Christen Olsen Riser, Røros. Født ca august 1748
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Christen Olsen Riser, Røros. Født ca august 1748
Jeg bare lurte på om Christen Olsen Riser, trolig født 1748, er nevnt i noen bygdebok for Røros. Foreldrene hans skal visstnok være Ole Larsen Rise og Ingeborg Christensdatter.
Takknemlig.
Takknemlig.
-
- Sted: TRONDHEIM
Re: Christen Olsen Riser, Røros. Født ca august 1748
Jeg har et skifte etter Ingeborg Christensdatter i 1806. Sønnen Christen Olsen er ved Fossum Jernverk. Er det ham du mener:
Ingeborg Christensdatter, enke etter avdøde Ole Larsen Risberg 9/3-1806 RB
Avdøde Ingeborg Christensdatter etterlot seg følgende barn avlet i ekteskap med Ole Larsen Risberg:
1: Lars Olsen Risberg, boende på Røros
2: Christen Olsen Risberg, bosatt og i arbeide ved Fossum Jernverk
3: Ole Olsen Risberg, grubearbeider og boende på Røros
4: Iver Olsen Risberg, bortreist til Nordlandene
5: Sara Olsdatter, gift med Hans Pedersen Knoph og boende på Røros
6: Kari Olsdatter, enke etter Peder Andersen Indset her på Røros
7: Elisabet Olsdatter, enke etter John (Adamsen) Bjerken her på Røros
8: Petternille Olsdatter, gift med Jens Olsen Sund og boende på Røros
9: Ingeborg Olsdatter, gift med Anders Svendsen Scot og boende i Dybdalen (Røros)
Ingeborg Christensdatter 79 år bodde på Flanderborg hos sønnen Ole Olsen Risberg i 1801. Ingeborg Ole (Larsen) Risbergs hustru ble begravet 23/3-1806 84 år gammel. Hun var datter av Christen Iversen Gullikstad og Lisbet Olsdatter Galaaen, se også skiftet etter Christen Iversen. Ole Larsen Risberg ble begravet 28/1-1792 72 år og 2 måneder, se også skiftet etter ham. Han var sønn av Lars Olsen Rise (Smeltersøn) og Peternille Ingebrigtsdatter Opdal (gift andre gang med Ole Pedersen Grif). Se skiftet etter Ole Larsen Risbergs stefar Ole Pedersen Grif, videre skiftet etter hans helsøster Karen Larsdatter som døde ugift.
Tillegg: Henvisningene her er til min egen samling av skifter fra Røros
Du må bekrefte at dette er den Christen Olsen Rise du søker, før jeg går videre på dette. Faren Ole Larsen Rise forandret etter hvert sitt slektsnavn til Risberg.
Nok et tillegg: Skiftet etter Ole Larsen Risberg (Rise) i 1792:
Avdøde var grubearbeider og bodde på Flanderborg. Avdøde Ole Larsen Risberg etterlot seg enken Ingeborg Christensdatter og følgende felles barn, fire sønner og fem døtre:
1: Lars Olsen Risberg, i Verkets arbeide ved Røros Hytte
2: Christen Olsen Risberg, er for lengst avreist fra stedet, er i arbeide ved Fossums Jernverk
3: Ole Olsen Risberg, grubearbeider, bor i stervbohuset
4: Iver Olsen Risberg, bosatt i Trondhjem
5: Sara Olsdatter Risberg, gift med Bergarbeider Hans Pedersen Knoph, bor på Bergplassen
6: Kari Olsdatter Risberg, gift med Røstvender Peder Andersen Indset, bor på Bergstaden
7: Lisbet Olsdatter Risberg, gift med Hyttesmelter John Adamsen Bierken, bor her på stedet
8: Peternilla Olsdatter Risberg, gift med Hyttarbeider Jens Olsen Sund her på stedet
9: Ingeborg Olsdatter Risberg, gift med Anders Svendsen Scot Bergarbeider, boende i Dybdalen her ved Bergplassen
Ingeborg Christensdatter, enke etter avdøde Ole Larsen Risberg 9/3-1806 RB
Avdøde Ingeborg Christensdatter etterlot seg følgende barn avlet i ekteskap med Ole Larsen Risberg:
1: Lars Olsen Risberg, boende på Røros
2: Christen Olsen Risberg, bosatt og i arbeide ved Fossum Jernverk
3: Ole Olsen Risberg, grubearbeider og boende på Røros
4: Iver Olsen Risberg, bortreist til Nordlandene
5: Sara Olsdatter, gift med Hans Pedersen Knoph og boende på Røros
6: Kari Olsdatter, enke etter Peder Andersen Indset her på Røros
7: Elisabet Olsdatter, enke etter John (Adamsen) Bjerken her på Røros
8: Petternille Olsdatter, gift med Jens Olsen Sund og boende på Røros
9: Ingeborg Olsdatter, gift med Anders Svendsen Scot og boende i Dybdalen (Røros)
Ingeborg Christensdatter 79 år bodde på Flanderborg hos sønnen Ole Olsen Risberg i 1801. Ingeborg Ole (Larsen) Risbergs hustru ble begravet 23/3-1806 84 år gammel. Hun var datter av Christen Iversen Gullikstad og Lisbet Olsdatter Galaaen, se også skiftet etter Christen Iversen. Ole Larsen Risberg ble begravet 28/1-1792 72 år og 2 måneder, se også skiftet etter ham. Han var sønn av Lars Olsen Rise (Smeltersøn) og Peternille Ingebrigtsdatter Opdal (gift andre gang med Ole Pedersen Grif). Se skiftet etter Ole Larsen Risbergs stefar Ole Pedersen Grif, videre skiftet etter hans helsøster Karen Larsdatter som døde ugift.
