Guri Nilsdatter Søyset (f ca 1760)

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Erlend Leidulf Kvalvaag
Sted: BØ I TELEMARK

Guri Nilsdatter Søyset (f ca 1760)

Legg inn av Erlend Leidulf Kvalvaag » 5. februar 2013 kl. 22.23

Hei,

I følge H. Hyldbakk, Heimar og ætter i Stangvik, Bind II, side 252, giftet Ola Jonson Gjeldnes (f 1751) seg med Guri Nilsdatter Søyset. Ola Jonson ble i følge Hylddbakk enkemann i 1791 da hans første kone Synnøve Martinusdatter Mo døde.

Jeg finner Guri Nilsdatter i FT1801 for Stangvik, men jeg kan ikke finne henne under Søyset i Heimar og ætter i Stangvik (Bind I, fra side 228).

FT1801 Stangvik:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=546#ovre

Det som heller ikke helt stemmer med Stangvik II, er at det i FT1801 står at begge er i første ekteskap. Hyldbakk hevder som nevnt at Ola var gift med Synnøve og at barna Ildrie, Jon, Lisbet og Martinus var Ola og Synnøves, mens Ola (f 1793), Synnøve, Lars og Ola (f 1800) var Ola og Guris.

Var Ola Jonson først gift med Synnøve Martinusdatter Mo?

Hvor kom Guri Nilsdatter fra?

:?

mvh
Erlend

Erlend Leidulf Kvalvaag

Re: Guri Nilsdatter Søyset (f ca 1760)

Legg inn av Erlend Leidulf Kvalvaag » 6. februar 2013 kl. 20.24

Jeg har funnet begravelsen til Synnøve Martinusdatter. Kirkebok for Stangvik 1791. Venstre side, den 15 mai.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-50

Videre har jeg funnet forlovelsen og vielsen til Ola Jonsen Gjeldnes og Guri Nilsdatter Søyset. Kirkebok for Stangvik 1792. Forlovelse venstre side øverst, vielse høyre side øverst:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-57

Ola Jonsen er benevnt som enkemann. Vitner ved forlovelsen tror jeg er Nils Jonsen Søyset og Knut Larsen Søyset. Knut Larsen er omtalt i Stangvik I, side 236 - 238. Nils Jonsen Søyset kan jeg ikke finne.

Det betyr at FT1801 for Stangvik er feil, og at Hyldbakk har rett.

Men det besvarer ikke spørsmålet om hvor Guri Nilsdatter kom fra.

Erlend

Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Legg inn av Erling Myrbostad » 7. februar 2013 kl. 15.28

Hei,

Ja, det stemmer nok dette du har skrevet i ditt siste innlegg. Kan ellers nevne at kårmannen Ola Jonson Gjeldnes dør 26.5.1815, 66 år gammel, og at kona Guri Nilsdotter dør 7.2.1841 i Stangvika, 81 år gammel.

Når det gjelder Guri Nilsdotter har jeg lett mye selv også (tjukkeste slekta både på Gjeldnes og på Søyset), men det er ikke så opplagt hvor ho kommer fra. Ser ingen klare tegn på at ho er fra Søyset, men ho var der en tid før giftemålet. Ho har Søyset som adresse når ho gifter seg, og også når ho er fadder i åra 1789 og 1780.

Har tidligere gått igjennom alle plasser der ho opptrer som fadder, og fadderlistene på alle barna hennes, men finner ingen klare forbindelser til noen Nils-er eller Nilssønner/Nilsdøtre som kan indikere slektskap. Riktignok er det Nils i slekta på Nordvik (Oppistua), men finner ingen indikasjoner på at Guri er derfra. Der var det ellers slektskap mellom Gjeldnes og Nordvik fra før av. Men det kan selvsagt ikke utelukkes.

Ofte når situasjonen er som her, og en finner utav det, så er det i samband med et uekte barn, der gjerne patronymet er noe helt utenom den aktuelle slektsforbindelsen. Mulig nøkkelen ligger i et skifte en plass, men jeg har ikke funnet noe ennå. Kanhende er det noen som har "snublet over" noe?

mvh Erling

Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Legg inn av Erling Myrbostad » 7. februar 2013 kl. 15.38

Hei igjen,

glemte å fortelle hvem Nils Jonson Søyset er. Han er bror til Ola Jonson Gjeldnes, og vart gift 11.4.1787 i Stangvik med Randi Pedersdotter i Negard Søyset, ho var enkje etter Anders Trondson Søyset. Nils vart altså brukar i Negard fram til stesonen Anders Andersson tok over. Nils var f. 1754, død på Søyset 12.2.1825. Randi Pedersdotter var frå Randistua på Årnes, f. 1745, d. 20.4.1823.

mvh Erling

Erlend Leidulf Kvalvaag

Legg inn av Erlend Leidulf Kvalvaag » 7. februar 2013 kl. 19.48

Takk skal du ha Erling!

mvh
Erlend

Svar

Gå tilbake til «Surnadal»