Jacob Christenson Foss og kona Ingeborg Hansdatter

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Helge Haugland
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Helge Haugland » 5. desember 2004 kl. 19.30

Denne etterlysningen er flyttet fra DIS-Oslo/Akershus' sider. Vennligst svar til [email protected]

Jeg søker etter opplysninger om mine tip-tip-tip oldeforeldre Jacob Christenson Foss og kona Ingeborg Hansdatter.

Jacob Christenson Foss var født i om lag 1756 (Under folketellingen i 1801 bodde de i Aas prestegjeld i Drøbak sogn, han var 38 år). Han var smedmester og var gift med Ingeborg Hansdatter (Under folketellingen i 1801 bodde de i Aas prestegjeld i Drøbak sogn og hun var 27 år). Hun var jordmor i Drøbak fra 1798 til sin døde den 3. mars 1817.

Deres eneste barn Christina var gift med snekkermester Ole Gellein fra Trondheim. Ole Gellein (min tip-tip oldefar) ettablerte seg i Drøbak som snekkermester, men da bygården til Gellein brant i 1823 flyttet familien tilbake til Trondheim. Med dem dit ble Jacob, han var gammel og enkemann og hadde bare datteren igjen av sin familie. Han bodde hos datteren og svigersønnen i Repslagerveita til han døde den 14. juli 1843, 87 år gammel.

Det jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med var:

1) Hvem var foreldrene og besteforeldrene til Jacob og Ingeborg?

2) Hadde de bare datteren Christina?

3) Finnes det noen spor etter Ole Gellein fra brannen i Drøbak? Og kan noen fortelle meg om den?

Jeg hadde vært veldig takknemlig for alle henvendelser og tilbakemeldinger.

Med vennlig hilsen
Trond Løkken
Gamle Trysilvei 3
2406 ELVERUM

Mobil 97 11 66 79
[email protected]

dn05808
Sted: ÅS

Re: Jacob Christenson Foss og kona Ingeborg Hansdatter

Legg inn av dn05808 » 1. september 2010 kl. 12.31

De samme personene er etterlyst under Ski av Trond Gellein Løkken. Der svarte jeg slik:

Trygve Vik http://www.skislekt.no/Follosl.htm mener at Jakob var sønn av Christian Jakobsen som ble gravlagt 1798 fra en Vevelstadplass 77 år gammel og Kari Olsdatter som ble gravlagt 1806 fra en Vevelstadplass 71 år gammel.

Jacob og Ingeborg fra Drøbak er 1805 faddere ved en dåp på Foss i Kråkstad. Hun oppgis da å være jordmor i Drøbak. Barnets foreldre er Abigael Christensd og Christian Hansen på Foss.

Trygve Vik skriver at Christian (født 1781) har en søster Ingeborg (født 1774). Christian og Ingeborgs foreldre døde ifølge Vik begge på Foss – Hans Hansen 40 år gammel i 1789 og Helle Hansdatter 68 år gammel i 1809.

Svar

Gå tilbake til «Ås»