Halvor Jacobsen, født på 1700-tallet
Moderator: MOD_Nordland
Halvor Jacobsen, født på 1700-tallet
Noen som har tips om hvordan jeg skal finne ut mer om Halvor Jacobsen født på 1700-tallet, og hans foreldre?
En del kirkebøker er gått tapt i brann, og jeg aner ikke hvordan jeg skal finne ut mer om han og hans foreldre.
Jeg har en del om barna hans, men ikke mye om han selv. Og absolutt ingenting om hvem som er foreldrene hans.
De to linkene jeg har om han er ikke alderen nevnt i det hele tatt, så jeg har ingen indikasjon på når han kan være født.
Hans vielse med Karen Elisabeth Pedersdtr. i november 1778 (her står 'Uhre' som bosted):
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16701&idx_id=16701&uid=ny&idx_side=-52
Og hans begravelse i april 1779:
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16701&idx_id=16701&uid=ny&idx_side=-148
En del kirkebøker er gått tapt i brann, og jeg aner ikke hvordan jeg skal finne ut mer om han og hans foreldre.
Jeg har en del om barna hans, men ikke mye om han selv. Og absolutt ingenting om hvem som er foreldrene hans.
De to linkene jeg har om han er ikke alderen nevnt i det hele tatt, så jeg har ingen indikasjon på når han kan være født.
Hans vielse med Karen Elisabeth Pedersdtr. i november 1778 (her står 'Uhre' som bosted):
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16701&idx_id=16701&uid=ny&idx_side=-52
Og hans begravelse i april 1779:
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16701&idx_id=16701&uid=ny&idx_side=-148
-
- Sted: STJØRDAL
Re: Halvor Jacobsen, født på 1700-tallet
Hjelper vel ikke så mye, men det kan godt være din Karen Pedersdatter som her er gift for 2.gang ved folketellingen 1801 med Lars Olsen. Stedatter Hanna på 16 år kan være Lars sin stedatter og Karens datter:
med http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=279#ovre
Jeg så også på innrulleringene for Buksnes og Hol 1762 og 1769, uten å finne Halvor der. Karen er 50 år i 1801(født ca 1751), og er du heldig kan Halvor være født i perioden 1732-1744 hvor det er kirkebøker(er ikke så verst å lese disse heller i forhold til mange andre). JVar ikke mye hjelp i dette.
med http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=279#ovre
Jeg så også på innrulleringene for Buksnes og Hol 1762 og 1769, uten å finne Halvor der. Karen er 50 år i 1801(født ca 1751), og er du heldig kan Halvor være født i perioden 1732-1744 hvor det er kirkebøker(er ikke så verst å lese disse heller i forhold til mange andre). JVar ikke mye hjelp i dette.
Anne Lise: hei, ja det er nok henne som er gift 2 gang der. Stemmer jo godt med for-og etternavnet til datteren, da det er en av ungene jeg alt har.
Den kirkeboka med kronologisk liste hadde jeg ingen flaks med, fant ikke Halvor der. Shit.
Takk for hjelpa.

Den kirkeboka med kronologisk liste hadde jeg ingen flaks med, fant ikke Halvor der. Shit.

Takk for hjelpa.
Begravelsen er i 1789, ikke 1779 som du skriver (skrivefeil) og dermed er vel Hanna et av barna som er Iver, Jacob, Margrethe, Peder og Hanna (1784)
Barn med Lars Olsen Tunberg er Olaus (1791) og Engel (1793)
Karen gift 2. gang 28.10.1790.
Men dessverre Halvors aner har jeg ikke.
Barn med Lars Olsen Tunberg er Olaus (1791) og Engel (1793)
Karen gift 2. gang 28.10.1790.
Men dessverre Halvors aner har jeg ikke.
Hei Terje.
Ja, det var nok skrivefeil ja.
Som jeg skrev lenger opp så har jeg en del om barna hans og sånt, det er han selv jeg gjerne skulle visst mer om og spesielt hans foreldre.
Jeg kommer ikke videre på den greina uten foreldrene. Og jeg har ingen fikse idéer.