Tillegg: Henvisningene her er til min egen samling av skifter fra Røros
Du må bekrefte at dette er den Christen Olsen Rise du søker, før jeg går videre på dette. Faren Ole Larsen Rise forandret etter hvert sitt slektsnavn til Risberg.
Nok et tillegg: Skiftet etter Ole Larsen Risberg (Rise) i 1792:
Avdøde var grubearbeider og bodde på Flanderborg. Avdøde Ole Larsen Risberg etterlot seg enken Ingeborg Christensdatter og følgende felles barn, fire sønner og fem døtre:
1: Lars Olsen Risberg, i Verkets arbeide ved Røros Hytte
2: Christen Olsen Risberg, er for lengst avreist fra stedet, er i arbeide ved Fossums Jernverk
3: Ole Olsen Risberg, grubearbeider, bor i stervbohuset
4: Iver Olsen Risberg, bosatt i Trondhjem
5: Sara Olsdatter Risberg, gift med Bergarbeider Hans Pedersen Knoph, bor på Bergplassen
6: Kari Olsdatter Risberg, gift med Røstvender Peder Andersen Indset, bor på Bergstaden
7: Lisbet Olsdatter Risberg, gift med Hyttesmelter John Adamsen Bierken, bor her på stedet
8: Peternilla Olsdatter Risberg, gift med Hyttarbeider Jens Olsen Sund her på stedet
9: Ingeborg Olsdatter Risberg, gift med Anders Svendsen Scot Bergarbeider, boende i Dybdalen her ved Bergplassen
Mvh Astrid
Hei.
Ja, dette er helt klart den Christen Olsen Riser jeg søker. Han dør i 1816 på Fossum. Gift med Anne Christophersdatter.
Så fantastisk!
Ja, dette er helt klart den Christen Olsen Riser jeg søker. Han dør i 1816 på Fossum. Gift med Anne Christophersdatter.
Så fantastisk!
-
Hei Bjarte.
Det er jo hyggelig å høre at rett person er funnet. Jeg tror den beste måten å gjøre dette på, er at jeg kopierer inn de skifter jeg har med kommentarer. Du bør sjekke den informasjon jeg har, det er aldri blitt lest korrektur på noe.
Christen ble døpt 22/9-1748, og foreldrene Ole Larsen Rise og Ingeborg Christensdatter ble gift 30/4-1741.
Ole Larsen Rise ble født ca 1719/1720, hans dåp finnes ikke i kirkeboka (KB for Røros 1701-1719 mangler). Foreldre: Lars Olsen Rise og Petternelle Ingebigtsdatter. Skifte etter Lars Olsen Rise finnes ikke, men etter Ole Larsen Rises stefar Ole Pedersen Grif:
Ole Pedersen Grif 9/12-1747 RB
Skiftet fant sted i stervbohuset på Flanderborg. Avdøde etterlot seg enken Peternella Ingebrigtsdatter og en eneste sønn Lars Olsen Grif. Tilstede ved skiftet var enken og hennes sønn av første ekteskap Ole Larsen Rise.
Ole Grip ble begravet 27/8-1747 47 år gammel. Det er uklart hvem han var. I 1701 finnes det en Ole Pedersen 1,5 år under Haanes med far Peder Olsen, men forbindelsen er høyst usikker. Ole Pedersen Grif ble 1730 gift med Peternille Ingebrigtsdatter. Hennes første ektemann Lars Olsen Rise ble begravet 18/5-1727 37 år gammel. Han er identisk med Lars Olsen Smeltersøn, se skiftet etter hans mor Lucia Larsdatter Rise. Jeg har senere oppdaget at Ole Pedersen Grif hadde en søster Margrete Pedersdatter på Røros, gift med Ingebrigt Toresen Bru, se skiftet etter disse. Peternilla Ingebrigtsdatter Ole Grips enke ble begravet 20/6-1762 71 år gammel. Hun var datter av Ingebrigt Olsen Opdal og Karen Rasmusdatter, se skiftet etter begge foreldren i 1694.
