Hei!
Jeg vet at jeg ikke utgangspunktet skal spørre om to ting i samme evne, men velger allikevel og gjøre det her fordi jeg i utgangspunktet spør av nysgjerrighet om noen andre har informasjon som ikke jeg har, og i mindre grad om hjelp fra utenforstående.
Det første jeg lurer på er om noen vet opprinnelsen til Marit Sjursdatter ( ca 1676-1761) som var gift med kommandør sersjant Peder Hansen Wilmann ( ca 1672-1736) se blant annet børsa boka bind 2 s 200.
De hadde barna.
1. Jens f ca 1701 gift med Ingeborg Jonsdatter Sim, sjå Skjenald
2. Maren f 1707 gift 1746 med enkemannen Gabriel Grot, krohalder på Fanrem i Orkdalen. ( Dotter til Gabriel Grot var gift med Jonas bror til Maren).
3. Anne f 1709, gift 1735 med Lars Arnsson Meistad, Teigen, budde på Orkdalsøra.
4. Lisbet f 1712 gift med Simen Larsen Wiggen, Nestu.
5. Hans f 1715, gift 1740 med Ingebrog Larsdatter Viggen, Nestu. Han nevnes som soldat i Børsenske kompani under navnet Viggen, men flytta ut.
6. Ingeborg f 1717, gift 1746 enkemannen Anders Jonsen , klokker, gift 2. gang med Isak Sakkariassen Kirkmyr fra Stadsbygda, bodde på Høyem på Byneset.
7. Jonas f 1720 ( blant mine aner) død 1799, sersjant gift 1747 med Lisbet Gabrielsdatter Grot fra Kroa på Fanrem, gift andre gagn 1786 med Ellen Sesillie Hansdatter Strand.
Det nest spørsmålet er om opprinnelse Peder Hansen Wilmanns mor Ingeborg Pedersdatters opprinnelse. Hun var gift med Hans Jensen Wilmann. Etter tradisjonen skal hun være av adelslekt fra Sverige. Jeg gjengir noe av en artikkel som stod trykt i Årbok for Bjørnør i 1986, " Wilmann i Bjørnør del 1" Forfatter Lars Kåre Hunnes side 58
" Når det gjelder Wilmanslektens avstamning er vi så heldige at vi har presten Anders Høiems opptegnesler fra år ca 1800 trykt i det Kongelige Norske Videnskabsselskabs skrifter fra 1817 side 312. Prestens mor var en sønnedatter av en svensk adelig frøken ved navn Ingeborg ( Pedersdatter ? ) Wilmann, som ca 1650 flytta fra Sverige til Røros sammen med sine foreldre. Høiems beretninger er som følger.
" Den Wilmannske families stamme-Moder var en svensk adelig frøken ven navn Ingeborg, hvis navn min moder , som hendes sønnedatter bar efter hende. Bemeldte Frøken Ingeborg Wilmann kom til Røros for 150 aar siden tilligmed sine forældre , blev der gift med Biergarbeideren Hans Digeraas, født på gaarden Diggeraas i Singsaas Annex- sogn , Holtaalens præstegiæld, beode en liden tid paa Wilmannsøen, saakaldet efter hende, derefter paa Nøstan i Børsen og endelig paa Viggen, hvor hun døde i en høi alderdom. Hendes søn Peder Wilmann min morfader var Commandeer sergant i krigen med kong Carl den 12te af Sverig, blev fanget og ført med flere Fanger til Stokcholm, der spurgte de svenske officierer, da de med forundring hørte at de norske fanger kaldte deres commander-sergant Wilmann, om anledningen til dette navn , efter modtaget forklaring derover tikiengave de, at hans Moder var dem beikendt , hvorpaa staxs fik sin fridhed og adgang i deres huse, som vare af den Wilamnske slægt
Beklageligvis nevnte ikke Høyem ikke hvor i Sverige de kom fra, heller ikke hva foreldrene het, og om hun hadde noen søsken. Men familien skulle ha tatt navnet Wilmann på bakgrunn av at hun kom fra en høyere byrd enn sin mann.
Forfatteren av denne artikkelen nevner at det i 1680 bodde en mann i Trondheim med navnet Peder Mortensen Wilmann og hustru Margrethe. De var begge straks født etter år 1600, og var visstnok kommet til landet omkring 1650. Disse KAN!! være Ingeborgs foreldre. De hadde en sønn Morten Pedersen Wilmann som var kjøpmann i Trondheim. Det er etter denne kjøpmannen eller hans foreldre Wilmannsveita har fått sitt navn.
Jeg lurer på om noen vet om Høyems beretninger er troverdige. Jeg har sett på slektsider at Wilmanns navnet forekommer på Hans Jensen Wilmanns foreldre, så det har vert interessant med innspill om hva flere tenker om denne saken.
