Supplering Raumadalsfolket 2. Just Andersen Setnes.

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Olav Asbjørn Bonesmo
Sted: LILLEHAMMER

Supplering Raumadalsfolket 2. Just Andersen Setnes.

Legg inn av Olav Asbjørn Bonesmo » 25. april 2013 kl. 19.50

Just Andersen Setnes f. 1669, d. før 1721.
Kari Sørensdatter, ukjent gårdsnavn, d. før 1725.

Anne Justsdatter, f. ca. 1695, d. 1733 på Soggereiten, g.m. Sten Olsen Soggereiten.
Anders Justsen, f. ca. 1710, d. 1776 på Setnes, gm. Anne Olsdatter.
Søren Justsen, f. ca. 1704, d. 1772 på Nes, g.m. Marit Pedersdatter.
Ole Justsen, f. ca. 1704, d. 1754 på Sogge, g.m. Birgithe Eriksdatter Sogge, f. Tokle.
Anne Justsdatter, f. ca. 1708, d. 1773 på Aandal, g.m. Ellev Jacobsen Aandal.*
Ingrid Justsdatter, f. ca. 1710, d. 1742 på Setnesreiten, g.m. Baard Eriksen Setnesreiten.
Eli Justsdatter, f, ca. 1715, d. på Soggereiten 1735.
Kari Justsdatter, f. ca. 1720, d. på Setnes 1758.

*Her er det en uklarhet. 1. I 1742 blir Endre Knutsen Lyngjem og Anne Justsdatter trolovet og gift. I 1743 blir Ole Olsen Nes begravet, alder ikke oppgitt, og så i 1744 blir enkemann Ellev Jacobsen Aandal og enke Anne Justsdatter Setnes gift.
Er det noen som kjenner til Endre Knutsen Lynghjems ekteskap med Anne Justsdatter?

**Jeg finner ikke spor av Sigrid Justdatter i kirkeboka - er det noen som har lest den bedre enn meg og kan gi meg en pekepinn?

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Supplering Raumadalsfolket 2. Just Andersen Setnes.

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 25. april 2013 kl. 21.40

Olav skrev: Anne Justsdatter, f. ca. 1708, d. 1773 på Aandal, g.m. Ellev Jacobsen Aandal.*

Her er det en uklarhet. 1. I 1742 blir Endre Knutsen Lyngjem og Anne Justsdatter trolovet og gift. I 1743 blir Ole Olsen Nes begravet, alder ikke oppgitt, og så i 1744 blir enkemann Ellev Jacobsen Aandal og enke Anne Justsdatter Setnes gift.
Er det noen som kjenner til Endre Knutsen Lynghjems ekteskap med Anne Justsdatter?

Iflg kirkeboka giftet Endre seg med Anne Justdatter i 1742. Gardsnavn er ikke nevnt hverken ved trolovelsen eller giftermålet på Anne. Iflg Raumadalsfolket får Endre og Ane 7 barn og det siste i 1758.
I tinglysningsprotokollen får Endre og Anes sønn Knut skjøte på gården i 1782 av faren og samtidlig får foreldrene kår. Så det betyr at de dør mellom 1782 og 1801 fordi de finnes ikke i tellinga.
I Raumadalsfolket er hun koblet til Reiten 4c side 251.

Ole Olsen Myrebø og Anne Justesdatter gift 4 apr 1736. Gardsnavn er ikke oppgitt på Anne hverken ved forlovelse eller vielse. Anders Justesen Setnes er en av sponsorene.
Anne/Ane her er koblet til Setnes III i Rf.
Sist redigert av Britt Iren Pedersen Neergård den 25. april 2013 kl. 22.07, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 25. april 2013 kl. 21.54

Olav skrev:**Jeg finner ikke spor av Sigrid Justdatter i kirkeboka - er det noen som har lest den bedre enn meg og kan gi meg en pekepinn?
Her gifter Siri seg med Erik Trondsen Klungnæs, sjette linje nedenfra. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-52

Olav Asbjørn Bonesmo

Legg inn av Olav Asbjørn Bonesmo » 25. april 2013 kl. 23.14

Takk for den Britt Iren!

Da blir det å grave etter Sigrid/Siri Klungnes avgang!

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 26. april 2013 kl. 9.32

Iflg Eidboka døde hun i 1758. Det skal også være et skifte etter henne.

Dom 1 p Epiph 1758 ble presten ”kaldet i Sognebud til Erick Klugnesses dødssyge hustru”

Dom Laetare 1758 gravfestet Sigri Justd Klungness 57 å gl død av soet

Olav Asbjørn Bonesmo

Legg inn av Olav Asbjørn Bonesmo » 26. april 2013 kl. 11.27

Eidboka er korrekt her, Sigrid gravfestes domine laetare 1758, 57 år gammel, død av sott, dvs. hun er født ca 1701.

