Ancestry.com where will you go ??

Her kan du legge inn henvisninger til innslag i media som er av interesse for slektsforskere. Og dersom du har tillatelse fra rettighetshaver der det kreves kan du gjerne gjengi innslaget.

Moderator: MOD_sett_og_hort_media

Svar

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Re: Ancestry.com where will you go ??

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 23. oktober 2012 kl. 13.03

Enda en artikkel i går.

http://www.forbes.com/sites/alanhall/20 ... rn-europe/

Men hva er Pamira? Les selv.
http://www.permira.com/
Mvh
Leif B.

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 23. oktober 2012 kl. 15.12

Vet ikke helt om jeg liker tonen. For our subscribers.

Det betyr at tusenvis av frivillige inntastere av kildene de legger beslag på, må nå betale masse hundre kr i året for å få tilgang til deres egne inntastinger som de ikke har fått betalt ett øre for å registrere under den antakelse av at kildene skulle være tilgjengelige for alle.

Lurer på når vi får lese at Digitalarkivet er kjøpt opp.

Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Legg inn av 6820 » 24. oktober 2012 kl. 16.31

Ikke så irrelevant spørsmålet det, Alf.

Tenker på all dugnaden som er lagt ned "i de tusen hjem" fra oss DIS'ere i transkribering av kilder og lagt ut på Digitalarkivet. Jeg har tidligere gitt til orde for at mer av det vi gjør via Digitalarkivet blir gjort tilgjengelig via DIS. Men det er ikke gehør for det.

Tror vi er litt blåøyd, en dag kommer ny styring av 'staten Norge', tuftet på markedskreftene. Da vil man søke- og - finne hvor kan man tjene penger, - og et sted er faktisk Digitalarkivet! Universitetene får beskjed om å tjene penger selv!

Vi burde jo kanskje tenke frem i tid - og at DIS skal ha et økonomisk utbytte av medlemmenes jobbing. Ja, at org. får litt mer igjen for samarbeidet med Digitalarkivet og statstilskudd. Tilskudd får man uansett. Men burde vi ha fått mer? DIS er ikke gode kremmere!

Ser jo at "åndsverkene" våre i DIS-TREFF er så lite interessant for ledelsen i DIS at det ikke engang har egen 'knapp' på forsiden til DIS, likeså med andre transkribering som er gjort av oss. Man må lete for å finne dem!

Men Gravminner har egen knapp - det gir ikke klingende mynt i kassa! Det gir folk gratis tilgang til gravminner i Norge, og overskrifter i media, en sjelden gang - men det gir ikke medlemmer, ei heller penger til DIS. Vi som er medlemmer bærer organisasjonen. Vi gjør det gratis - og vi har KNAPP på hovedsiden - og som nevnt - gratistjeneste! Hvorfor frister ikke DIS med DIS-treff-knapp?

Noe annet: hvor lenge skal vi hjelpe "gjester" i Slektsforum? Vi gjør det, men bør der være en grense for hvor lenge man er bare 'gjest' og har tilgang? I dag kan man forske i år og få hjelp - der det er vi medlemmer som gjør forskningen.

Har kommentert dette tidligere, og det blir blåst av. Mange gjør en veldig jobb som medlem, og vi betaler for å hjelpe ikke-medlemmer. DIS burde kanskje ha 'matvett', man kan være 'gjest' en måned og så får man deretter betale for hjelpen man får?

Hvert år får jeg melding om kontingent til DIS. Hvert år spør jeg meg selv "har det hensikt"? Jeg kan få samme utbytte uten å betale, betale gjør man fordi man er idealist! Men jeg betaler altså i lojalitet. - Men har jeg bruk for medlemskapet for å gjøre bruk av tilbudet DIS gir - NEI! Så kanskje jeg kan spare 400 kr.? Nei - jeg betaler - og fortsetter å av og til sende en brannfakkel inn i organisasjonen!
Hilsen fra Marianne

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 24. oktober 2012 kl. 16.48

Marianne skrev:Hvert år får jeg melding om kontingent til DIS. Hvert år spør jeg meg selv "har det hensikt"? Jeg kan få samme utbytte uten å betale, betale gjør man fordi man er idealist! Men jeg betaler altså i lojalitet. - Men har jeg bruk for medlemskapet for å gjøre bruk av tilbudet DIS gir - NEI! Så kanskje jeg kan spare 400 kr.? Nei - jeg betaler - og fortsetter å av og til sende en brannfakkel inn i organisasjonen!

Tror det er et spørsmål alt for mange, spesielt blandt nyinnmeldte, nok idag besvarer med et nei. :-(

Men vi har et dilemma, forde alt for mange av dem som tilbyr materiale har som forlangende at det nettopp skal være fritt tilgjengelig for alle.

Så det vi må kanskje mer satse på er tilleggstjenester i forhold til den enkelte kilde.

En av dem er nok Nils Tolleshaugs javaapplikasjoner nevnt i siste Slekt og Data.