Ja, det var nok skrivefeil ja.

Som jeg skrev lenger opp så har jeg en del om barna hans og sånt, det er han selv jeg gjerne skulle visst mer om og spesielt hans foreldre.
Jeg kommer ikke videre på den greina uten foreldrene. Og jeg har ingen fikse idéer.
Hei på dere,
Jeg er også interessert av denne Halvor, og har ikke funnet mer enn hva som allerede har kommet opp her. Man kan jo søke blant skiftene og finne den potensielle faren på den måten, men da blir det kun spekulasjoner og ingen sikkre spor.
Derimot er jeg svært interessert av kona Karen Elisabet. Finnes det et skifte etter henne som kan si noe om når hun døde? På diverse slektssider står mora til henne angitt som Margarete Harvigsdatter, datter til lensmann Hartvig Hartvigsen fra Myklebostad i Steigen. Hva med dette?
Blir kanskje ikke helt rett å diskutere dette her, men ellers kan man jo opprette et nytt tema...
Jeg er også interessert av denne Halvor, og har ikke funnet mer enn hva som allerede har kommet opp her. Man kan jo søke blant skiftene og finne den potensielle faren på den måten, men da blir det kun spekulasjoner og ingen sikkre spor.
Derimot er jeg svært interessert av kona Karen Elisabet. Finnes det et skifte etter henne som kan si noe om når hun døde? På diverse slektssider står mora til henne angitt som Margarete Harvigsdatter, datter til lensmann Hartvig Hartvigsen fra Myklebostad i Steigen. Hva med dette?
Blir kanskje ikke helt rett å diskutere dette her, men ellers kan man jo opprette et nytt tema...
Hei Johan, hur går det i Sverige?
Ang Halvor, jeg har prøvd å lete i skifter for å finne hans foreldre, men jeg er ikke flink til å tyde sånt i det hele tatt. Det er så synd å ikke komme videre.
Om Karen - hvis noen på andre slektssider sier at hennes mor er Margarete Harvigsdatter, hvordan har de funnet det ut? Jeg står helt fast.

Om Karen - hvis noen på andre slektssider sier at hennes mor er Margarete Harvigsdatter, hvordan har de funnet det ut? Jeg står helt fast.
Hej Marianne!
Det går fint i Sverige, men just nu har jag avsatt allt min släktforskningsarbete till de norska källorna, och det är bara roligt med lite omväxling!
http://www.blix-dahle.no/tng/getperson. ... tree=Tree1
Hvis du ser i denne kilden så står begge foreldra angitte, og hvis en følger Margarete bak i tida så kommer en til 1500-tallet. Det synes jeg er litt rart, for den som har skrevet dette har ikke angitt noen kilder, og fra 1500-tallet finnes det jo ingen kirkebøker.
Margarete angis imidlertid være fra Steigen, og i bygdeboka står det følgende om familien til henne:
Og her er begravelsen til henne (28.12.1776):
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Buksnes, Ministerialbok nr. 881A02 (1773-1793), Kronologisk liste 1776, side 68-69.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-36
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620036.jpg
Lurer også på dette: er ikke Jentoft et dansk navn? Halvor Jakobsens sønn får jo dette navnet da han blir døpt i 1779.

