Ellend Belgmager (Røros) på Svorkmo i Orkdal 1701?

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Astrid Ryen
Sted: TRONDHEIM

Ellend Belgmager (Røros) på Svorkmo i Orkdal 1701?

Legg inn av Astrid Ryen » 9. september 2012 kl. 20.34

Elling Svendsen 18 år og belgm.dreng i manntallet 1701 for Orkdal: http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=944#ovre

Jeg tror han må være identisk med Ellend Svendsen Belgmager som ble begravet på Røros 20/4-1749 67 år gammel, født ca 1682. Han finnes ikke i manntallet 1701 for Røros, men er nevnt i Røros skoles regnskaper i årene 1706-09. Av skiftet etter min ane Ole Poulsen Kullbrender i 1713 (enke Ingeborg Tørresdatter) fremgår det at avdødes datter Anne Sophia Olsdatter 29 år var gift med Belgmager Ellend Svendsen.

Det var skifte etter Anne Sophia Olufsdatter Tørres 13/4-1744. Her nevnes følgende barn:
Ole Ellendsen 30 år
Svend Ellendsen 29 år
Jochum Ellendsen 22 år, bortreist til Sølvverket Kongsberg
Peder Ellendsen 18 ½ år
Marithe Ellendsdatter, gift med Elluf Clemmetsen

Finnes det noe skifte som kunne bekrefte at Elling Svendsen på Svorkmo i 1701 befinner seg på Røros fra ca 1706? Det ville også være interessant om noen hadde mer om hans opphav.
Mvh Astrid

dn07176

Re: Ellend Belgmager (Røros) på Svorkmo i Orkdal 1701?

Legg inn av dn07176 » 10. september 2012 kl. 0.13

Eit problem vi har på Svorkmo/Løkken er at dei eldste skifteprotokollane for kopparverket er borte. Den fyrste vi har bevart starter i 1779 (om eg ikkje hugsar feil i farten). I tillegg starter ikkje kyrkjeboka på Svorkmo før i 1730. Ein del er ført i felles bok for Orkdal, men eg trur dette er berre fram til 1708.

Ut frå 1701-tellinga er faren Svein Ellingsson nemnt, og fleire brør. Av desse meiner eg at den yngste, Ole Sveinsson, nok kan vere den som i 1734 vart trulova og gift med Karen Anundsdotter på Svorkmo (forlovarar var Jens Kjelstrup og Ole Ross) - utan at eg har anna å gå på enn at namn og alder passer. Ut over dette har eg nok ikkje stort på desse.

Astrid Ryen

Re: Ellend Belgmager (Røros) på Svorkmo i Orkdal 1701?

Legg inn av Astrid Ryen » 13. september 2012 kl. 16.38

Håvard skrev:Eit problem vi har på Svorkmo/Løkken er at dei eldste skifteprotokollane for kopparverket er borte. Den fyrste vi har bevart starter i 1779 (om eg ikkje hugsar feil i farten). I tillegg starter ikkje kyrkjeboka på Svorkmo før i 1730. Ein del er ført i felles bok for Orkdal, men eg trur dette er berre fram til 1708.

Ut frå 1701-tellinga er faren Svein Ellingsson nemnt, og fleire brør. Av desse meiner eg at den yngste, Ole Sveinsson, nok kan vere den som i 1734 vart trulova og gift med Karen Anundsdotter på Svorkmo (forlovarar var Jens Kjelstrup og Ole Ross) - utan at eg har anna å gå på enn at namn og alder passer. Ut over dette har eg nok ikkje stort på desse.

Takk for svaret, Håvard. Nå har jeg lært en del av deg om manglende kilder ved Svorkmo/Løkken som jeg bør legge meg på minnet. :)

Ellend Belgmager - det er slik hans fornavn skrives i kirkebok for Røros. Hans sønn Peder (76 år i 1801) er imidlertid kjent under navnet Peder Ellingsen, byggmester ved Røros Verk, som spilte en viktig rolle under planlegging og bygging av ny kirke på Røros, innviet i 1787. Han døde i 1803, i kirkeboka står det Peder Ellensen. Hans kone Maren Andersdatter Møller døde i 1801 som Peder Ellingsens hustru. I skiftene etter de to pluss to andre skifter omtales han som Peder Ellingsen. Broren Jochum som dro til Kongsberg finner jeg i kirkeboka der omtalt som Jochum Ellingsen Røraas (tror jeg). Farens navnet var formodentlig Elling, men skrevet Ellend i kirkebok for Ror Røros. Elling finner man sjelden i KB for Røros, med Ellen/Ellend finnes det mange av.
Mvh Astrid

Svar

Gå tilbake til «Orkdal»