GEDtreff sine kvalitetssjekker som man fritt kan jobbe med som bidragsyter til DIStreff er en annen. Bare så synd så få sender inn data eller oppdaterer sine tidligere innsendinger så de kan trekke inn GEDtreff som verktøy.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 24. oktober 2012 kl. 20.38

Marianne skrev:Noe annet: hvor lenge skal vi hjelpe "gjester" i Slektsforum? Vi gjør det, men bør der være en grense for hvor lenge man er bare 'gjest' og har tilgang? I dag kan man forske i år og få hjelp - der det er vi medlemmer som gjør forskningen.

Det en kan gjøre, er jo å sjekke "profilen" til den som spør - før man evt. hjelper til. Men da kan det dukke opp et nytt problem: Hvis den som er registrert som "gjest" også er medlem - hva da? Selv er jeg registrert her inne som "gjest", og har ikke noe behov for å gjøre endringer på dette (men har vært medlem i mange år....) :!:

Mvh
Else B.

dn26895
Sted: STEINSDALEN

Legg inn av dn26895 » 24. oktober 2012 kl. 21.34

Marianne skrev:Vi burde jo kanskje tenke frem i tid - og at DIS skal ha et økonomisk utbytte av medlemmenes jobbing. Ja, at org. får litt mer igjen for samarbeidet med Digitalarkivet og statstilskudd. Tilskudd får man uansett. Men burde vi ha fått mer? DIS er ikke gode kremmere!

Men Gravminner har egen knapp - det gir ikke klingende mynt i kassa! Det gir folk gratis tilgang til gravminner i Norge, og overskrifter i media, en sjelden gang - men det gir ikke medlemmer, ei heller penger til DIS. Vi som er medlemmer bærer organisasjonen. Vi gjør det gratis - og vi har KNAPP på hovedsiden - og som nevnt - gratistjeneste! Hvorfor frister ikke DIS med DIS-treff-knapp?

Noe annet: hvor lenge skal vi hjelpe "gjester" i Slektsforum? Vi gjør det, men bør der være en grense for hvor lenge man er bare 'gjest' og har tilgang? I dag kan man forske i år og få hjelp - der det er vi medlemmer som gjør forskningen.

Har kommentert dette tidligere, og det blir blåst av. Mange gjør en veldig jobb som medlem, og vi betaler for å hjelpe ikke-medlemmer. DIS burde kanskje ha 'matvett', man kan være 'gjest' en måned og så får man deretter betale for hjelpen man får?
!

Jeg synes det er feil og kreve betaling for hjelp, så vidt jeg vet, ( og jeg kan ta feil, da jeg ikke er altfor kjent med hvordan DIS er organisert), så er det ikke dis selv, men medlemmene av DIS som hjelper hverandre og personer som ikke er medlemmer. Det vil si at det ikke er organisasjonen selv som hjelper folk. Det betyr at det er ingen som er ansatt eller får betaling for og hjelpe andre.

Det samme gjelder tjenester som gravminner, og tjenester på digitalarkivet som DIS har vert delaktige i registreringen av. Så lenge ikke noen har vert ansatt for og gjøre dette så bør heller ikke DIS kreve noen betaling for dette.

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 24. oktober 2012 kl. 21.41

Else skrev:Selv er jeg registrert her inne som "gjest", og har ikke noe behov for å gjøre endringer på dette (men har vært medlem i mange år....) :!:

Mvh
Else B.

Det er en egen tråd for å bytte, hvor du får med deg alle gamle meldinger til ditt medlemsnr. Det kan være at noen som kunne ha svart også sjekker medlemsstatus og kanskje ikke svarer. Men kjenner ikke noen konkret sak om at slikt faktisk skjer. Men vil ikke utelukke det kategorisk,

Brukeravatar
dn01013
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 24. oktober 2012 kl. 21.43

John skrev:Jeg synes det er feil og kreve betaling for hjelp, så vidt jeg vet, ( og jeg kan ta feil, da jeg ikke er altfor kjent med hvordan DIS er organisert), så er det ikke dis selv, men medlemmene av DIS som hjelper hverandre og personer som ikke er medlemmer. Det vil si at det ikke er organisasjonen selv som hjelper folk. Det betyr at det er ingen som er ansatt eller får betaling for og hjelpe andre.

Det samme gjelder tjenester som gravminner, og tjenester på digitalarkivet som DIS har vert delaktige i registreringen av. Så lenge ikke noen har vert ansatt for og gjøre dette så bør heller ikke DIS kreve noen betaling for dette.

En begrunnelse kan nok være at det koster medlemmene å drifte maskinen som alle tjenestene går på. Dess flere medlemmer, dess mindre del av kontingenten brukes til maskindrift. Og blir vi svært mange medlemmer kan man kanskje til og med sette ned kontingenten :-) Og det ville vel vært hyggelig.

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 25. oktober 2012 kl. 12.50

Hei :!: :!: :?: :?:

Er dette riktig sted slik diskusjonen har utviklet seg?
Burde ikke diskusjonen flyttes DIS-forumet.
https://slektsforum.slektogdata.no/viewforum.php?f=2107
Mvh
Leif B.

Svar

Gå tilbake til «Sett og hørt i media»