Hilsen John Kristoffer
Wilmann
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
-
- Sted: LØKKEN VERK
Re: Wilmann
Hei John Kristoffer !
Jeg vet det ikke, men det ser ikke ut som at datoer er tatt med og bare årstall.
Som vi også vet så er det tryggest å finne det på nytt i kirkebøker det som en fra før har i fra bygdebøker.
Om du er heldig så kan noen ha en del eller alt av det fra før ?
Lykke til videre med leting.
Mvh. Magne.
Jeg vet det ikke, men det ser ikke ut som at datoer er tatt med og bare årstall.
Som vi også vet så er det tryggest å finne det på nytt i kirkebøker det som en fra før har i fra bygdebøker.
Om du er heldig så kan noen ha en del eller alt av det fra før ?
Lykke til videre med leting.
Mvh. Magne.
-
- Sted: Hitra
Hei John Kristoffer,
jeg nedstammer også fra Jonas Pedersen Willmann, fra hans sønn i første ekteskap, Petter Jonassen Willmann, som ble gift med Kirsten Jakobsdatter fra Fevåg ved Stjørnfjorden.
Ditt første spørsmål: Hans mor Marit Sjursdatter, født ca 1676, død 1761 i Ner-Viggja.
Jeg har ingen info om hennes herkomst. Har antatt at hun var fra Viggja eller omegn, ettersom paret slo seg ned der. Hennes mann Peder Hansen Willmann skal være født på Digre i Singsås i 1672, hans far (Hans Jensen Willmann Digerås) døde samme sted i 1678, hans mor derimot, Ingeborg (Pedersdatter Digerås ? ) skal være død først i 1723, og da i Ner-Viggja.
Så dette skulle være en grei plass å etterlyse mer på nettet om Marit Sjursdatter
Ditt andre spørsmål: Ingeborg ( Pedersdatter Digerås ? ) svensk adelsslekt ?
Det kan jo tenkes. Som du er inne på, har jeg lagt navnet Willmann til hennes manns slekt, jeg har nok også sett de slektsidene som legger Willmann der. Det kan jo være feil.
Synes ikke det gjør noe om du har 2 spørsmål under dette temaet, det er jo samme familien. Kanskje kan du få hjelp her, men hvis du ikke kommer noen vei, kan du prøve under Singsås/Røros. Det virker som om Willmann-slekta har sin opprinnelse der, eller først kom til landet via Røros ( som mange andre ).
Mvh Knut
jeg nedstammer også fra Jonas Pedersen Willmann, fra hans sønn i første ekteskap, Petter Jonassen Willmann, som ble gift med Kirsten Jakobsdatter fra Fevåg ved Stjørnfjorden.
Ditt første spørsmål: Hans mor Marit Sjursdatter, født ca 1676, død 1761 i Ner-Viggja.
Jeg har ingen info om hennes herkomst. Har antatt at hun var fra Viggja eller omegn, ettersom paret slo seg ned der. Hennes mann Peder Hansen Willmann skal være født på Digre i Singsås i 1672, hans far (Hans Jensen Willmann Digerås) døde samme sted i 1678, hans mor derimot, Ingeborg (Pedersdatter Digerås ? ) skal være død først i 1723, og da i Ner-Viggja.
Så dette skulle være en grei plass å etterlyse mer på nettet om Marit Sjursdatter

Ditt andre spørsmål: Ingeborg ( Pedersdatter Digerås ? ) svensk adelsslekt ?
Det kan jo tenkes. Som du er inne på, har jeg lagt navnet Willmann til hennes manns slekt, jeg har nok også sett de slektsidene som legger Willmann der. Det kan jo være feil.
Synes ikke det gjør noe om du har 2 spørsmål under dette temaet, det er jo samme familien. Kanskje kan du få hjelp her, men hvis du ikke kommer noen vei, kan du prøve under Singsås/Røros. Det virker som om Willmann-slekta har sin opprinnelse der, eller først kom til landet via Røros ( som mange andre ).
Mvh Knut
Takk for innspill Knut.
Jeg stammer også fra Petter Jonassen Wilmann og Kirsten Jakobsdatter Fevåg. Gjennom deres sønn Enok som flytta til Einarsdal i Roan, som for meg ser ut som er den eneste som vokste opp i dette ekteskapet, så spørmålet blir nå hvor du kommer inn i bildet.
Du har kanskje flere opplysninger om Kirsten Jakobsdatter Fevåg, jeg har foreløpig ikke undersøkt hun noe særlig, så jeg hadde satt pris på om du hadde noe informasjon du kunne dele om hennes forfedre.
