Hvordan finne bøkene det er refert til`?
Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg
Hvordan finne bøkene det er refert til`?
Jeg har Folk og Fortid Hol bøkene, skrevet av Reinton brødrene.
(Mesteparten av min slekt er derfra)
Forfatterene ofte refererte i parentes til enkelte andre kilder hvordan de har fått opplysningene om den og den personen. Mitt spørsmål er hvordan gå frem for å finne disse bøkene igjen. Her er et eksempel da jeg ikke forstår hele bokens navn:
bil. i Hall. 1952 hft. 159 s.7
Hva slags bok er dette og hvordan går jeg frem for å finne den?
har dere andre råd hvordan finne bøker om emigrerte i USA? Det virker som de fleste bøker er amerikanske og finnes i USA??
(Mesteparten av min slekt er derfra)
Forfatterene ofte refererte i parentes til enkelte andre kilder hvordan de har fått opplysningene om den og den personen. Mitt spørsmål er hvordan gå frem for å finne disse bøkene igjen. Her er et eksempel da jeg ikke forstår hele bokens navn:
bil. i Hall. 1952 hft. 159 s.7
Hva slags bok er dette og hvordan går jeg frem for å finne den?
har dere andre råd hvordan finne bøker om emigrerte i USA? Det virker som de fleste bøker er amerikanske og finnes i USA??
Solstjerne76
Re: Hvordan finne bøkene det er refert til`?
Forklaring på kilder og litteratur står nevnt i begynnelsen av bøkene. Særlig bind 1, 3 og i registerbindet.
Dette er enten Anders Mehlum sine historier opptegnet etter intervju med eldre mennesker i Hallingdal, eller så er det Tidsskriftet Hallingen av Hallingdalslaget i USA. Begge disse tingen kan lånes på norske biblioteker.
Ellers så er det noe stoff i Bokhylla til Digitalarkivet.
Mh
Dette er enten Anders Mehlum sine historier opptegnet etter intervju med eldre mennesker i Hallingdal, eller så er det Tidsskriftet Hallingen av Hallingdalslaget i USA. Begge disse tingen kan lånes på norske biblioteker.
Mh
Bjørn-Erik skrev:Forklaring på kilder og litteratur står nevnt i begynnelsen av bøkene. Særlig bind 1, 3 og i registerbindet.
Mh
Takk for svar. Når jeg søker i Drammens bibliotek på nettet så finner jeg ingenting som heter Tidsskriftet Hallingen eller hallingdalslaget i USA.
Finner Anders Mehlum Hallingdal og Hallingen men ikke den andre du nevnte.
Solstjerne76
- Remi Trygve Pedersen
- Sted: KONGSBERG
Det amerikanske tidskriftet Hallingen har de i Nasjonalbiblioteket i Oslo og i biblioteket til Norsk Folkemuseum i Oslo. De fjernlånes ikke, så du må fysisk besøke bibliotekene og lese dem der.
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
Remi skrev:Det amerikanske tidskriftet Hallingen har de i Nasjonalbiblioteket i Oslo og i biblioteket til Norsk Folkemuseum i Oslo. De fjernlånes ikke, så du må fysisk besøke bibliotekene og lese dem der.
Takk for svar.
Du aner ikke om det finnes bøker i USA/personer i USa som har skrevet litt om dem selv etter at de ankome USA og om livet der og i tilfelle hvordan man kan skaffe disse?
Det er min amerikanskje slektning som lurer da vi helt tilfeldig "fant hverandre" grunnet mitt slektstre og jeg har hjulpet han med alle forferdrene hans fra HOl på hans bestemors side.
Solstjerne76
Jo da det finnes. Har kommet "over det her og der" men husker ikke helt konkret.
Kontakt Norsk Utvandrersenter. De har div.
Kontakt Norsk Utvandrersenter. De har div.
Bjørn-Erik skrev:Forklaring på kilder og litteratur står nevnt i begynnelsen av bøkene. Særlig bind 1, 3 og i registerbindet.
Mh
Hvordan går jeg frem for å finne stoffet i Bokhylla i Digitalarkivet? Jeg er helt håpløs på søkefunksjonene i det arkivet så her trenger jeg hjelp.
Ringer jeg Nasjonalbiblioteket og spør om de har Tidsskriftet Hallingen, så er dette noe de har helt sikkert og det er bare for meg å komme og lese det der? ELler heter det noe annet?
Solstjerne76
Et spørsmål til: Det står i boken: Sjå Hildet s. 20
Hva slags bok er Hildet???
Hva slags bok er Hildet???
Solstjerne76