Videre finnes det skifte etter Ole Larsen Rises helsøster Karen Larsdatter:
Karen Larsdatter (Rise), Ole Pedersen Grifs stedatter 9/6-1738
Lars Rises datter Karen ble begravet 1/9-1737 20 ½ år gammel. Hun var datter av svdøde Lars Olsen Rise (Smeltersønn) og Peternille Ingebrigtsdatter, som i sitt andre ekteskap ble gift med Ole Pedersen Grif. Karens arvinger er hennes mor, to helsøsken og en halvbror:
1: Moderen Peternille Ingebrigtsdatter
2: Helbror Ole Larsen (Rise, senere Risberg) 19 år, med formynder farbroren Christen Olsen
3: Helsøster Lucia Larsdatter (Rise) 14 år, med samme formynder
4: Halvbror Lars Olsen (Grif) 7 år, med faren Ole Grif som formynde
Karens far Lars Olsen Rise ble begravet 18/5-1727 37 år. Han var sønn av Ole Christensen Smelter og Lucia Larsdatter Rise, se skifter etter begge foreldre. Karen mor Peternelle Ingebrigtsdatter var datter av Ingebrigt Olsen Opdal og Karen Rasmusdatter, se skiftet etter foreldrene.
Jeg håper du synes dette er en akseptabel måte å gjøre det på?
Det er jo hyggelig å høre at rett person er funnet. Jeg tror den beste måten å gjøre dette på, er at jeg kopierer inn de skifter jeg har med kommentarer. Du bør sjekke den informasjon jeg har, det er aldri blitt lest korrektur på noe.
Christen ble døpt 22/9-1748, og foreldrene Ole Larsen Rise og Ingeborg Christensdatter ble gift 30/4-1741.
Ole Larsen Rise ble født ca 1719/1720, hans dåp finnes ikke i kirkeboka (KB for Røros 1701-1719 mangler). Foreldre: Lars Olsen Rise og Petternelle Ingebigtsdatter. Skifte etter Lars Olsen Rise finnes ikke, men etter Ole Larsen Rises stefar Ole Pedersen Grif:
Ole Pedersen Grif 9/12-1747 RB
Skiftet fant sted i stervbohuset på Flanderborg. Avdøde etterlot seg enken Peternella Ingebrigtsdatter og en eneste sønn Lars Olsen Grif. Tilstede ved skiftet var enken og hennes sønn av første ekteskap Ole Larsen Rise.
Ole Grip ble begravet 27/8-1747 47 år gammel. Det er uklart hvem han var. I 1701 finnes det en Ole Pedersen 1,5 år under Haanes med far Peder Olsen, men forbindelsen er høyst usikker. Ole Pedersen Grif ble 1730 gift med Peternille Ingebrigtsdatter. Hennes første ektemann Lars Olsen Rise ble begravet 18/5-1727 37 år gammel. Han er identisk med Lars Olsen Smeltersøn, se skiftet etter hans mor Lucia Larsdatter Rise. Jeg har senere oppdaget at Ole Pedersen Grif hadde en søster Margrete Pedersdatter på Røros, gift med Ingebrigt Toresen Bru, se skiftet etter disse. Peternilla Ingebrigtsdatter Ole Grips enke ble begravet 20/6-1762 71 år gammel. Hun var datter av Ingebrigt Olsen Opdal og Karen Rasmusdatter, se skiftet etter begge foreldren i 1694.
Videre finnes det skifte etter Ole Larsen Rises helsøster Karen Larsdatter:
Karen Larsdatter (Rise), Ole Pedersen Grifs stedatter 9/6-1738
Lars Rises datter Karen ble begravet 1/9-1737 20 ½ år gammel. Hun var datter av svdøde Lars Olsen Rise (Smeltersønn) og Peternille Ingebrigtsdatter, som i sitt andre ekteskap ble gift med Ole Pedersen Grif. Karens arvinger er hennes mor, to helsøsken og en halvbror:
1: Moderen Peternille Ingebrigtsdatter
2: Helbror Ole Larsen (Rise, senere Risberg) 19 år, med formynder farbroren Christen Olsen
3: Helsøster Lucia Larsdatter (Rise) 14 år, med samme formynder
4: Halvbror Lars Olsen (Grif) 7 år, med faren Ole Grif som formynde
Karens far Lars Olsen Rise ble begravet 18/5-1727 37 år. Han var sønn av Ole Christensen Smelter og Lucia Larsdatter Rise, se skifter etter begge foreldre. Karen mor Peternelle Ingebrigtsdatter var datter av Ingebrigt Olsen Opdal og Karen Rasmusdatter, se skiftet etter foreldrene.
Jeg håper du synes dette er en akseptabel måte å gjøre det på?
Mvh Astrid
-
Lars Olsen Rise var sønn av Ole Christensen Smelter og Lucia Larsdatter Rise. Lars Olsen Rise brukte altså sin mors slektsnavn. Lars Olsen 11 år i manntallet 1701 for Røros:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=541#ovre
Her har jeg skiftet etter begge foreldre:
Ole Christensen Smelter 13/6-1721 RB
Avdøde Ole Christensen smelter ved Roros Hytte etterlot seg enken Lucia Larsdatter (Rise) og følgende felles barn:
1: Christen Olsen 33 år
2: Lars Olsen 30 år
3: Søren Olsen 24 år
4: Ole Olsen 17 år, med formynder Peder Commendant
5: Hans Olsen 13 år, med formynder morbroren Ole Larsen Rise
6: Anne Olsdatter, gift med Lars Pedrsen Haas
7: Lucia Olsdatter, gift med Faste Pedersen
8: Beritte Olsdatter 19 år og ugift, med formynder svigerbroderen Lars Pedersen Haas
Boet omfattet hus på Røros, hagestykker og en seter Langenvolden
Manntallet 1701: Oluf Christensen 44 år og smelter, sønnene Christen 14, Lars 11 og Søfren 6 år. Ole Christensen var sønn av Christen Sørensen og Berit Olsdatter. Se også skiftene etter avdødes mor Berit Olsdatter og hans enke Lucia Larsdatter Rise. Lucia Larsdatter ble begravet 19/11-1750 87 1/3 år.
