Jeg la ut en etterlysning på tråd www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=106579 som har ført et spor mot personene, Torjus Olsen Holtet, f.1712, gm Ingeborg Olsdtr Syrtved,1743 som jeg har klart å følge tilbake til 1704 (foreløpig). Det store spm er om dette ekteparet flyttet til Strømsbo/Arendalsdistriktet omkring 1752-56, eller om de bodde på Syrtved resten av sitt liv. Alle opplysninger som enten bekrefter eller avkrefter denne muligheten er av stor interesse. Dvs fins det spor av disse personene (som begravelse, faddere, Communikanter [nattverd]) etter ca 1756, kan det tyde på at dette ikke er de samme personene. Og dersom noen vet når Torjus Olsen Holtet døde, er det av spesielt stor interesse.
Så om noen der ute kjenner til disse personene, hadde det vært flott å dele her:) Hører mer enn gjerne også om tips til gode bygdebøker og andre kilder som kan gi slike svar. På disse personene er det ganske mye informasjon. Bl.a fins det Skiftet på arkivverket.no/URN:sk_read/24385/540/ fra 1754
1723 matrikkelutkastet er følgende oppsittere på Holtet: Ole Simonsen, Guttorm Jacobsen, Torgius Olsen, Gunder Knudsen og Knud Jørgensen. Ref arkivverket.no/URN:db_read/db/39167/47/
Fra Syrtved 1723: Gunder Andersen, Torge(?) Gunnusen, Ole Gunnusen, Halvor Gunnusen :
arkivverket.no/URN:db_read/db/39167/71/
Det fins også et oppgivelsesskiftet fra 1732 med barna med alder, og enken heter Aasille. Torgius Olsen er feks. 20 år Se arkivverket.no/URN:sk_read/24383/351/
Min egen slekt er beskrevet i dokumentet: Torjus Olsen, min stamfar
Og er det noen som kjenner til gården på Syrtved? Hvor ligger det og eksisterer det fortsatt? Og hva med Holtet i Hornæs? Spent på svar:)
MvH Sverre Torjussen, Strømsbuneset, 4839 Arendal
Torjus Olsen Holtet, f.1712, gm Ingeborg Olsdtr Syrtved,1743
Moderator: MOD_Aust-Agder
Torjus Olsen Holtet, f.1712, gm Ingeborg Olsdtr Syrtved,1743
Sist redigert av gj16343 den 25. juni 2012 kl. 23.20, redigert 1 gang totalt.
Re: Torjus Olsen Holtet, f.1712, gm Ingeborg Olsdtr Syrtved,
Hei!
Du spør etter gardene Holtet og Syrtved. Holtet ligger på vestsida av Otra litt sør
for Byglandsfjord i gamle Hornnes kommune og Syrtveit ligger i Evje på østsiden
av Otra litt sør for Byglandsfjord. Når det gjelder personene du etterlyser står det
litt om ein Torjus f 1712 i Hornnes gards og ættesoge under Holtet Foreldre
Ola Simonson Holtet og andre kona Åsild Torjusdtr. han døde i 1718 enka gav opp buet
25/10 1732. Gards og ættesoga for Evje er under arbeid.
M V H Trygve
Du spør etter gardene Holtet og Syrtved. Holtet ligger på vestsida av Otra litt sør
for Byglandsfjord i gamle Hornnes kommune og Syrtveit ligger i Evje på østsiden
av Otra litt sør for Byglandsfjord. Når det gjelder personene du etterlyser står det
litt om ein Torjus f 1712 i Hornnes gards og ættesoge under Holtet Foreldre
Ola Simonson Holtet og andre kona Åsild Torjusdtr. han døde i 1718 enka gav opp buet
25/10 1732. Gards og ættesoga for Evje er under arbeid.
M V H Trygve
Hei igjenn!
Fant dåpen til ei Ingeborg 3søndag i advent 1715 foreldre Ole og Berthe Syrtveit.
Kan det være ho du leiter etter?
Trygve
Fant dåpen til ei Ingeborg 3søndag i advent 1715 foreldre Ole og Berthe Syrtveit.
Kan det være ho du leiter etter?
Trygve
Tusen takk for flere nye og nyttige opplysninger, Trygve. Og takk for god beskrivelse av gårdene/stedene. Jeg tror nok du har truffet på rett Ingeborg Olsdatter Syrtved, f1815:)
Forresten, har noen av dere formening om Tved/Tveit og Syrtved kan være samme sted. 12.8.1746 døper Ingeborg og Torjus på Tved, Anna.
Og ellers imponert over flotte kirkebøker for Evje/Evje (1705-60,) og Evje/Hornes (1704-). Det er jo en ren gullgruve å søke i:)
Det store spm er likefullt: Kan ekteparet Torjus Olsen Holtet og Ingeborg Oldatter Syrtved ha flyttet til Strømsbo (Tromøy Sogn) etter feks skifte ble gjort i 1754? Det er den viktige "missing link" jeg trenger. Kanskje kan det kan stå noe om i bygdeboka du fant, Trygve. Jeg finner ingen sikre spor om dette ekteparet i kirkebøkene for Evje/Evje og Evje/Hornes etter 1752 (dåp Jørgen).
Beste hilsen Sverre
Forresten, har noen av dere formening om Tved/Tveit og Syrtved kan være samme sted. 12.8.1746 døper Ingeborg og Torjus på Tved, Anna.
Og ellers imponert over flotte kirkebøker for Evje/Evje (1705-60,) og Evje/Hornes (1704-). Det er jo en ren gullgruve å søke i:)
Det store spm er likefullt: Kan ekteparet Torjus Olsen Holtet og Ingeborg Oldatter Syrtved ha flyttet til Strømsbo (Tromøy Sogn) etter feks skifte ble gjort i 1754? Det er den viktige "missing link" jeg trenger. Kanskje kan det kan stå noe om i bygdeboka du fant, Trygve. Jeg finner ingen sikre spor om dette ekteparet i kirkebøkene for Evje/Evje og Evje/Hornes etter 1752 (dåp Jørgen).
Beste hilsen Sverre
Hei
Du spør om Tveit og Syrtveit er same plass,det er det ikkje.Der er Tveit i Evje og
Tveit i Hornnes.
Trygve
Du spør om Tveit og Syrtveit er same plass,det er det ikkje.Der er Tveit i Evje og
Tveit i Hornnes.
Trygve
Takk igjen, Trygve. Antar dere kjenner til denne her
"Slægtregistre for Evje hovedsogn med tilstødende gaarde af Vegusdal udarbeidet af A. Aavitsland " som kan lastes ned som elektronisk dokument - slik jeg har gjort
www.nb.no/utlevering/nb/95a9e7f7fc80505b17822482a322241c#
MvH Sverre
"Slægtregistre for Evje hovedsogn med tilstødende gaarde af Vegusdal udarbeidet af A. Aavitsland " som kan lastes ned som elektronisk dokument - slik jeg har gjort
www.nb.no/utlevering/nb/95a9e7f7fc80505b17822482a322241c#
MvH Sverre