Det går fint i Sverige, men just nu har jag avsatt allt min släktforskningsarbete till de norska källorna, och det är bara roligt med lite omväxling!
http://www.blix-dahle.no/tng/getperson. ... tree=Tree1
Hvis du ser i denne kilden så står begge foreldra angitte, og hvis en følger Margarete bak i tida så kommer en til 1500-tallet. Det synes jeg er litt rart, for den som har skrevet dette har ikke angitt noen kilder, og fra 1500-tallet finnes det jo ingen kirkebøker.
Margarete angis imidlertid være fra Steigen, og i bygdeboka står det følgende om familien til henne:
Så ble Peder Eriksen lensmann. Han bodde på Ure, som den annen lensmann som holdt til huse der. Han var gift med Margarete Hartvigsdatter, født 1714 i Steigen, død 1776 på Ure. Hun var datter av prestesønnen og gårdbrukeren på Myklebostad i Steigen, Hartvig Hartvigsen, og hans hustru Berte Margarete Jentoft Hansdatter, født på Borge prestegård, og således søskenbarn av skipper Hartvig Jentoft Mogensen, Petvik. Peder Eriksen og hustru Margarete hadde ti barn, men bare to av disse har vi nærmere rede på. Det er Erik og Nils. Begge var gårdbrukere på Ure. Nils var født 1739 og døde i 1785. Han var styrmann hos Jentoft, Petvik, og gift med Anne Sofie Arentsdatter, født på Myklebostad i Steigen. De hadde igjen fire sønner: 1) Henrik Klæboe, 2) Christen Hveding, 3) Peder Slangerup, og 4) Arent Schønning. Dette var deres døpenavn, som de alle antok som familienavn. Arent Schønning var skipper og gjestgiver på Barøy ved Lødingen, og var således stamfar for Barøy-ætten Schønning. Hans sønn var blant annet væreier Nils Schønning, Stamsund.
Og her er begravelsen til henne (28.12.1776):
Kildeinformasjon: Nordland fylke, Buksnes, Ministerialbok nr. 881A02 (1773-1793), Kronologisk liste 1776, side 68-69.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-36
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620036.jpg
Lurer også på dette: er ikke Jentoft et dansk navn? Halvor Jakobsens sønn får jo dette navnet da han blir døpt i 1779.
- Paul Johan Hals
Johan skrev: er ikke Jentoft et dansk navn? Halvor Jakobsens sønn får jo dette navnet da han blir døpt i 1779.
Det er mulig det opprinnelig kommer fra Danmark, men det er en del som har dette som fornavn eller 2. fornavn. Mulig det var en prest eller annen øvrighetsperson med det navnet, som Halvor satte høyt.
Mvh Paul
Johan, jeg har kikket litt på den slektssida du linket til.
Jeg fikk ikke lest alt skikkelig fordi jeg er på mobil nå, men på forsida deres står det at de ikke har kopiert andres filer, men at de har funnet alt selv. Kanskje de bare har privatisert dokumentasjonene de har?
De har samme type webside som jeg selv har, ser jeg, og det vil si at søker man medlemsskap så blir en del av det privatiserte synlig.
Ang navnet Jentoft, det blir kanskje brukt i Danmark også, det vet jeg ikke. Men jeg er iallefall sikker på at mange het Jentoft i 'gamle dager' her i Norge. Det navnet dukker ofte opp i kirkebøker, osv.
Jeg fikk ikke lest alt skikkelig fordi jeg er på mobil nå, men på forsida deres står det at de ikke har kopiert andres filer, men at de har funnet alt selv. Kanskje de bare har privatisert dokumentasjonene de har?
De har samme type webside som jeg selv har, ser jeg, og det vil si at søker man medlemsskap så blir en del av det privatiserte synlig.
Ang navnet Jentoft, det blir kanskje brukt i Danmark også, det vet jeg ikke. Men jeg er iallefall sikker på at mange het Jentoft i 'gamle dager' her i Norge. Det navnet dukker ofte opp i kirkebøker, osv.
Paul kom før meg..
Sånn er det å bruke en gammel fossil-mobil... flire

- Paul Johan Hals
Det finnes en mengde Jentofter rundt omkring i hele Norge. De kommer opprinnelig fra den danske byen Gentofte, ifølge mine notater. Bare her jeg bor finnes det maaaaange.....bare til orientering. Også Jentoft som fornavn har jeg registrert.