Lucia Larsdatter Riise, Ole Christensens (Smelters) enke 19/11-1751 RB
De hadde følgende felles barn:
1: Christen Olsen Røstvender 66 år
2: Lars Olsen Smeltersønn, død for 23 år siden, etterlater seg følgende barn:
Ole Larsen Riise 32 år
Lucia Larsdatter, gift med Einer Jensen Lien
3: Søfren Olsen Gylland 55 år
4: Olle Olsen Smeltersøn 48 år
5: Hans Olsen Smeltersøn 43 år
6: Anne Olsdatter, enke etter Lars Pedersen Haas
Lucia Larsdatter Ole Christensens enke ble begravet 15/11-1750 87 1/3 år. I manntallet for Røros 1701 var Ole Christensen 44 år og smelter, med sønnene Christen 14, Lars 11 og Søfren 6 år. Lucia Larsdatter Rise var datter av Lars Olsen Rise og Marit Svendsdatter (begravet 22/12-1720 85 ½ år). Ole Christensen var sønn av Christen Sørensen og Berit Olsdatter, se skifte etter sistnevnte.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=541#ovre
Her har jeg skiftet etter begge foreldre:
Ole Christensen Smelter 13/6-1721 RB
Avdøde Ole Christensen smelter ved Roros Hytte etterlot seg enken Lucia Larsdatter (Rise) og følgende felles barn:
1: Christen Olsen 33 år
2: Lars Olsen 30 år
3: Søren Olsen 24 år
4: Ole Olsen 17 år, med formynder Peder Commendant
5: Hans Olsen 13 år, med formynder morbroren Ole Larsen Rise
6: Anne Olsdatter, gift med Lars Pedrsen Haas
8: Beritte Olsdatter 19 år og ugift, med formynder svigerbroderen Lars Pedersen Haas
Boet omfattet hus på Røros, hagestykker og en seter Langenvolden
Manntallet 1701: Oluf Christensen 44 år og smelter, sønnene Christen 14, Lars 11 og Søfren 6 år. Ole Christensen var sønn av Christen Sørensen og Berit Olsdatter. Se også skiftene etter avdødes mor Berit Olsdatter og hans enke Lucia Larsdatter Rise. Lucia Larsdatter ble begravet 19/11-1750 87 1/3 år.
Lucia Larsdatter Riise, Ole Christensens (Smelters) enke 19/11-1751 RB
De hadde følgende felles barn:
1: Christen Olsen Røstvender 66 år
2: Lars Olsen Smeltersønn, død for 23 år siden, etterlater seg følgende barn:
Ole Larsen Riise 32 år
Lucia Larsdatter, gift med Einer Jensen Lien
3: Søfren Olsen Gylland 55 år
4: Olle Olsen Smeltersøn 48 år
5: Hans Olsen Smeltersøn 43 år
6: Anne Olsdatter, enke etter Lars Pedersen Haas
Lucia Larsdatter Ole Christensens enke ble begravet 15/11-1750 87 1/3 år. I manntallet for Røros 1701 var Ole Christensen 44 år og smelter, med sønnene Christen 14, Lars 11 og Søfren 6 år. Lucia Larsdatter Rise var datter av Lars Olsen Rise og Marit Svendsdatter (begravet 22/12-1720 85 ½ år). Ole Christensen var sønn av Christen Sørensen og Berit Olsdatter, se skifte etter sistnevnte.
Mvh Astrid
-
Skiftet etter Ole Christensens mor:
Beritte Olsdatter, Mester Hans Kulbergers salige Hustru 12/2-1718 RB
Hun etterlot seg følgende arvinger som var enkemannen Hans Kulberger og hennes barn av to ekteskap:
Barn med første ektemann Christen Sørensen, en sønn og to døtre:
1: Oluf Christensen, som var død før moren og etterlot seg følgende barn med gjenlevende hustru (Lucia Larsdatter Rise), 5 sønner og 2 døtre. Se skiftene etter Oluf Christensen og Lucia Larsdatter.
2: Biritte Christensdatter, 53 år, gift med Bergarbeider Lars Ellufsen
3: Johanna Christensdatter, 50 år, gift med Bergsell Mogens Corporal
Barn med enkemannen Hans Kohlberger:
4: Dorothea Hansdatter (alder mangler), gift med Bergsknegt Iver Grenader (hennes andre ektemann)
Alle skiftene er å finne ved Røros Bergrett.