Når det gjelder Ingeborg Pedersdatter opprinnelse trudde jeg det i utgangspunktet var en skrøner historie, men ble mere i tvil da jeg kom over det som stod i årbok for Bjørnør i 1986.
Man kan vel kanskje håpe om å komme over vielsene til Peder Hansen Wilmann og Marit Sjursdatter, men antallet kirkebøker som er skrevet / bevart fra denne tiden er det vel mindre av.
Jeg stammer også fra Petter Jonassen Wilmann og Kirsten Jakobsdatter Fevåg. Gjennom deres sønn Enok som flytta til Einarsdal i Roan, som for meg ser ut som er den eneste som vokste opp i dette ekteskapet, så spørmålet blir nå hvor du kommer inn i bildet.
Du har kanskje flere opplysninger om Kirsten Jakobsdatter Fevåg, jeg har foreløpig ikke undersøkt hun noe særlig, så jeg hadde satt pris på om du hadde noe informasjon du kunne dele om hennes forfedre.
Når det gjelder Ingeborg Pedersdatter opprinnelse trudde jeg det i utgangspunktet var en skrøner historie, men ble mere i tvil da jeg kom over det som stod i årbok for Bjørnør i 1986.
Man kan vel kanskje håpe om å komme over vielsene til Peder Hansen Wilmann og Marit Sjursdatter, men antallet kirkebøker som er skrevet / bevart fra denne tiden er det vel mindre av.
-
Enok skal som 18-19-åring hatt et eventyr med, eller et forhold til, Malena Kristiansdatter Kvitskjæret. Det ble et resultat av eventyret, og resultatet kom i 1798 og ble døpt Johan Enoksen. Han vokste opp i Sildværet, Viggja, ble gift og bosatt på Geitastranda, før han brøt opp og flyttet til Fjellværsøya, Hitra. Her ble han gårdbruker og fisker i Leirvika, Nordbotn krets. Han døde der 4.4.1850, og har meget stor etterslekt, deriblant meg.
Om Kirsten Jakobsdatter Fevåg, se bl. a. denne tråden under Slektsforum, Rissa, 2007:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=62366
Vennlig hilsen
Knut
Om Kirsten Jakobsdatter Fevåg, se bl. a. denne tråden under Slektsforum, Rissa, 2007:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=62366
Vennlig hilsen
Knut
Takk igjen Knut.
Da har jeg funnet ut hvor du kommer inn i bildet. Det står forøvrig en god del om Enok i Bjørnørfolket, kan gjerne skirve inn det hvis det skulle være av ønske.
Hilsen John Kristoffer.
Da har jeg funnet ut hvor du kommer inn i bildet. Det står forøvrig en god del om Enok i Bjørnørfolket, kan gjerne skirve inn det hvis det skulle være av ønske.
Hilsen John Kristoffer.
-
Tusen takk for ditt tilbud ! Sporadisk har jeg tilgang til Bjørnørfolket, men skal huske deg om jeg står fast på noe.
Det er nok denne kirkeboksida som er kilden til Enok og Malena og sønnen Johan:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-54. Johan nr. 2 i venstre spalte:
Enok Viggen og Malena Kvitskjæret, deres uekte sønn Johan.
Fra: Sør-Trøndelag fylke, Børsa i Byneset, ( Se under Trondheim ) Ministerialbok nr. 665A03 (1754-1803), Fødte og døpte 1798, side 107.
Så blir det spennende å se om noen har en kommentar eller to til dine to spørsmål ...
Knut
Det er nok denne kirkeboksida som er kilden til Enok og Malena og sønnen Johan:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-54. Johan nr. 2 i venstre spalte:
Enok Viggen og Malena Kvitskjæret, deres uekte sønn Johan.
Fra: Sør-Trøndelag fylke, Børsa i Byneset, ( Se under Trondheim ) Ministerialbok nr. 665A03 (1754-1803), Fødte og døpte 1798, side 107.
Så blir det spennende å se om noen har en kommentar eller to til dine to spørsmål ...
Knut
Ok
Jeg stammer forøvrig ned fra Enoks sønn Nils f 1825 i VIggja, konf. 1840 i Roan , gift 14 juli 1856 med Maren Anna Larsdatter Strøm. Maren døde forøvrig i en tragisk ulykke 15 nov 1892, da hun gikk seg utom et fjell, på hjemtur mellom Straum og Skjøra, etter at hun hadde besøkt noen slektninger på Straum.
Jeg stammer forøvrig ned fra Enoks sønn Nils f 1825 i VIggja, konf. 1840 i Roan , gift 14 juli 1856 med Maren Anna Larsdatter Strøm. Maren døde forøvrig i en tragisk ulykke 15 nov 1892, da hun gikk seg utom et fjell, på hjemtur mellom Straum og Skjøra, etter at hun hadde besøkt noen slektninger på Straum.