Kirsten Olsdatter Taklo f ca 1730, til Vatne Sunnmøre

Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane

Svar
Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Kirsten Olsdatter Taklo f ca 1730, til Vatne Sunnmøre

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 5. desember 2012 kl. 22.58

Jeg lurer på opphavet til denne Kirsten.

Ho blir i 1769 gift med Ole Knutsen Skoravik Birkevoll. Trolovelse i Vatne kirke 28. mai 1769. Som vi ser er ho skrevet Kirsten Olsdatter Tachlou af Nordfjord

Samme navn er brukt da de blir viet 28. oktober
Ho er altså benevnt pike og skal da ikke ha vært gift tidligere.

Da ho er begravet i Vatne 1803 som lægdslem så tror jeg alderen er oppgitt til "over 70 aar" (nede på høyre side).

Finner henne ikke i FT 1801 med aldersangivelse. Bygdeboka har f. ca 1733.
Det finnes ei Kristi Olsdtr på nabogarden Vestre som er legdslem ved FT 1801, men har oppgitt alder hele 84 år så det er vel neppe henne. Ho er faster til en Peder Jacobsen også av ukjent opphav.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Re: Kirsten Olsdatter Taklo f ca 1730, til Vatne Sunnmøre

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 6. desember 2012 kl. 18.56

Har sett litt nermere på denne Peder Jacobsen Vestre nevnt ovenfor f ca 1751 i følge bygdebok. Der påstås det at han tidligere hette Krogsgård ( fra naboprestegjeldet Aukra). Men det kan ikke stemme, han må være annensteds fra.

Etter FT 1801 skal Kristi (Kirsten) Olsdtr lægdslem 84 år være han faster, og i mangel på andre kandidater til lægslem Kirsten Birkevoll som dør i 1803 tror jeg nå at dette er samme person. Altså må Kirsten være fødd ca 1717-18 og da har vi ikke kirkebok for Eid, og årsak til at jeg ikke finner henne med å søke på FS. Kirsten må da være over 50 år når ho gifter seg og dette rimer jo med at ho ikke får barn i ekteskapet.

Peder Jacobsen sin far må da være en Jacob Olsen og er bror til Kirsten. Da er det nærliggende å tro at det på Taklo(u) i Nordfjord er en Ole Taklo som er far til disse.
I kirkebok for Eid er en Jacob Ols. Taklou copulært 20/6 1751 med en Marte Olsd (Støversten?) Kirkebok (side 60, høgre side)

Og den 3.august 1752 døper Jacob Støversteen barnet Peder Kirkebok side 70, 3. innførsel.
Mener at blant fadderne er Hans Taklou og Christi? Ols. Taklou.

Så da spørs det om det er denne Peder og hans faster og fadder Kirsten som har havnet i Vestrefjord på Sunnmøre.

Noen fra Nordfjord eller andre som har noen synspunkt på om dette kan stemme?

(Byttet om navn på far og sønn i 4.siste linje)
Sist redigert av Helge Bjerkevoll den 6. desember 2012 kl. 23.31, redigert 1 gang totalt.

gj09903
Sted: SYKKYLVEN

Legg inn av gj09903 » 6. desember 2012 kl. 22.07

Hei!

Eg kika på spørsmålet ditt, og eg hadde vel på eiga hand kome fram til omlag same resultat som du sjølv har kome fram til i innlegg to. Men det var dette med bevis...
I Hornindalsboka vert det på garden Støverstein kun nemnt vigsla mellom Jacob og Marthe. Noko vidare vert ikkje nemnt om desse personane. (Peder er ikkje nemnt)

Men eg har funne at Marthe Olsdtr. Støverstein døydde 30 år gammal i 1757: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-98

Ein Peder Jacobsen Lied (18 år) vart konfirmert i Vatne i 1772. Han vart nemnt som tenar hos Ole Birchevold: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-181
Her vert i alle høve Peder Jacobsen knytt til Birkevoll. Alderen er vel eit år eller to feil, men likevel....

Li-gardar finst vel nær sagt overalt, men det må nemnast at Støverstein i daglegtale har vorte kalla Lida eller Ytste-Lida. Nabogarden Kjellstadli i Sunnylven er Inste-Lida. Her er ei lenke til O. Ryghs Norske Gaardnavne: http://www.dokpro.uio.no/perl/navnegran ... 4044376=on
Eg har rett nok ikkje sett Støverstein vore nemnt som Lied i t.d. kyrkjebøkene, derimot vart "Lien" nytta parallelt med "Støversteen". (Det som heiter Lien i dag, er ein heilt annan gard, nær kommunesenteret Grodås.)

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 6. desember 2012 kl. 23.59

Takk for utgreiinga og nye opplysninger Inge Asbjørn.

Nei vi har vel ingen bevis, men indisiene må vel sies å være sterke.

En av forloverene da Peder Jacobsen gifta seg er Nils Einarsen Krogsgard (Hagset i Aukra). Men denne Nils er opprinnelig fra Gjelsten og mora Ingeborg er fra Birkevoll. Og denne Nils sin faster Anne var gift til Birkevoll. Ole Knudsen som gifter seg med Kirsten Olsd Taklo var enkemann etter denne Anne Johansdtr fra Gjelsten (hennes 3.ekterskap).

Svar

Gå tilbake til «Eid»