Dette får være nok for idag. Jeg har en ting jeg må utføre idag og deler av dagen i morgen. Venter på en tilbakemelding fra deg.
Beritte Olsdatter, Mester Hans Kulbergers salige Hustru 12/2-1718 RB
Hun etterlot seg følgende arvinger som var enkemannen Hans Kulberger og hennes barn av to ekteskap:
Barn med første ektemann Christen Sørensen, en sønn og to døtre:
1: Oluf Christensen, som var død før moren og etterlot seg følgende barn med gjenlevende hustru (Lucia Larsdatter Rise), 5 sønner og 2 døtre. Se skiftene etter Oluf Christensen og Lucia Larsdatter.
2: Biritte Christensdatter, 53 år, gift med Bergarbeider Lars Ellufsen
3: Johanna Christensdatter, 50 år, gift med Bergsell Mogens Corporal
Barn med enkemannen Hans Kohlberger:
4: Dorothea Hansdatter (alder mangler), gift med Bergsknegt Iver Grenader (hennes andre ektemann)
Alle skiftene er å finne ved Røros Bergrett.
Dette får være nok for idag. Jeg har en ting jeg må utføre idag og deler av dagen i morgen. Venter på en tilbakemelding fra deg.
Mvh Astrid
Nok for i dag? Vil det si at det er enda mer? Jeg er overveldet. Dette er slekt på min mormors morfars side. Jeg trodde det skulle stoppe rundt 1820, men her går det så det suser. Min mormor var fra Skien, og jeg har fulgt slekta derfra til Fossum, og så dukker Røros opp. Storveies! Tusen takk!
Jeg stusser over at Ole Christensen (død 1721) er død før sin mor (1718). Men skifte og dødsdato er kanskje svært forskjellig til tider?
Bjarte
Jeg stusser over at Ole Christensen (død 1721) er død før sin mor (1718). Men skifte og dødsdato er kanskje svært forskjellig til tider?
Bjarte
-
Bjarte skrev:Nok for i dag? Vil det si at det er enda mer? Jeg er overveldet. Dette er slekt på min mormors morfars side. Jeg trodde det skulle stoppe rundt 1820, men her går det så det suser. Min mormor var fra Skien, og jeg har fulgt slekta derfra til Fossum, og så dukker Røros opp. Storveies! Tusen takk!
Bjarte
Jo det finnes mer. Jeg har min fars og farfars slekt på Røros og litt av min mors, er forlengst ferdig med min egen slekt, men har fattet interesse for Rørosslekter generelt, noe som gjort at jeg har samlet mange skifter og skrevet av en del kirkebøker.
Ole Christensen døde nok før 1718 ja, men skiftet etterham kom først i 1721, ikke helt uvanlig at skifte ble avholdt en tid etter at en person døde.
Mye interessant stoff om Røros er å finne på dette nettstedet:
http://www.bergstaden.org/
Mvh Astrid
Jeg ville blitt svært glad hvis du hadde mer. Dette er virkelig spennende. Men du trenger ikke stresse. Det er ildsjeler som deg som bringer slektsforskningen videre.
På forhånd takk, Bjarte
På forhånd takk, Bjarte
-
Vi får gjøre ferdig farslinjen til Christen Olsen Riser først:
Petternelle Ingebrigtsdatter ble døpt 2 Søndag etter påske 1692, til høyre:
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A01 (1691-1700), Kronologisk liste 1692, side 20.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-23
Faren anføres som Ingebricht Olsen. En av fadderne Axel Rasmussen er barnets morbror. Mora er Karen Rasmusdatter.
Det var skifte etter Petternelles foreldre i 1694:
Ingebrigt Olsen Opdal og hans salige Qvinde Karen Rasnusdatter 16/4-1694 RB
De etterlot seg en eneste datter Peternilla Ingebrigtsdatter som var 2 år gammel. Nærværende ved skiftet var den avdøde manns bror Gunder Olsen Opdal (40 år i 1701) og den avdøde kvinnes to brødre Axel Rasmussen (37 år og garmager i 1701) og Amund Rasmussen, som må være kommet fra gården Rygg i Stryn til dette skiftet på Røros, kanskje i håp om at det var noe å arve? Det ble bestemt at Peternilla Ingebrigtsdatter skulle bli hos sin morbror Axel Rasmussen på Røros. Hvis barnet døde før sitt fylte 6 år, skulle hennes arv gå til de nærmeste fødte arvinger. Men Peternilla vokste opp og ble gift første gang med Lars Olsen Rise, andre gang med Ole Pedersen Grif, se skiftet etter ham.
Jeg har ikke funnet foreldrenes død i kirkeboka 1691-1700, bare få døde finnes der.
Karen Rasmusdatters slekt i Stryn kommer man videre på. Jeg vet dette finnes i et tema på Brukerforum i Digitalarkivet.
Petternelle Ingebrigtsdatter ble døpt 2 Søndag etter påske 1692, til høyre:
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A01 (1691-1700), Kronologisk liste 1692, side 20.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-23
Faren anføres som Ingebricht Olsen. En av fadderne Axel Rasmussen er barnets morbror. Mora er Karen Rasmusdatter.
