_Nordland

Svar
gj10746
Sted: hundhamaren

Navnet Pareli

Legg inn av gj10746 » 14. november 2013 kl. 22.53

Oppretter nytt emne, men spørsmålet har også sammenheng med bl.a etterlysning av Alfred Klæbo. (siste etterlysning for Brønnøy)
I siste svar her ser jeg at et av barna til Andreas Klæbo Andreassen har navnet Pareli, - Konrad Pareili.
Har andre gamle aner fra Helgeland hvor ett barn i en større søskenflokk får navnet Pareli som mellomnavn.
Noen som vet hvor navnet Pareli kommer fra? Er det et fornavn eller etternavn opprinnelig?

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Navnet Pareli

Legg inn av Else Berit Rustad » 14. november 2013 kl. 23.06

gj10746

Legg inn av gj10746 » 14. november 2013 kl. 23.29

Takk for svar, Jeg har sett dette i leksikon før, men det jeg lurer på er hvorfor noen slengte på dette navnet til ett barn i en ellers stor ungeflokk? Var dette navnet ansett som et slags "fint" navn på den tiden? Noe som minnet om høyverdighet? Og hvorfor fikk da i såfall ikke alle barn i samme søskenflokk dette mellomnavnet?
Jeg er bare nysgjerrig på fenomenet og undrer meg litt,
Noen som vet om unerliggende årsaker til at Pareli.navnet tilfeldig dukker opp i enkelte familier?

Knut Sæther
Sted: Øksendal

Legg inn av Knut Sæther » 14. november 2013 kl. 23.50

Innhaldet i kapitla 4.1.1.2 og 4.1.1.3 her har vel ein viss relevans i forhold til det temaet du tek opp:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok ... ?id=376517

Mvh. Knut

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 14. november 2013 kl. 23.57

gunn skrev:Noen som vet hvor navnet Pareli kommer fra? Er det et fornavn eller etternavn opprinnelig?

La bare inn lenke til leksikon, siden du stilte spørsmålet på denne måten.

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Sted: SKIEN

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 15. november 2013 kl. 11.14

I Nord-Norge var det veldig vanlig å døpe barn med etternavnet til "kjentfolk", enten som fornavn 1 eller 2. De hadde vel en slags tro på at fikk barnet et "fint" navn så ville det gå det bra her i livet. Du kan finne i samme barneflokk både Pareli, Dass, Zahl/Sahl, Jentoft osv. For mange kan dette virke forvirrende og lett forveksles med at personene er i slekt med disse slektene, noe som som oftest ikke er tilfelle.

Vi som forsker må bare ta dette som en kuriositet og godta det.
mvh Eva Helene Erntsen
Moderator: Hedmark, Informasjon om Slektsforum, Agderfylkene, Nord-Trøndelag og Telemark.
Les dette før du poster din melding

gj10746

Legg inn av gj10746 » 15. november 2013 kl. 20.21

Tusen takk alle sammen for svar! Til sistemann vil jeg si at jeg nesten hadde en mistanke om at det kunne vært en tendens til å kalle opp barn etter kjente og litt "fine" navn.
Har funnet dette blandt flere gamle aner nordpå. Navn som Pareli, Falk, Anker mf har plutselig dukket opp av intet på f.eks et av barna i en ungeflokk.
Vet du om dette var mer typisk for nordlendinger enn for resten av landet?

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Sted: SKIEN

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 15. november 2013 kl. 20.44

Så langt jeg kan se var dette et typisk fenomen for de tre nordligste fylkene.
mvh Eva Helene Erntsen
Moderator: Hedmark, Informasjon om Slektsforum, Agderfylkene, Nord-Trøndelag og Telemark.
Les dette før du poster din melding

Svar

Gå tilbake til «Brønnøy»