Første tur til Statsarkivet
Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg
Første tur til Statsarkivet
Hei
Jeg har tenkt meg til Statsarkivet (på Kongsberg) for første gang. Her tenkte jeg å prøve å finne informasjon om min tipp-tipp-tipp oldemor.
Siden jeg ikke har vært på arkivet før, er jeg veldig usikker på hva jeg bør leite igjennom for å finne info om henne som sier noe om hvem foreldrene hennes var.
Jeg veit når hun døde (1866 i Heddal), når hun gifta seg (1805 i Heddal) og når hennes barn ble født. Men jeg veit ikke hvor og når hun ble født.
Er det noen som gi meg noen tips om hva slags arkivmateriale jeg bør spørre etter?
mvh
Lasse
Jeg har tenkt meg til Statsarkivet (på Kongsberg) for første gang. Her tenkte jeg å prøve å finne informasjon om min tipp-tipp-tipp oldemor.
Siden jeg ikke har vært på arkivet før, er jeg veldig usikker på hva jeg bør leite igjennom for å finne info om henne som sier noe om hvem foreldrene hennes var.
Jeg veit når hun døde (1866 i Heddal), når hun gifta seg (1805 i Heddal) og når hennes barn ble født. Men jeg veit ikke hvor og når hun ble født.
Er det noen som gi meg noen tips om hva slags arkivmateriale jeg bør spørre etter?
mvh
Lasse
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: Første tur til Statsarkivet
Det er alltid kjekt med turer til statsarkivene, og det er mye å finne der.
Men har du ingen gardsnavn på henne eller andre opplysninger enn dette, så blir det vanskelig å finne noe på Statsarkivet også. Det kan sjølsagt være at fødestedet hennes står nevnt i dødsmeldingene til lensmann og sorenskriver, og da skal du lete i de arkivseriene på Statsarkivet.
Men står det ingenting om fødested eller alder på henne da hun dør i 1866? Står det ikke fødested og alder på henne ved folketellinga i 1865? Står det ikke et gardsnavn på henne ved vielsen i 1805? Alder og evt. gardsnavn ved vielsen kan du bruke for å søke etter henne i FT1801. Utifra eventuelle slike opplysninger kan du kanskje finne henne bare ved å søke i kildene på Digitalarkivet og på Familysearch.
(På bakgrunn av de opplysningene du ga, fant ei som døde i 1866 i Heddal og ble gift i 1805, men hun ble ikke gift i Heddal. Den andre kandidaten jeg hadde som døde i 1866 ble også gift i 1805, men da i Heddal. Kanskje du finner opplysninger om opphavet ved å bruke disse kirkebøker og folketellinger?)
Men har du ingen gardsnavn på henne eller andre opplysninger enn dette, så blir det vanskelig å finne noe på Statsarkivet også. Det kan sjølsagt være at fødestedet hennes står nevnt i dødsmeldingene til lensmann og sorenskriver, og da skal du lete i de arkivseriene på Statsarkivet.
Men står det ingenting om fødested eller alder på henne da hun dør i 1866? Står det ikke fødested og alder på henne ved folketellinga i 1865? Står det ikke et gardsnavn på henne ved vielsen i 1805? Alder og evt. gardsnavn ved vielsen kan du bruke for å søke etter henne i FT1801. Utifra eventuelle slike opplysninger kan du kanskje finne henne bare ved å søke i kildene på Digitalarkivet og på Familysearch.
(På bakgrunn av de opplysningene du ga, fant ei som døde i 1866 i Heddal og ble gift i 1805, men hun ble ikke gift i Heddal. Den andre kandidaten jeg hadde som døde i 1866 ble også gift i 1805, men da i Heddal. Kanskje du finner opplysninger om opphavet ved å bruke disse kirkebøker og folketellinger?)

-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Lasse skrev:Hei
I "gamle dagar" (før ca. 2008) brukte vi å starte med kyrkjebøkene...
I dag er det viktigaste arkivmaterialet; kyrkjebøker, folketeljingar, tinglysing og skifte skanna og lagt ut på Digitalarkivet (og vert vanlegvis ikkje lånt ut på arkivet).
