Kirkebok, Domkirken i Trondheim, Sør-Trøndelag, Døpte 1760
Moderator: MOD_tydehjelp
Kirkebok, Domkirken i Trondheim, Sør-Trøndelag, Døpte 1760
Hei!
Kan noen hjelpe meg å tyde hva som står på dåp nr 88 venstre side:
"2. september .. ægte barn daab. N. Gunner. P. Lars Gunnersen (?). M. Mar... (?) Gudmunds D. T: Maren IversD. Ragnnilde JabobsD. Hans Nordhelm(?), Thore Iversen, Niels Olsen"
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A04 (1729-1769), Fødte og døpte 1760, uten sidenr.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-296
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 031223.jpg
Kan noen hjelpe meg å tyde hva som står på dåp nr 88 venstre side:
"2. september .. ægte barn daab. N. Gunner. P. Lars Gunnersen (?). M. Mar... (?) Gudmunds D. T: Maren IversD. Ragnnilde JabobsD. Hans Nordhelm(?), Thore Iversen, Niels Olsen"
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A04 (1729-1769), Fødte og døpte 1760, uten sidenr.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-296
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 031223.jpg
- Paul Johan Hals
Re: Domkirken i Trondheim, Døpte 1760
88 d 2 September 2d ægtebarns Daab. (1) N Gunner. P Lars Gunnersøn. M. Marithe Gudmunds D. T. Maren JversD., Ragnilde JacobsD., Hans Nordhelm, Thore Jversen, Niels Olsøn.
Hvorfor det står (1) eller (I) vet jeg ikke, men siden det også er nevnt at det er deres 2. barn, kan det bety at det første barnet ikke lever. Bare en tanke.
Mvh Paul
Hvorfor det står (1) eller (I) vet jeg ikke, men siden det også er nevnt at det er deres 2. barn, kan det bety at det første barnet ikke lever. Bare en tanke.
Mvh Paul
Det var interessant, og en detalje jeg ikke la merke til!
Dette er jo problemstillingen fra i går (om du husker) med morens navn som er forskjellig. Marithe/Marthe på flere barn + vielse, mens hun jeg leter etter (som jeg er etterkommer av) har Anne som mor.
Jeg har trukket den slutning at det er samme familie, da de har en fadder som går igjen på flere av dåpene.
Men hvis (1)-tallet betyr at første barn er død, så er jeg like langt, da dette barnet angivelig er min stammor.
Det med at det er 2. ægtefødt barn, stemmer med det jeg har funnet foreløpig, når jeg tar med min stammor etter Anne Gudmundsdatter født 1759.
Får gå litt i tenkeboksen...
Dette er jo problemstillingen fra i går (om du husker) med morens navn som er forskjellig. Marithe/Marthe på flere barn + vielse, mens hun jeg leter etter (som jeg er etterkommer av) har Anne som mor.
Jeg har trukket den slutning at det er samme familie, da de har en fadder som går igjen på flere av dåpene.
Men hvis (1)-tallet betyr at første barn er død, så er jeg like langt, da dette barnet angivelig er min stammor.

Det med at det er 2. ægtefødt barn, stemmer med det jeg har funnet foreløpig, når jeg tar med min stammor etter Anne Gudmundsdatter født 1759.
Får gå litt i tenkeboksen...

- Paul Johan Hals
Det kan selvsagt dreie seg om to forskjellige par, men ....
Kan det tenkes at Lars var gift to ganger? I såfall kan tallet i parentes vise til at det er første barn i ekteskap nr 2.
Har en følelse av at det er noe vi har oversett
... eller feiltolket
Mvh Paul
Kan det tenkes at Lars var gift to ganger? I såfall kan tallet i parentes vise til at det er første barn i ekteskap nr 2.
Har en følelse av at det er noe vi har oversett

... eller feiltolket

Mvh Paul
Kanskje du er inne på noe der!
Han kan jo ha giftet seg med søsteren (Maritha) til sin eventuelle enke (Anna), siden de har samme etternavn.
Men nå er det kun ett år og 8 måneder mellom fødslene, så da måtte han ha vært kjapp i svingen.
skal undersøke om jeg finner noen Anna Gudmundsdatter i begravelser, eventuelt flere vielser.
Han kan jo ha giftet seg med søsteren (Maritha) til sin eventuelle enke (Anna), siden de har samme etternavn.
Men nå er det kun ett år og 8 måneder mellom fødslene, så da måtte han ha vært kjapp i svingen.

skal undersøke om jeg finner noen Anna Gudmundsdatter i begravelser, eventuelt flere vielser.
-
- Sted: Øksendal
Paul skrev:Det kan selvsagt dreie seg om to forskjellige par, men ....
Ja, med desse tala trur eg presten berre vil presisere at det vart døypt 2 ektefødde barn denne datoen. Vi ser at det står eit 2-tal i venstremargen ved den neste dåpen (nr. 89 - barnet Peter). Vi har eit tilsvarande eksempel i dåpane nr. 70 og 71 i 1761, og der både 1-talet og 2-talet er sett i parentes:
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A04 (1729-1769), Fødte og døpte 1761, uten sidenr.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-299
Mvh. Knut
Takk for oppklaringen Knut Sæther.
Da er jeg mer beroliget med at jeg har funnet riktig familie.
Da er jeg mer beroliget med at jeg har funnet riktig familie.

- Paul Johan Hals
Du har nok rett, Knut.
Mvh Paul

Mvh Paul