Presten Skanke er i sognebud hos henne pridie domine 1 p. epiphan, men hun er da ikke ved samling.

Søsteren Karen/Kari gravfestes faktisk uken før henne, dødårsaken er uklar, muligens pest, men det er et ord presten vanligvis ikke bruker så dette må stå på vent.

Rettelse på Eli Justsdatters fødselsår, skal være ca. 1716.

Tidsspennet mellom første og siste barn, ca. 25 år, burde antyde at Just var gift to ganger, men skiftet sier at "deres sammen avlede barn" er arvinger.

I skiftet er navnet på nest yngste datter vanskelig å tyde, men det inneholder en i.

Det er et par forhold ved skiftet som er spesielle.

- Det er ikke oppnevnt verge for enken Kari Sørensdatter.

- Det er listet opp tre sønner og fem døtre, men bare syv verger, og det kommer frem at Anna ikke har krav på arv, årsaken har jeg ikke klart å tyde, men en gjetning kan være at hun har fått gaver i forkant av skiftet.

Listen over verger/barn ser slik ut:

Amund Myrebø for Anders Justsen.
Anders Haukeberg for Søren Justsen og Sigrid Justsdatter.
Elling Aandal for Ole Justsen.
Anders Hyllesnes for Ingri Justsdatter.
Peder Sletta for ? Justsdatter.
Lasse Monsås for Kari Justsdatter.

Den eneste sikre koblingen mellom verge/barn jeg ser er bestefar Anders Hyllesnes for Ingri.

De øvrige navnene er åpne for tolkinger/spekulasjoner, men det inneholder.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 27. april 2013 kl. 10.33

Just Andersen Setnes var gift med en Kari Sørensdatter, Just er født 1669, kona var kanskje noen år yngre.

Anders Haukeberg, som er verge for to av Just sine barn, Søren og Sigrid, er Anders Sørensen Haukeberg, ca 1683-1741.

Anders har en søster Kari, ikke oppgitt fødselsår i Eid s 395, men det står at hun var gift uten at mannen er kjent.

Kan det være at Anders sin søster Kari er den Kari som er gift med Just Andersen Setnes og at det slik Anders Haukeberg kommer inn som verge?

Mvh
Osvald

Olav Asbjørn Bonesmo

Legg inn av Olav Asbjørn Bonesmo » 27. april 2013 kl. 14.12

Interessant tanke Osvald!

Synes den virker logisk, men så er det denne velsignede dokumentasjonen da!

Har ikke sjekket om det er noe skifte etter Anders Sørensen Haukeberg sin far, hvis det finnes kan nøkkelen ligge der.

Jeg stiller også spørsmål om Anders Justsen Setnes blir trolovet/viet til Anne Olsdatter Setnes, ettersom trolovelsen skjer på Myrebø. Hvorfor dra til Myrebø for å troloves hvis både Anders og Anne hører til på Setnes? Amund Myrebø er såvidt jeg husker den ene forloveren, og han overtar på Myrebø etter Ole Andersen Myrebø omkring 1715.

Søsteren Anne blir gift med Ole Olsen Myrebø, så det er hopehav mellom Setnes og Myrebø utover at Amund Myrebø er verge for Anders Justsen i skiftet etter Just Andersen.

En gjennomgang av gjensidig fadderskap mellom disse familiene kan gi signaler, men knapt sikker dokumentasjon på en slik hypotese.

For min slektsbok kommer jeg ikke til å bruke Setnesnavnet på Anne Olsdatter.

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 27. april 2013 kl. 16.54

Olav skrev: Søsteren Anne blir gift med Ole Olsen Myrebø, så det er hopehav mellom Setnes og Myrebø utover at Amund Myrebø er verge for Anders Justsen i skiftet etter Just Andersen.
Det dukker stadig opp ting som ikke kan stemme.

I skiftet etter Just Andersen i 1721 er det som du sier nevnt 7 barn ”udj egteskab Sammenaflede Børn”.
Jeg får ikke til flere enn Anders, Søfren og Olle Justsønner,
Sigri, Engeri, Anne og Kari Justdøtre.