Det var skifte etter Petternelles foreldre i 1694:
Ingebrigt Olsen Opdal og hans salige Qvinde Karen Rasnusdatter 16/4-1694 RB
De etterlot seg en eneste datter Peternilla Ingebrigtsdatter som var 2 år gammel. Nærværende ved skiftet var den avdøde manns bror Gunder Olsen Opdal (40 år i 1701) og den avdøde kvinnes to brødre Axel Rasmussen (37 år og garmager i 1701) og Amund Rasmussen, som må være kommet fra gården Rygg i Stryn til dette skiftet på Røros, kanskje i håp om at det var noe å arve? Det ble bestemt at Peternilla Ingebrigtsdatter skulle bli hos sin morbror Axel Rasmussen på Røros. Hvis barnet døde før sitt fylte 6 år, skulle hennes arv gå til de nærmeste fødte arvinger. Men Peternilla vokste opp og ble gift første gang med Lars Olsen Rise, andre gang med Ole Pedersen Grif, se skiftet etter ham.
Jeg har ikke funnet foreldrenes død i kirkeboka 1691-1700, bare få døde finnes der.
Karen Rasmusdatters slekt i Stryn kommer man videre på. Jeg vet dette finnes i et tema på Brukerforum i Digitalarkivet.
Mvh Astrid
-
Nevnte tema finnes her:
http://forum.arkivverket.no/topic/585-t ... ge__st__20
Se Svein Arnolf Bjørndals innlegg.
http://forum.arkivverket.no/topic/585-t ... ge__st__20
Se Svein Arnolf Bjørndals innlegg.
Mvh Astrid
-
Christen Olsen Risers mor Ingeborg Christensdatter ble døpt Festo Annunciat: Mariæ eller 25 mars 1722, til høyre:
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A02 (1720-1731), Kronologisk liste 1722, side 52-53.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-28
Faren angis å være Christen Iversen Backen. (Mora er Lisbet Olsdatter. Hennes far Ole Erichsen Galaaen er fadder)
Christen Iversen Backen og Lisbet Olufsdatter ble copuleret 14/4-1721, til høyre:
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A02 (1720-1731), Kronologisk liste 1721, side 32-33.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-18
Christen Iversen Bakken kjøpte en del av en av Gullikstadgårdene i Røros i 1726 (Rørosboka bind 5 side 234)
Skiftet etter Christen Iversen Gullikstad i 1765 finnes under Gauldal Sorenskriveri.
Christen Iversen Gullikstad 28/9-1765 GF
Skiftet fant sted på gården Gullikstad beliggende i Ålens Tinglag, Røros Prestegjeld. Avdøde Christen Iversen etterlot seg følgende barn:
1: Lars Christensen, død og etterlater seg 2 sønner og 1 datter:
Christen Larsen 15 år
Sivert Larsen 13 år
Lisbet Larsdatter 10 år
2: Iver Christensen, Stiger ved Heskedals grube, gift her på gården
3: Ole Christensen, gift og boende på Kongsberg Sølvverk
5: Jens Christensen, gift og boende her på gården
6: Ingeborg Christensdatter, gift med Ole Larsen Riise, boende på Røros
Det var 176-1 til deling mellom arvingene
Christen Iversen Gullikstad ble begravet 21/6-1765 86 år gammel. Han kunne muligens være identisk med Christen Iversen Ringboe som i manntallet 1701 var 28 år og tjenestekar på Qvernengen. Christen Iversen Backen ble 14/4-1721 gift med Lisbet Olsdatter (Galaaen). Hun ble begravet 23/1-1763 66 ½ år gammel. Hun var datter av Ole Eriksen Galaaen og Sara Andersdatter.
Gullikstad i 1801, Jens Christensen nr 3 nedenfra er Ingeborg Christensdatters bror:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... rk=50#ovre
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A02 (1720-1731), Kronologisk liste 1722, side 52-53.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-28
Faren angis å være Christen Iversen Backen. (Mora er Lisbet Olsdatter. Hennes far Ole Erichsen Galaaen er fadder)
Christen Iversen Backen og Lisbet Olufsdatter ble copuleret 14/4-1721, til høyre:
Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A02 (1720-1731), Kronologisk liste 1721, side 32-33.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-18
Christen Iversen Bakken kjøpte en del av en av Gullikstadgårdene i Røros i 1726 (Rørosboka bind 5 side 234)
Skiftet etter Christen Iversen Gullikstad i 1765 finnes under Gauldal Sorenskriveri.
