Audiens hos kong Haakon den 7., når?

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Sted: SKIEN

Audiens hos kong Haakon den 7., når?

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 4. august 2013 kl. 20.32

Min oldefar Edvard Martinius Eliassen fra Bardal i Nesna (nå Leirfjord) søkte kong Haakon den 7. om audiens - og fikk det. Så er spørsmålet, når skjedde dette? Edvard var 50 år når Haakon ble konge så antagelig må det ha skjedd i de ti første årene av hans regjeringstid. Ikke for det Edvard ble en gammel mann, nesten nitti.

Finnes det i et eller annet arkiv lister over de som har hatt audiens på slottet? Eller er det andre måter å finne det ut på?
mvh Eva Helene Erntsen
Moderator: Hedmark, Informasjon om Slektsforum, Agderfylkene, Nord-Trøndelag og Telemark.
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Sted: LARVIK

Re: Audiens hos kong Haakon den 7., når?

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 5. august 2013 kl. 10.34

Hei,

Kanskje en henvendelse til Slottet kan gi deg svar http://www.kongehuset.no/

Ellers så synes jeg å huske at Aftenposten pleide å ha en notis om hvem som var i audiens hos kongen. Et søk i gamle utgaver av Aftenposten kan muligens være et alternativ.
Vidar Øverlie

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 5. august 2013 kl. 12.11

Takk for tips Vidar. Tenkte på Slottet, men det er jo såpass gammelt at jeg trodde det kunne være arkivert et annet sted.
mvh Eva Helene Erntsen
Moderator: Hedmark, Informasjon om Slektsforum, Agderfylkene, Nord-Trøndelag og Telemark.

dn34353
Sted: OSLO

Legg inn av dn34353 » 28. august 2013 kl. 1.39

Siden Vidar nevner Aftenposten, så kan jeg ta et søk for deg. Akkurat nå er PCen min på service etter et uhell, men jeg skal ta en titt når den kommer tilbake. :) Eventuelt kan andre med tilgang til de elektroniske arkivene sjekke?

Hvis jeg ikke husker feil så ligger alle utgaver av Aftenposten fram til 1920 tilgjengelig på NB, så kanskje du kan sjekke der selv?

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 28. august 2013 kl. 10.37

Fant ingenting i Aftenposten. Derimot fant jeg ganske mye interresant i aviser nordpå, min oldefar var nok en kar som var frampå med div. søknader osv. Prosederte også en sak for høyesterett. Dette er ting vi i familien ikke har hørt om, skulle vel være hysj, hysj.
mvh Eva Helene Erntsen

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 29. august 2013 kl. 13.31

Har enda ikke funnet noe om audiensen, men du verden så mye interressant jeg har funnet i avisene om både han og hans svigersønn (min morfar). Ting som ikke har blitt snakket om i familien og som min generasjon ikke aner noe om. Begge to døde da jeg var to og fire år, jeg har aldri møtt noen av dem så for meg er de bare kjent gjennom prat i familien.

Min morfar var tydeligvis aktiv i politikken noe som må ha smittet over på etterkommerne, hans nest eldste datter ble veldig aktiv på sine eldre dager og ble valgt inn i et bystyre 75 år gammel! Eldste datteren var også politisk interressert uten å være aktiv, men hennes to døtre har vært/er aktive (jeg er en av dem). To av min søsters barn er også aktive. Den politiske interressen MÅ være arvelig.
mvh Eva Helene Erntsen

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»