Folketeljingane 1801, 1865, 1900 og 1910 er dataregistrerte; 1875 er delvis registrert og 1890 er i ferd med å verte skanna og lagt ut.
Når du har lært å bruke desse kjeldene, så veit du sannsynlegvis også meir om kva andre ting du skal sjå etter.
Ei bok om ættegransking (t.d. "Våre røtter") vil vere nyttig, men det har du sikkert tenkt på.
Arkivkatalogane er ein nyttig inngangport til arkivet. Eg har ikkje vore på SA-Kongberg, men i Trondheim står katalogane i permar som fyller 2-3 reolar.
Foreldra finn du kanskje i FT1801 (dersom ho budde heime), og dåpen i kyrkjeboka (ut frå alder og fødestad
Hei,
Takk for tipsene.
Jeg har lett etter henne på Digitalarkivet (folketellinger og kirkebøker). Hun het Anne Johnsdatter og ble, i følge 1865 tellingen, født i Søvde pretegjeld (Sauherad).
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8140003936
Her er dødsnoteringen hennes, 13 april 1866 (nr 15).
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-374
Jeg har funnet en kandidat som ble født i Søvde i 1789, men hun dør i Heddal i 1805.
Har lett en del i Søvde uten hell, så jeg er ikke helt sikker på at hun faktisk ble født der.
Hun bor nok ikke hjemme i 1801. Det ser ut som hun er en tjenestepike på dette tidspunktet.
Jeg hagr håp om å finne noe som kan fortelle meg om hvem foreldrene var, så kanskje dødsnoteringene fra sorenskriveren kan i noen spor.
mvh
Lasse
Takk for tipsene.
Jeg har lett etter henne på Digitalarkivet (folketellinger og kirkebøker). Hun het Anne Johnsdatter og ble, i følge 1865 tellingen, født i Søvde pretegjeld (Sauherad).
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 8140003936
Her er dødsnoteringen hennes, 13 april 1866 (nr 15).
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-374
Jeg har funnet en kandidat som ble født i Søvde i 1789, men hun dør i Heddal i 1805.
Har lett en del i Søvde uten hell, så jeg er ikke helt sikker på at hun faktisk ble født der.
Hun bor nok ikke hjemme i 1801. Det ser ut som hun er en tjenestepike på dette tidspunktet.
Jeg hagr håp om å finne noe som kan fortelle meg om hvem foreldrene var, så kanskje dødsnoteringene fra sorenskriveren kan i noen spor.
mvh
Lasse
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Du har vel fått med deg at det er Aktiv arkivdag på Statsarkivet på lørdag fra kl 1000? Så vidt jeg vet pleier det å være folk fra DIS-Kongsberg tilstede , foruten arkivverkets folk, og kan hjelpe de som trenger hjelp.
mvh Eva Helene Erntsen
Moderator: Hedmark, Informasjon om Slektsforum, Agderfylkene, Nord-Trøndelag og Telemark.
Les dette før du poster din melding
Moderator: Hedmark, Informasjon om Slektsforum, Agderfylkene, Nord-Trøndelag og Telemark.
Eva skrev:Du har vel fått med deg at det er Aktiv arkivdag på Statsarkivet på lørdag fra kl 1000? Så vidt jeg vet pleier det å være folk fra DIS-Kongsberg tilstede , foruten arkivverkets folk, og kan hjelpe de som trenger hjelp.
Ja, det er grunnen til at jeg tenkte å reise opp.

Får aldri tid i ukedagene. Jeg tenkte det hadde vært greit å vite hva jeg skal spørre etter når jeg kom dit.
- Eva Helene Erntsen
Prøv å gå igjennom tipsene du har fått her. Noter ALLE opplysningene du har og huk tak i en fra DIS-Kongsberg. Da tenker jeg det går bra.
mvh Eva Helene Erntsen
- Eva Helene Erntsen
Fikk du hjelp på arkivet i dag?
mvh Eva Helene Erntsen