Berthe/Birthe Ingebrets-/Engebretsdatter født i Rømskog.

Moderator: MOD_Østfold

Svar
dn21920
Sted: OSLO
Kontakt:

Berthe/Birthe Ingebrets-/Engebretsdatter født i Rømskog.

Legg inn av dn21920 » 15. januar 2013 kl. 14.28

Som en innledning vil jeg vise til dette innlegget.

Som man skjønner er årstallet for Berthes fødsel noe usikkert.
Linda viser til en interessant konfirmasjon i tydetråden. På samme side av konfirmasjonsinnføringene er det en Berthe Engebretsdatter til. Jeg har gjort litt research på disse to jentene og ingen av dem er "min" Berthe. Berthe som kom fra Lesby blir i 1791 gift med Ole Olsen og de bor på Berger i 1801. Berthe Engebretsdatter fra Kirkerud gifter seg med Morten Brynildsen i 1788 og bor på "Fladen med Næss" i 1801.

Den Berthe jeg er interessert i er hun som er å finne på Aaser plass under Lunder i 1801-tellingen
Ekteskapet mellom Berte og Peder er å finne i Høland i 1797 nr. 2
her.

Jeg har lett etter andre berter :) i Rømskog, fra 1750 og oppover og funnet to nye kandidater til hvem som er berta mi.
I 1766 får Ingebrigt Buvigen en datter han navngir Berthe: 7. oktober - høyre side

Den andre berta som jeg fant er en utenomekteskaplig født jente: 26.1. 1766.

Ingen av disse to finner jeg konfirmert i Rømskog - på tross av at det står at Berthe Engebretsdatter, som jeg er på jakt etter, er konfimert her.

"Magefølelsen" sier meg at det er den utenomekteskaplige fødte Berthe jeg skal ha, men så var det det å prøve å finne ut av disse to alternativene da...

Tenke- og søkehjelp mottas med takk :)
Med hilsen
Henning Andersen

http://www.anetavle.net//slekt/index.php

Svar

Gå tilbake til «Rømskog»