Aleksander Simonsen Basoja

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
gj17048
Sted: LEINSTRAND

Aleksander Simonsen Basoja

Legg inn av gj17048 » 9. oktober 2012 kl. 14.58

Hei.

Leter etter Aleksander Simonsen Basoja. Han er oppført i Klokkerbok for Meldal som far til ei Lilli Synøve. I følge denne er han født i 1893, og bosatt i Foldalen.

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Meldal i Meldal, Klokkerbok nr. 672C04 (1914-1928), Fødte og døpte 1920, side 59.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... d=3765&uid =ny&idx_side=-63

Mor til Lilli Synøve fortalte at han kom fra USA, og skulle tilbake til USA. Han skal visstnok også ha hatt finsk avstamming.

I registrene til Ellis Island finner jeg Anna Maria Simonsen, som kom til USA med Oscar II i 1902. Hun hadde da med seg en barneflokk på 4, hvorav en Aleksander som er 9 år (dermed født i 1893). Hvis jeg tyder loggen rett, står det oppgitt at hun skal tilbake til sin mann, Aanon Simonsen.

Dermed finner jeg en Aanon Simonsen som kom til USA via Liverpool i 1897 med Luciana.

MEN som sagt; jeg leter etter Aleksander Simonsen Basoja. Med utgangspunkt i informasjonen over, har jeg lett i alle emigrantlistene i digitalarkivet. Jeg har også lett i kirkebøkene for Meldal og Folldal etter inn- og utflyttinger, samt dødsfall innen en rimelig periode. Jeg har vært i kontakt med kirkekontoret i Meldal, og skal få innsyn i bøkene der. Har også forsøkt å komme i kontakt med Nord-østerdalsmuseet uten at dette har ført fram. Ettersom barnets dåp fant sted i Meldal, har jeg postet etterlysning i slektsforum der, men står nå fast, og prøver derfor Folldal. (Selv om jeg vet at jeg kun skal holde meg til ett sted.)

Noen som kan peke meg videre i en eller annen retning?

På forhånd takk for hjelpen!

Mvh Bente

gj15492
Sted: Grimsbu

Re: Aleksander Simonsen Basoja

Legg inn av gj15492 » 29. oktober 2012 kl. 13.42

Ser at dette spørsmålet fortsatt står ubesvart. Har ingen peiling på hvem Aleksander S. Basoja er, men tenker litt på at det er en sidedal i Surnadal som går inn i Trollheimen som også heter Foldalen, men kjenner ikke til om den har vært eller er bebodd? Bare en tanke som streifer.

Brukeravatar
Lars Jørgen Ormestad
Sted: UNDRUMSDAL

Legg inn av Lars Jørgen Ormestad » 29. oktober 2012 kl. 17.03

Folka på Folldal gruver har mye greie på folket i bygda - så det kan hjelpe å sende en e-post til dem:
http://www.folldalgruver.no/kontakt.htm

Ellers fikk jeg god hjelp og mye informasjon av Arild på Nordøsterdalmuseet når jeg var i Folldalen og lurte på litt om min slekt oppi der (han hadde også arbeidet med den siste utgaven av bygdeboka skjønte jeg)

http://www.nordosterdalsmuseet.no/file=3782

Lykke til

Mvh. Lars Jørgen

gj17048
Sted: LEINSTRAND

Legg inn av gj17048 » 22. februar 2013 kl. 17.16

Tenkte jeg skulle legge inn en liten oppdatering:

Har vært i kontakt med Arild Alander, og han var ikke i stand til å finne noe.

Fant omsider en oppføring i lensmannsprotokollen, der det står at han kom til Folldal 20.juni 1920. Han kom til Norge i 1917, og fikk utstedt pass av lensmannen i Skedsmo. Han er født i Uleaaborgs län 12.12.1893 i følge lensmannsprotokollen.

Har derfor tatt kontakt med statsarkivet i Oslo med spørsmål om protokollen for Skedsmo, men de har ikke hatt tid til å slå opp for meg enda.

Men fortsatt uvisst hvor han tok veien etter Folldal!

Mvh Bente

Svar

Gå tilbake til «Folldal»