Slektsstevne sommeren 1998

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Helge Haugland
Sted: OSLO
Kontakt:

Slektsstevne sommeren 1998

Legg inn av Helge Haugland » 5. desember 2004 kl. 16.04

Denne etterlysningen er flyttet fra DIS-Oslo/Akershus' sider. Vennligst svar til [email protected].

Jeg har invitert mine amerikanske søskenbarn til et slektsstevne nå til sommeren.
I forbindelse med det, leter jeg etter adresser til våre forfedrene, slik at vi kan besøke stedene,
og kunne gjerne få kontakt med norske etterkommere til våre felles forfedre.

En oldefar, CHRISTIAN ANDERSEN, F. 1838 I NORDERHOV, var konfirmert i Norderhov kirke i 1852.
Det neste jeg vet om ham er at han giftet seg i Bragernes (Drammen) kirke i 1864 med MAREN ANDERSDATTER, F. 1840 I BRAGERNES.
Der står det at han var styremann. Jeg kan tenke meg at han dro til Drammen straks etter konfirmasjon og ble matros.
Vi vet at han eiet en båt, og at en dag imellom 1882 og 1889 dro båten ut og kom aldri tilbake.
Maren satt igjen med flere mindreårige barn.

Jens Jonsrud fra Hønefoss var på et DIS møte, og tilbød oss hjelp til å finne informasjon for de som hadde slekt i Hønefoss området.
Jeg sendte det jeg visste om Christian og han svarte at han hadde mye informasjon om Christian - jeg er i slekt med kona hans!
Christian hadde minst to eldre søstre, Inger, f. 1825 og Anne Maria, f. 1833.
Deres foreldre het ANDERS GULLIKSEN, F.1800 I HOLE og KARI ANDERSDTR., F.1801 I NORDERHOV.

Marens mor het INGEBORG CHRISTOPHERSEN, F. CA. 1803 PÅ KONGSBERG.
(Slik står det i kirkeboken under Ægtevide, men jeg ser ikke tegn til det i Folketellingen fra 1801, døbte eller konfirmert i Kongsberg kirke,
så kanskje det ikke er sant.) Marens far het ANDERS ANDERSEN, F. 1809 PÅ LIER.
Maren hade en søster HELENE, F. 1838 PÅ BRAGERNES og gift med Carl Nielsen, og en foster søster CAROLINE, F. 1860 PÅ EKER.

Christian og Maren oppdro barna på Tangen i Drammen. Deres barn var:
THORA, F. 1865, gift med Brostigen og bodde på Gjethus,
ANNE MARIE, F. 1867, gift med Carl Hansen som ble redaktør av en avis på Gjøvik,
CARL ANDREAS - min morfar - F. 1868, gift med Rachel Trogstad og emigrerte til USA,
CHRISTIANA, F. 1870, gift to ganger men hadde ingen barn,
ALETTE, F. 1872, gift med Hans Hauge, MAREN, F. 1874, gift med Gustav Nielsen,
FREDRIK, F. 1875, som forlot kone og en sønn og dro til USA, og
OTTO WILHELM, F. 1877 og døde i 1882.

Jeg lurer på hva som skjedde med etterkommere til Thoras, Anne Maries, Alettes og Fredriks barn?
Har kontakt med etterkommere til Carls og Marens barn.
Det er morfars side av familien.

Så er det mormors side av familien:

HANS PETTERSEN TROGSTAD, F. 1838 I SANDE og REGINA EVENSEN, F. 1847 PÅ STRØMSØ (DRAMMEN).
De giftet seg på Strømsø kirke i 1865.
Hans' foreldre var Petter Valqvartsen fra Seljor og Pernille Johnsdtr./Johansdtr. (vanskelig å lese det i kirkeboken) fra Sande,
muligens Egeberg gård. Hans stemor het Christine Madsdtr. fra Lier.
Petter kjøpte Trogstad gård i ca. 1850 og Christine og han fikk fire barn sammen:
Ingeborg, f. 1843,
Martin , fk. 1847,
Olaus, f. 1850 og
Julius, f. 1853.
Det er mulig at Pernille giftet seg senere og fikk barn. Det ble sagt at Julius flyttet til Oslo.
Familien vet ikke noe om noen av etterkommere til disse.

Regina var yngst av åtte barn til PEDER EVENSEN, F. 1799 PÅ SKOGER (Drammen) og
RACHEL SVENDSDTR., F. 1805 PÅ GRØNLAND (Drammen).
Peder og Rachel's andre barn var:
Edvard, f. 1830 og gift med Margrethe Pedersdtr.,
Søren, f. 1832 og gift med Caroline Larsdtr.,
Karen f. 1840 og gift med Andreas Deberitz - murmester i Drammen,
Even f. 1837 og gift med Adina Jensen Brunsvig,
Peder Laurits f. 1839 og gift med Annette ?,
Christian f. 1841,
Reinhart f. 1844 og gift med Josephine Aas (han var matros - mistet livet i skipsforlis - og hun giftet seg igjen).
En i familien fortalte at Søren dro til USA, Even til Kragerø, Christian til Oslo, og jeg vet at Hans og Regina dro med hele familien til Wisconsin, i USA.
Noen ganger brukte de Pedersen/Pedersdtr. som etternavn, andre ganger Evensen.

Jeg hadde litt kontakt med etterkommere til Edvard og Peder Laurits i '60 og '70 årene i Drammen.
Jeg vet noe om Regina's mors familie som kom fra Sandsvær.

Lurer på om noen kan hjelpe meg finne etterkommere av noen av disse.

Hilsen
Carol Slattum
Smiuvegen 49, 0982 Oslo
tlf.: 22 10 35 33
E-mail: [email protected]

Svar

Gå tilbake til «Buskerud - ukjent sted»