Men i Rf på side 279 er det nevnt to døtre kaldt Anne. Den første 2a skal være født ca 1695 og hun døde i 1733 på Sogge Reiten (henne har vi sett på før)
Men det er også nevnt en Anne Justdatter Setnes som giftet seg i 1736 med Ole Olsen Myrebø.
Jeg kan ikke se at der er to Anne Justdøtre i skiftet. :roll:
Hvem av de er den rette ? :roll:
Sist redigert av Britt Iren Pedersen Neergård den 27. april 2013 kl. 17.06, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 27. april 2013 kl. 16.55

Olav skrev:Søsteren Karen/Kari gravfestes faktisk uken før henne, dødårsaken er uklar, muligens pest, men det er et ord presten vanligvis ikke bruker så dette må stå på vent.
Jeg mener det står Werk

Olav Asbjørn Bonesmo

Legg inn av Olav Asbjørn Bonesmo » 27. april 2013 kl. 18.46

Jeg har ingen god forklaring på dette spørsmålet. Jeg strever med å tyde navn i skiftet, særlig mht. Eli som ikke er nevnt i Rf. men i kirkeboka.

Her kommer mer om Ole Olsen.

Skifte etter ham 13 mai 1755.

Lagverge for enken: Jacob Eeg.
Magnhild Olsdatter, gift.
Just Olsen, formynder Ole Isterdal.
Ingrid Olsdatter, " Iver Ødegård.
Ole Olsen, " Lasse Monsås.
Ane Olsdatter, " Erik Friisvold.
Lars Olsen, " sr. Anders Olsen fra Molde.
Anders Olsen, " Ole Unhjem.

Boet gjøres opp med en netto på nesten 1.156 rdl.

Skifte etter Marit Larsdatter i 26 august 1767.

Hun er blitt gift med Erland Hansen og fått en sønn med ham omkring 1760. Finner ikke hverken trolovelse eller vielse i Grytten prestegjeld.

1. Ole Olsen, lensmann og myndig.
2. Magnhild Olsdatter, gift med Hans Hansen Friisvold.
3. Ingrid Olsdatter, formynder Iver Ødegård.
4. Lars Olsen, " Erland Hansen Setnes.
5. Anders Olsen, " Ole Unhjem.
6. Ole Erlandsen, " Erland Hansen Setnes.

Boet gjøres opp med en netto på 2.234 rdl, så det er nesten fordoblet etter Ole Olsen.

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 28. april 2013 kl. 0.10

Olav skrev:Just Andersen Setnes f. 1669, d. før 1721.
Kari Sørensdatter, ukjent gårdsnavn, d. før 1725.

??Anne Justsdatter, f. ca. 1695, d. 1733 på Soggereiten, g.m. Sten Olsen Soggereiten.
Anders Justsen, f. ca. 1710, d. 1776 på Setnes, gm. Anne Olsdatter.
Søren Justsen, f. ca. 1704, d. 1772 på Nes, g.m. Marit Pedersdatter.
Ole Justsen, f. ca. 1704, d. 1754 på Sogge, g.m. Birgithe Eriksdatter Sogge, f. Tokle.
?? Anne Justsdatter, f. ca. 1708, d. 1773 på Aandal, g.m. Ellev Jacobsen Aandal.*
Ingrid Justsdatter, f. ca. 1710, d. 1742 på Setnesreiten, g.m. Baard Eriksen Setnesreiten.
-(Eli Justsdatter, f. ca. 1715, d. på Soggereiten 1735.) Hører ikke til denne søskenflokken*
Kari Justsdatter, f. ca. 1720, d. på Setnes 1758
+Sigri/Siri Justdatter f. ca 1694 død 1739 på Klungnes.
I skiftet etter Just Andersen i 1721 er det bare nevnt èn Anne såvidt jeg klarer å se.

*Eli Justdatter Monsaas trolover seg med Roe Andersen SoggeReiten 15 nov 1737 og de gifter seg dagen etter. Sponsore er Just Monsaas og Anders Bache

Ane Justdatter f ca 1695 har iflg Raumadalsfolket tre døtre med Sten Olsen, men ingen av de heter Kari etter Annes mor. Kan det være en pekepinn på at denne Anne Justdatter ikke er datter av Just Andersen og Kari Sørensdatter??

Den andre Anne Justdatter f. ca 1708 kaldte eldste datter Siri og barn nr to Just. Siri burde være etter Ole Olsens mor. Men vi vet også at Anne hadde en søster som het Sigri/Siri. I sitt andre ekteskap kaller Anne/Ane og Ellev de to første barna etter sine døde eketefeller, men den tredje blir kaldt Karen/Kari. Oppkallingsreglene kan se ut til å være fulgt. Er dette Ane som er nevnt i Just sitt skifte?

