På leting etter sin far fra Nordkapp

Moderator: MOD_Finnmark

Svar
gj10746
Sted: hundhamaren

På leting etter sin far fra Nordkapp

Legg inn av gj10746 » 6. april 2013 kl. 15.39

Ranveig Dahl ble født 1931 i Tromsø. Hennes mor var Thale Jørgensen, Honningsvåg, hennes far het Aasmund Andersen. Han flyttet til Hull i England på 20-tallet, men jobbet som skipper på trålefartøyer som kom fra England. Var ofte i Honningsvåg. Han jobbet som skipper fram til ca 1950. Har kilder fra historiker Richter Hanssen om dette.

Nå har jeg funnet en familie fra folketelling fra 1900 fra Nordkapp som jeg mener må være riktig.
Der står Osmund Andersen, f. 1882. Ser kirkeb.konfirmsjon. Nå står det Aasmund.
Hans søsken er:
Thor Andersen, f. 1886, Agnete, 1884 og Aga? Andersen, 1880.
Aasmund skiftet på et tidspunkt etternavn til Jakobson. Det samme gjør broren. Ikke så rart kaskje, da faren deres het Jakob Andersen.
Nå jakter jeg veldig på om det skal finnes etterkommere av noen av disse. Ranveig er 81 år nå og det ville vært moro for henne å finne noen fra sin fars side.
Håper noen ivrige granskere her kan sette meg på sporet av noen.

Ranv. vokste opp hos fostermor i Tromsø, så det var nok ikke mange i H.våg som visste at fr. Jørgensen hadde en datter.
Håper på snarlig tilbakemelding. :-)

gj10746

Re: På leting etter sin far fra Nordkapp

Legg inn av gj10746 » 6. april 2013 kl. 20.14

Jeg vil komme med en tilleggsopplysning, Far til Aasmund Andersen het Jakob Peder Helmer Andersen, f, 22.8.1856.
Han satt på stortinget i næringskommiteen fra 1904-1909. Han var linjeoppsynsmann- Telegrafvesenet, Kjelvik og medlem i Kjelvik skolestyre.
Det skulle være rart at ikke noen i historielag og ivrige slektsgranskere ikke skulle kunne verifisere om hans sønn flyttet til Hull på 20-tallet og ble toppskipper på engelske trålere i fart mellom England og Norge fram t ca 1950.
Håper på svar

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 6. april 2013 kl. 20.37

Kan jo være greit for de som prøver å hjelpe at det kommer frem alt som er debattert vedr emnet i andre tråder, og hvem som har funnet hva :)

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... highlight=

gj10746

Legg inn av gj10746 » 6. april 2013 kl. 22.34

Sikkert fornuftig det du påpeker der. Det har seg slik at datter til Aasmund Andersen/jakobsen ikke ønsker fokus på seg. Hun vil bare gjerne få verifisert at at vi har funnet riktig mann, og gjerne få vite om hun kan ha halvsøsken. Da er det vesentlig å finne ut om jakob Peter Helmer Andersersens sønn Osmund Andersen, folkereg. 1900. men Aasmund Andersen som konfirmant i kirkeboken- og med samme mor og far- flyttet til Hull på 20-tallet og ble skipper.
Hvis noen vet at denne historien stemmer, ja så har vi funnet riktig mann.
Her er hans fornavn skrevet ulikt i folketelling og kirkebøker og i tillegg er etternavn skiftet. Far og mor har samme navn hele veien, men sønnen har jammen fått ulike varianter.
Spørsmålet blir nå om noen vet om Jakob Peter Helmer Andersen hadde en sønn som ble skipper på engelske trålere.

Geir Wulff
Sted: LAKSELV

Legg inn av Geir Wulff » 14. april 2013 kl. 18.32

Aasmund Andersen, Honningsvåg, f. 1882, ungkarl, fisker, er registrert i kirkeboka for Nordkapp (Kjelvik) som far til to barn:

Herman Johan Andersen, f. 26.05.1907. Mor: Pike Bernhardine Hansen, Målsnes, f. 1882. Merknad: «Faderen benægter pateriniteten».

Dagny Alvilde Andersen, f. 01.09.1907 i Honningsvåg, d. 08.09.2009. Mor: Enke Lovise Elise Pettersen, f. 1870. Merknad: «Faderen opgivet bortreist».

Ved Dagnys konfirmasjon 1922 i Honningsvåg er opplyst at faren Aasmund Andersen er død, det samme da hun giftet seg 1935 i Skjervøy med Jakob Oddbjørn Maan (1895-1977) fra Namsos.

Jeg er ikke kjent med at det på denne tida var andre Aasmund Andersen i Honningsvåg enn Aasmund Alfigus Andersen, f. 07.03.1882 i Berlevåg. Opplysningen om at faren var død kan tyde på at det ikke er samme person, men kan også bero på feilinformasjon, ettersom han var flyttet til England.

Forøvrig er jeg interessert i å opplysninger om eventuell etterslekt etter Ranveig i forbindelse med utarbeiding av slektsbok for Porsanger-området. Hennes mormor tilhørte Ulich-slekta i Nordkapp/Porsanger. Ta gjerne kontakt på mail.

Geir Wulff
9711 LAKSELV
[email protected]

Svar

Gå tilbake til «Nordkapp»