Hva kan man stole på?

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
Brukeravatar
Paul Johan Hals

Hva kan man stole på?

Legg inn av Paul Johan Hals » 18. mars 2013 kl. 12.49

Jeg kom nylig over et interessant tilfelle.
På Stokmarknes kirkegård er det begravet en hel del av min familie. Deriblant en gutt, Yngvar Hals, som døde i 1908. http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=2767167

Stor var min overraskelse da jeg i Ministerialboka for Eidsfjord (de bodde der) fant at han døde - og ble begravet - i Christiania. (Nr 0)
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Eidsfjord i Hadsel, Ministerialbok nr. 890A02 (1903-1915), Døde og begravede 1908, side 156.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-120

Ingen av de nålevende i familien hadde hørt om dette.

Jeg må jo tro at kirkeboka stemmer og at det er en minnesten som ble reist av foreldrene hans. De hadde to barn, som begge døde som barn. Kanskje det er fordi foreldrene ikke hadde noen etterkommere at dette ikke har vært kjent.

Dette bare til ettertanke. Det er ikke alltid slik man tror. Men samtidig er det jo litt av sjarmen med dette.

Mvh Paul

Hilgunn Henriette Pedersen
Sted: KJØPSVIK

Re: Hva kan man stole på?

Legg inn av Hilgunn Henriette Pedersen » 18. mars 2013 kl. 13.21

Jeg kjenner til at personer "i vår tid" som har flyttet permanent, har ønsket å ta med seg gravstedet for sine kjære til det nye bostedet. Dette har da blitt ordnet ved at det opprinnelige gravstedet har blitt "slettet", litt overflatejord fra dette er blitt transportert til det nye stedet og det har blitt opprettet et nytt gravsted. Kanskje dette som har skjedd i "ditt" tilfelle?

Mvh

Hilgunn Pedersen

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Sted: SKIEN

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 18. mars 2013 kl. 14.07

Jeg har funnet mye rart i forbindelse med registrering til Gravminner. Noen steder er det som Hillgunn sier andre steder kan det være andre ting. Er flere av damilien gravlagt i samme grav/nabograv? Da har jeg sett tilfeller av at gamle slekninger eller folk som er gravlagt annet steds er ført opp på gravminnet eller har fått egen stein. Det artigste tilfellet var hvor jeg fant en bekjent registrert gravlagt på to forskjellige gravplasser i samme kommune! Det var intern familiekrangel som førte til at gravplass var bestilt to steder, etter samtale med kirkevergen ble det ene gravstedet strøket.

I ditt tilfelle vil jeg tro at det er flere fra familien gravlagt der og så har foreldrene satt opp en stein til minne.
mvh Eva Helene Erntsen
Moderator: Hedmark, Informasjon om Slektsforum, Agderfylkene, Nord-Trøndelag og Telemark.
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 18. mars 2013 kl. 14.17

Ja, det er jo mulig. Foreldrene døde i hhv. 1932 og 1936, så det må i så fall ha skjedd før det.

Jeg er blitt fortalt at kirkegården, eller en del av den opprinnelig var et privat gravsted, opprettet av min oldefar ellen en av hans sønner. Et område, lengst fra porten var adskilt med et gjerde. Det var det området familien benyttet. I dag blir dette området benyttet generelt, men jeg tror gjerdet er der fortsatt.

Mvh Paul

PS
Dette svaret var egentlig til Hilgunn, men det ser ut som både hun, Eva og jeg tenker i samme baner. :wink:

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Sted: SKIEN

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 18. mars 2013 kl. 17.33

Hvis det var en privat gravplass er det kanskje ikke så rart at de benyttet anledningen til å sette opp et gravminne for sønnen. Det var nok både langt og dyrt å få han hjem tenker jeg.
mvh Eva Helene Erntsen
Moderator: Hedmark, Informasjon om Slektsforum, Agderfylkene, Nord-Trøndelag og Telemark.
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 18. mars 2013 kl. 17.54

Og med nummereringen 0 (Null) i KB så viser dette til at dette har skjedd ein annan plass.

Meiner eg å ha vøre borti ein eller annan plassen :D

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 18. mars 2013 kl. 19.20

Ja det var nok lang vei, men ikke sikker på om det ville bli så dyrt. Godstog til Trondheim og hurtigruta videre. En onkel av ham (min farfar) var kaptein på en av dem og kunne nok ordnet den delen.

Ja, Numereringen tilsier jo at begravelsen var foretatt et annet sted.
Har forøvrig hørt at han hadde Engelsk syke. Det kan jo ha vært årsaken til at han var i Christiania, og at han døde.

Har forresten et bilde av ham på farens arm her: http://www.langenesvaer.net/Gamleportre ... oto28.html

Mvh Paul

gj10822
Sted: KONGSBERG

Legg inn av gj10822 » 18. mars 2013 kl. 19.37

Du har det kanskje, men her er innføringen av dødsfallet i Gamle Aker nr 119
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-411

dn20182
Sted: FYRESDAL

Legg inn av dn20182 » 18. mars 2013 kl. 19.38

Det er i allefall en rørende historie. Takk for at du delte den, Paul Johan.
Venleg helsing Kjetil

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 18. mars 2013 kl. 19.40

Nei den hadde jeg ikke.
Tusen takk, Anne.

Nå får jeg oppdatert databasen.

Og en takk til dere andre også :wink:

Mvh Paul

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»