Sundet gård

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
gj16710
Sted: Oppegård

Sundet gård

Legg inn av gj16710 » 4. august 2012 kl. 14.34

Sendt fra min iPad

Videresendt melding:

Maren Jonsdatter Sundet født 1829( fra gården Sundet på Leinstrand) er min tip-oldemor. Jeg har prøvd å finne fram til hennes bakgrunn og slekt fra Sundet gård. Kildene er i hovedsak kirkebøker fra Melhus og folketellingene fra 1865 og 1801. Ønsker å få bekreftet opplysningene nedenfor, samt eventuelt tilleggsopplysninger rundt historien til Sundet gård og de som har levd her de siste århundrene. En mulig kilde vil være Leinstrandboka. Jeg har dessverre ikke tilgnang til denne.

I folketellingen fra 1801 er Jon Siversen, født ca 1765 husbonde på Sundet gård. Hans kone er i følge folketellingen Brynild Haldosdatter, som er ca 50 år eldre enn ham.  Brynild har vært gift tidligere. Ønsker å få bekreftet at disse to var gift til tross for den store aldersforskjellen. En mulig teori er da at Jon Siversen "gifter seg til" Sundet gård ved å inngå ekteskap med enka på gården. En annen mulighet er at Jon er Brynilds sønn og at det følgelig er trykkfeil i folketellingen.

1 1865 er Sivert Jonsen ( født ca 1810) husbonde på Sundet. Det er nærliggende å tro at Sivert Jonsen er sønn av Jon Siversen 

I 1801 er det ingen direkte etterkommere etter Jon eller Brynild registrert på gården. Det er imidlertid to pleiebarn, flere tjenestefolk og flere husmenn registrert på bruket.

En teori er at Maren Pedersdatter ( født ca 1791)gifter seg med Jon Siversen rundt 1809. Hun er da ca 18 år, mens Jon er ca 45 år.  Jeg har ikke lykkes å finne fram til vielsesdatoen i kirkebøkene. Maren Pedersdatter er i så fall Jons mor. 

Maren Pedersdatter er i folketellingen for 1801 registrert på Skiefstad gård. Jeg går ut fra at dette i dag er Skjefstad gård som ligger ca 3 km fra Sundet gård. Marens far er død, mens moren Kari Altsdatter (født ca 1761) er gift med Jon Jonsen (født ca1775). Maren har en bror, Peder Pedersen ( født ca 1796). Kari og Jon har i tillegg en datter, Siri Jonsdatter ( født ca 1800).

Maren Pedersdatter Sundet gifter seg 23.06.1825 med Jon Monsen ( født 1787 ). Jeg tror at Jon kommer fra gården Jaktøyen. Det finnes også en annen Jon Monsen omtrent på samme alder fra Øye. Jeg velger å tro at jeg har valgt riktig da Jon Monsens forlover stemmer med navnet på den eldre broren Anders( født ca 1779). Jon Monsens foreldre er Mons Andersen (født ca 1750) og Maren Jonsdatter (født ca 1748). de har i tillegg til Anders og Jon, datteren Kari Monsdatter ( født ca 1791).

Maren Pedersdatter og Jon Monsen får barna Jon Jonsen ( født 09.07.1826) og Maren Jonsdatter min tip-oldemor født 23.01.1829. Maren Jonsdatter Sundet gifter seg med Ingebrigt Olsen Øye som er husbonde på Storrønningen Gård.

Jon Jonsen er i folketellingen for 1865 oppført som Jordarbeider ved Eggan Gård. Han er gift med Maren Fredriksdatter (født ca 1825). De har barna Johanna (født ca 1852 ), Jon ( født ca 1855) og Marit Fredrikke ( født ca 1860). 

Geir Moen
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Sundet gård

Legg inn av Geir Moen » 7. april 2021 kl. 19.26

Hei.
Vet ikke om du har funnet det du lurte på her. Kom over ditt innlegg i dag. Du lurte på hva som stemte med Jon Sivertsen og Brynhild Haldorsdatter. De ble faktisk gift, tross den store aldersforskjellen. Brynhild var hans gudmor da han ble døpt. Folketradisjonen skal ha det til at hun hadde sagt det den gangen at Jon skulle bli hennes andre mann. Kilden: Bygdebok for Leinstrand b1, side 184. 

Mvh. Geir Moen.

Svar

Gå tilbake til «Melhus»