Maren Ingebrigtsdotter fra Revlingen i Ringebu
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Maren Ingebrigtsdotter fra Revlingen i Ringebu
Min tippoldemor Maren Ingebrigtsdotter er født 7 jan. 1830 på husmannsplassen Revlingen i Ringebu. Hun kom til Kyrhaug på Smøla som tjenestejente og giftet seg 29. juni 1857 i Edø kirke. Under vielsen står det at hun kom fra Grytten, men jeg finner hverken inn- eller utflytting. Hun kan da hatt arbeid der først. Er det noen steder det kan finnes opplysninger om dette. Er takknemlig om noen kan hjelpe meg.
Hilsen
Berit Kristiansen
Hilsen
Berit Kristiansen
-
- Sted: LØKKEN VERK
Re: Maren Ingebrigtsdotter fra Revlingen i Ringebu
Hei Berit !
Har du funnet hennes konfirmasjon og eller som utflyttet fra Ringebu ?
Lykke til videre.
Mvh. Magne.
Har du funnet hennes konfirmasjon og eller som utflyttet fra Ringebu ?
Lykke til videre.
Mvh. Magne.
Kfr også denne tråden om same kvinnen starta av ein annan startar:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... highlight=
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... highlight=
Jeg tror ikke at det er samme Maren, jeg har hatt problemer med at det er to med samme navn. Hennes foreldre er Ingebrigt Christenson og Randi Johannesdotter Sveen. Maren kom til Smøla i 1852.
Hilsen Berit Kristiansen
Hilsen Berit Kristiansen
- Marit Lorvik Sørli
Link til innflyttingen i 1852. Nr 5 her :
Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Edøy, Ministerialbok nr. 581A04 (1836-1852), Inn- og utflyttede 1852, side 498.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-227
Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Edøy, Ministerialbok nr. 581A04 (1836-1852), Inn- og utflyttede 1852, side 498.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-227
-
- Sted: LØKKEN VERK
Berit skrev:Jeg tror ikke at det er samme Maren, jeg har hatt problemer med at det er to med samme navn. Hennes foreldre er Ingebrigt Christenson og Randi Johannesdotter Sveen. Maren kom til Smøla i 1852.
Hilsen Berit Kristiansen
Hei Berit !
Er det da denne MARI som du mener på ?
Døpte 1830.
MARI.
Nr. 19.
Kildeinformasjon: Oppland fylke, Ringebu, Ministerialbok nr. 4 (1821-1839), Fødte og døpte 1830, side 140-141.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-71
Mvh. Magne.
Hei
Det er hennne. Hun brukte Maren da hun giftet seg.
Hilsen Berit Kristiansen
Det er hennne. Hun brukte Maren da hun giftet seg.
Hilsen Berit Kristiansen
- Britt Iren Pedersen Neergård
- Sted: MOLDE
- Kontakt:
Hei.
Etter å leste denne tråden og den som det lenkes til forstår jeg ikke utsagnet
Alle data stemmer jo.
Det står jo tydelig i innflyttingsprotokollen i Edø at hun kommer flyttende fra Ringebo hvor hun også er født. På bakgrunn av dette oppfatter jeg at attesten, som er dat. 19 nov 1851, er fra presten i Ringebu. Innflytterlisten i Edø har en forbausende kronologi på attester. Om en skal gå etter det kan ikke Maren ha vunnet å ha vært bosatt noen steder mellom Ringebu og Smøla.
Hvorfor Grytten er nevnt som fødested ved vielsen får en sannsynlig ikke noe svar på. Rett og slett feilføring?
Om det ikke kommer noen nye oppl. i de påfølgende innleggene skal jeg da flytte emnet til Smøla eller har du den informasjonen du trenger der?
Etter å leste denne tråden og den som det lenkes til forstår jeg ikke utsagnet
Jeg tror ikke at det er samme Maren, jeg har hatt problemer med at det er to med samme navn. Hennes foreldre er Ingebrigt Christenson og Randi Johannesdotter Sveen. Maren kom til Smøla i 1852.
Alle data stemmer jo.
Det står jo tydelig i innflyttingsprotokollen i Edø at hun kommer flyttende fra Ringebo hvor hun også er født. På bakgrunn av dette oppfatter jeg at attesten, som er dat. 19 nov 1851, er fra presten i Ringebu. Innflytterlisten i Edø har en forbausende kronologi på attester. Om en skal gå etter det kan ikke Maren ha vunnet å ha vært bosatt noen steder mellom Ringebu og Smøla.
Hvorfor Grytten er nevnt som fødested ved vielsen får en sannsynlig ikke noe svar på. Rett og slett feilføring?
Om det ikke kommer noen nye oppl. i de påfølgende innleggene skal jeg da flytte emnet til Smøla eller har du den informasjonen du trenger der?
mvh Britt Iren Neergård
Moderator: Møre og Romsdal
Les dette før du poster din melding
Moderator: Møre og Romsdal
Les dette før du poster din melding
Jeg har den informasjon jeg trenger og som jeg tror er riktig, det kan ha vært en feil i føring i kirkebøkene. Mange takk for engasjemang og for hjelp. Det er godt å få ting stadfestet.
Hilsen Berit Kristiansen
Hilsen Berit Kristiansen