Christen Iversen Gullikstad 28/9-1765 GF
Skiftet fant sted på gården Gullikstad beliggende i Ålens Tinglag, Røros Prestegjeld. Avdøde Christen Iversen etterlot seg følgende barn:
1: Lars Christensen, død og etterlater seg 2 sønner og 1 datter:
Christen Larsen 15 år
Sivert Larsen 13 år
Lisbet Larsdatter 10 år
2: Iver Christensen, Stiger ved Heskedals grube, gift her på gården
3: Ole Christensen, gift og boende på Kongsberg Sølvverk
5: Jens Christensen, gift og boende her på gården
6: Ingeborg Christensdatter, gift med Ole Larsen Riise, boende på Røros
Det var 176-1 til deling mellom arvingene
Christen Iversen Gullikstad ble begravet 21/6-1765 86 år gammel. Han kunne muligens være identisk med Christen Iversen Ringboe som i manntallet 1701 var 28 år og tjenestekar på Qvernengen. Christen Iversen Backen ble 14/4-1721 gift med Lisbet Olsdatter (Galaaen). Hun ble begravet 23/1-1763 66 ½ år gammel. Hun var datter av Ole Eriksen Galaaen og Sara Andersdatter.
Gullikstad i 1801, Jens Christensen nr 3 nedenfra er Ingeborg Christensdatters bror:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... rk=50#ovre
Mvh Astrid
-
Ole Eriksen Nordfjord (Galaaen) i 1701:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=275#ovre
Barn ifølge Rørosboka 3, side 68 under Østre Galåplass- Galåa Nordre:
Siri, født 1680, gift med Clemmet Ellevsen
Anne, født 1692, gift med Jacob Mogensen Galåen
Lisbet Sophia, født 1696, gift med Christen Iversen Bakken
Anders født 1699, gift med Maren Christophersdatter Møller (de bodde på Sannesset)
Sara, født 1701, gift med Tarvald Tarvaldsen Gullikstad
Didrik, født 1703, gift med Berit Jensdatter Grønlien fra Kvikne (overtok gården i Galåen)
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=275#ovre
Barn ifølge Rørosboka 3, side 68 under Østre Galåplass- Galåa Nordre:
Siri, født 1680, gift med Clemmet Ellevsen
Anne, født 1692, gift med Jacob Mogensen Galåen
Lisbet Sophia, født 1696, gift med Christen Iversen Bakken
Anders født 1699, gift med Maren Christophersdatter Møller (de bodde på Sannesset)
Sara, født 1701, gift med Tarvald Tarvaldsen Gullikstad
Didrik, født 1703, gift med Berit Jensdatter Grønlien fra Kvikne (overtok gården i Galåen)
Mvh Astrid
Fantastisk. For et formidabelt arbeid som må ligge bak disse resultatene!
-
Christen Riisberg ved Fossum Jernverk i 1801:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... 53302#ovre
Jens Riisberg like nedenfor er kanskje sønn av Christen?
Christen er den eneste i de skiftene jeg har fra Røros, som oppgis å være ved Fossum Jernverk. Ellers er det flere ved Jarlsberg Verk, likeledes ved Kongsberg.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... 53302#ovre
Jens Riisberg like nedenfor er kanskje sønn av Christen?
Christen er den eneste i de skiftene jeg har fra Røros, som oppgis å være ved Fossum Jernverk. Ellers er det flere ved Jarlsberg Verk, likeledes ved Kongsberg.
Mvh Astrid
-
Ole Larsen Risberg eller Rise født ca 1720 bodde første i hus nr 137 på Flanderborg (Bergstaden), denne gården ble senere overtatt av sønnen Lars. Ole Larsen kjøpte hus nr 142, også på Flanderborg (Rørosboka 4 side 204 og 211).
Sønnen Ole Olsen Risberg overtok etter farens død hus 142 og her bodde også Ingeborg Christensdatter i 1801:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =1394#ovre
Flanderborg - navnets opprinnelse er ukjent - finnes på et kart over Røros fra 1711. Litt om Flanderborg her:
http://www.bergstaden.org/index.php?opt ... &Itemid=30
Sønnen Ole Olsen Risberg overtok etter farens død hus 142 og her bodde også Ingeborg Christensdatter i 1801:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =1394#ovre
Flanderborg - navnets opprinnelse er ukjent - finnes på et kart over Røros fra 1711. Litt om Flanderborg her:
http://www.bergstaden.org/index.php?opt ... &Itemid=30
Mvh Astrid
Det er like før jeg begynner å føle meg som rørosing. Enda jeg bare har vært der en gang.
Astrid skrev:Christen er den eneste i de skiftene jeg har fra Røros, som oppgis å være ved Fossum Jernverk. Ellers er det flere ved Jarlsberg Verk, likeledes ved Kongsberg.
Eg håper de tilgir ein liten digresjon i temaet: Ettersom det verkar som du har veldig god oversikt over skifter på Røros, har du registrert nokon med tilknytning til Meldals-verket (Løkken/Svorkmo)?
Eg har jo notert meg det du nemnte om Thomas Olsson Garmakar, og lurer på om det kan vere fleire slike slektslinkar mellom dei to Verka.
-
- Sted: KVANNE
Hei,
Eit spørsmål til ei sidegrein av denne familien, som kanskje ikkje fortener eit eige emne:
Astrid nemner foreldra til Ingeborg Christensdotter Gullikstad, som var gift med Ole Larsson Risberg. Ingeborg Christensdotter hadde 5 søsken, blandt desse er og Iver Gullikstad, som er min 4x tippoldefar. Men no er eg mest interessert ein av brørne til Ingeborg og Iver, han heitte Ole Christenson Gullikstad, født 28. juni i 1732.