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 28. april 2013 kl. 0.31

Barna til Ole Olsen er i alle fall riktig i Rf, men hvem er han ? Røvig har tydelig sett skifte i 1732 etter antatt far, men det skulle vel noe til å utelate en sønn fra skifte ?

Den kommende fogden (fra 1763) er til og med verge for enken...

Olav Asbjørn Bonesmo

Legg inn av Olav Asbjørn Bonesmo » 28. april 2013 kl. 12.24

Primærkilde, primærkilde, primærkilde.....

Jeg ser ikke at det finnes noen annen primærkilde mht. Just Andersens barn enn skiftet fra 2 april 1721.

De tre sønnene Anders, Søren og Ole med verger er greie, men jeg kommer ikke utenom at det er fem døtre, Anna, Sigrid, Ingerid og Kari er greie, men det er da vitterlig en til med i listen over døtre som nevnes mellom Ingrid og Kari på tampen av listen over barn?

Jeg leser dette navnet i utgangspunktet til å være Anne, men det er en prikk over dette nest siste navnet som forvirrer, og fikk meg til å koble det med Eli Justsdatter som dør på Soggereiten i 1735, 18 1/2 år gammel. Hennes alder "passer" med de yngste barna til Just når en sammenholder alder ved dødsår.

Så er det kollisjonen mellom listen over verger og listen over barn. Jeg finner seks verger hvor Anders Haukeberg stiller opp for Sigrid og Søren, og dermed mangler det verge for den ene Anne. Også for den Anne? som nevnes med Peder Sletta som verge er det en prikk over navnet.

Disse opplysningene har vi på s. 202a i skifteprotokollen, s. 202b inneholder listen over gjenstander i boet. Det finner vi stort sett også på s. 203a, men nederst til venstre på denne siden er det en kommentar om Anne som jeg har problemer med å tyde.

Mitt forslag: Hva sig angaaende dend efter Anne Justsdatter hafuer ingen arv at kreditere? eller faae? allene? efterdi hun hafuer ? meget bekommit ? ? hiemmegafue.

Jeg leser forslaget til tekst som at Anne er blitt gift og har fått en så stor medgift at vergene er blitt enige om at hun ikke har krav på arv.

Hvis alderen på Justs døtre er noenlunde riktig oppgitt ved dødsåret i kirkeboka er det bare Anne fra ca. 1695 som er kandidat til å være gift.

Anne fra ca. 1708 er 12-14 år i 1721, og barnebruder har ikke jeg funnnet i kirkebøkene i Romsdal.

Hvis Anne fra ca. 1695 ikke mottar arv i 1721 forklarer det den manglende vergen, men ikke at Annes mann ikke møter som verge for henne ved skiftet, slik praksis var. Om en forhåndsaksept fra Anne og hennes mann på å avstå fra arv kunne godtas av de som styrte skiftet vet jeg ikke.

Værsågod å gruble videre...

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 28. april 2013 kl. 14.37

Olav skrev:De tre sønnene Anders, Søren og Ole med verger er greie, men jeg kommer ikke utenom at det er fem døtre, Anna, Sigrid, Ingerid og Kari er greie, men det er da vitterlig en til med i listen over døtre som nevnes mellom Ingrid og Kari på tampen av listen over barn?

Jeg leser dette navnet i utgangspunktet til å være Anne, men det er en prikk over dette nest siste navnet som forvirrer
Jeg tydet det til at det står Anne mellom Engeri og Kari, men antok at det ikke var Anne som stod før Sigrid. Men når du sier det...

Jeg er ingen ekspert, så jeg legger det ut på tydeforum så får vi hjelp til hva som står.

Olav Asbjørn Bonesmo

Legg inn av Olav Asbjørn Bonesmo » 28. april 2013 kl. 15.33

Jeg har gått gjennom utdelingen til arvingene, og den omfatter fire døtre som hver får et datterlodd på ca. 15 rdl. Her er det med en Anne.

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 28. april 2013 kl. 15.44

Ja du hadde rett det var to Anner.
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=116488

Men det er altså kun en Anne som får arv :?

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 28. april 2013 kl. 16.40

Olav skrev:Mitt forslag: Hva sig angaaende dend efter Anne Justsdatter hafuer ingen arv at kreditere? eller faae? allene? efterdi hun hafuer ? meget bekommit ? ? hiemmegafue.
Som sagt er jeg ingen ekspert, men mitt forslag er at det står elste Anne.

Olav Asbjørn Bonesmo

Legg inn av Olav Asbjørn Bonesmo » 29. april 2013 kl. 10.17

Ditt forslag gir logisk sammenheng i avsnittet.

Svar

Gå tilbake til «Rauma»