Ole og broren Lars bar det til Kongsberg med, der vart Ole gift med ei Eva Torgrimsdotter den 7.12.1754. I skiftet etter Eva den 26.7.1792 går det fram at ho har arvingar frå eit tidlegare ekteskap, og at ho i ekteskapet med Ole Christenson berre har sonen Christen, f. omlag 1760. I kyrkjeboka finn vi og dotra Maria Elisabet døypt den 8. november 1755, men ho er tydelegvis død utan arvingar før 1792, for ho er altså ikkje nemnt i skiftet. Det eg lurer på er kvar det vart av Christen Olson.
mvh Erling
Eit spørsmål til ei sidegrein av denne familien, som kanskje ikkje fortener eit eige emne:
Astrid nemner foreldra til Ingeborg Christensdotter Gullikstad, som var gift med Ole Larsson Risberg. Ingeborg Christensdotter hadde 5 søsken, blandt desse er og Iver Gullikstad, som er min 4x tippoldefar. Men no er eg mest interessert ein av brørne til Ingeborg og Iver, han heitte Ole Christenson Gullikstad, født 28. juni i 1732.
Ole og broren Lars bar det til Kongsberg med, der vart Ole gift med ei Eva Torgrimsdotter den 7.12.1754. I skiftet etter Eva den 26.7.1792 går det fram at ho har arvingar frå eit tidlegare ekteskap, og at ho i ekteskapet med Ole Christenson berre har sonen Christen, f. omlag 1760. I kyrkjeboka finn vi og dotra Maria Elisabet døypt den 8. november 1755, men ho er tydelegvis død utan arvingar før 1792, for ho er altså ikkje nemnt i skiftet. Det eg lurer på er kvar det vart av Christen Olson.
mvh Erling
-
Håvard skrev:Astrid skrev:Christen er den eneste i de skiftene jeg har fra Røros, som oppgis å være ved Fossum Jernverk. Ellers er det flere ved Jarlsberg Verk, likeledes ved Kongsberg.
Eg håper de tilgir ein liten digresjon i temaet: Ettersom det verkar som du har veldig god oversikt over skifter på Røros, har du registrert nokon med tilknytning til Meldals-verket (Løkken/Svorkmo)?
Eg har jo notert meg det du nemnte om Thomas Olsson Garmakar, og lurer på om det kan vere fleire slike slektslinkar mellom dei to Verka.
Jeg har et par til som jeg tror kom fra Løkken/Svorkmo til Røros tidlig på 1700-tallet, legger i morgen etterlysning etter den ene som bodde under Svorkmo i 1701. Det må vel plasseres under Orkdal?
Videre finnes det noen få som reiste fra Røros til Løkken Verk (det vil si ut fra de skiftene jeg har).
Sist redigert av Astrid Ryen den 9. september 2012 kl. 3.01, redigert 1 gang totalt.
Mvh Astrid
-
Erling skrev:Hei,
mvh Erling
Det finnes en Christen Olsen Røraas i passende alder på Kongsberg i 1801:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =1669#ovre
Mvh Astrid
-
- Sted: KVANNE
Takk Astrid,
Utrolig at jeg ikke har sett ham. Av og til ser en seg blind når en sitter slik, og da trengs det noen andre til å se på saken. Dette er helt sikkert rett person, for det stemmer med Sandvermoen, der også foreldrene bodde.
mvh Erling
Utrolig at jeg ikke har sett ham. Av og til ser en seg blind når en sitter slik, og da trengs det noen andre til å se på saken. Dette er helt sikkert rett person, for det stemmer med Sandvermoen, der også foreldrene bodde.
mvh Erling
Astrid skrev:Jeg har et par til som jeg tror kom fra Løkken/Svorkmo til Røros tidlig på 1700-tallet, legger i morgen etterlysning etter den ene som bodde under Svorkmo i 1701. Det må vel plasseres under Orkdal?
Videre finnes det noen få som reiste fra Røros til Løkken Verk (det vil si ut fra de skiftene jeg har).
Svorkmo er under Orkdal, ja.
Blir interessant å sjå - kan hende eg har noko på desse...

Er det mer å spore under morslinjen til Christen Olsen Risberg?
Spent.
Spent.
-
Bjarte skrev:Er det mer å spore under morslinjen til Christen Olsen Risberg?
Spent.
Det har jeg vel gjort lenger oppe i temaet, så langt tilbake det er mulig å komme, i mine øyne. Ingeborg Christensdatter far Christen Iversen Bakken, senere Gullikstad, må man vel si er av ukjent opprinnelse. Om han er identisk med Christen Iversen Ringebo i manntallet 1701, er nok høyst usikkert.
Ingeborg Christensdatters mor: Lisbet Olsdatter Galåen, foreldre: Ole Eriksen og Sara Andersdatter som bodde i Galåen.
Mvh Astrid
Da vil jeg gjerne takke for denne uvurderlige hjelpen. Tusen takk skal du ha.
vennlig hilsen
Bjarte
vennlig hilsen
Bjarte