Erik Arntsen Tønder, Sørland f. ca. 1829

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Atle Jan Westrheim
Sted: ERDAL

Erik Arntsen Tønder, Sørland f. ca. 1829

Legg inn av Atle Jan Westrheim » 18. november 2004 kl. 18.13

Erik Arntsen Tønder, Sørland omkom i ett forlis 36 år gammel den 10.02.1865 (Kilde: "Øyfolket Bygdebok for Værøy Bind 2"), g. Elen Danielsdatter, f.1834, Røst. De fikk Anna Eriksen f. 1864. Mor og barn bodde på Sørland, Værøy i FT 1865. Kjenner noen til foreldre til Erik?

Edit 25.02.07:
Har nå funnet giftermålet til Erik Arntsen i Digitalarkivet. Der står han oppført med fødested Hadsb??, og faren er Arnt Eriksen. Antagelig har det vært vanskelig å tyde stedsnavnet. Kanskje Hadsel er et alternativ?

Han er kun funnet som oppført med Tønder i bygdeboken for Værøy. Får prøve å finne ut hvilken kilder de har.

Atle Jan Westrheim

Re: Erik Arntsen Tønder, Sørland f. ca. 1829

Legg inn av Atle Jan Westrheim » 25. februar 2007 kl. 22.07

Ved dåpen til Erik Arntsen sitt første barn Johan Iver er han oppført med Erik Arntsen Pedersen. Litt merkelig, for under giftermålet i 1857, året før, står han kun med Erik Arntsen

Ann Britt Pilegaard-Simonsen
Sted: STAMSUND

Legg inn av Ann Britt Pilegaard-Simonsen » 25. februar 2007 kl. 23.23

Hei!

I kirkeboken for Værøy finner jeg innflyttet Erik Arntsen 31 år fra Orkdalen. Han kom til Værøy i 1859.

I kirkeboken for Orkdal, under døpte finner jeg Erik Arntsen f. 18.2.1827. Far: Arnt Olsen Tønder, Mor Marit Henriksdatter.

Når han blir konfirmert 24.10.1841 står det bosted Gjølmøsøren.

Kan dette være mannen du leter etter?

Mvh
Ann Britt :)

Atle Jan Westrheim

Legg inn av Atle Jan Westrheim » 26. februar 2007 kl. 18.32

Takker for tipset. Jeg gikk løs på skannet klokkerbok på Digitalarkivet for Orkdal 1816-1893. Der finner jeg en Erik Arntsen f. 18/2-1827, men foreldrene heter Arnt Eriksen og Marit Eriksen slik jeg kan lese det. Eller tar jeg så feil, rimelig utydelig? Men Olsen står på linjen ovenfor og defor er det nok ikke Olsen som er etternavnet til Arnt. Navnet under ser mer ut som Tøndøll? Noen som har erfaring med slik skrift?

Så dette stemmer nok mer siden en Arnt Eriksen er ført opp som far under giftermålet i 1857. Riktignok to år før flyttingen var meldt i henhold til dine funn i kirkeboken i Værøy. Kunne dette være normalt. Han var jo fisker så han fartet vel rundt en del?

Legg inn av Ann Britt Pilegaard-Simonsen » 26. februar 2007 kl. 20.53

Hei!

Jeg mener også det står Eriksen på foreldrene da Erik ble døpt, men det var ganske utydelig. Fant bare en Erik Arntsen som var konfirmert, og der var det tydelig skrift. Men der het faren altså Olsen. Ser nå ved nærmere ettersyn at moren da heter Ane Henriksdatter. Hun kunne kanskje het Ane Marit i utgangspunktet. Det var veldig vanlig at det kunne stå det ene navnet en gang, og det andre navnet en annen gang.

Har også opplevd at foreldrene har hatt feil etternavn, og at barnet til og med har fått feil foreldre under dåp.
Så jeg satset på at det var foreldrene som sto nevnt da han ble konfirmert som var de rette. Men som sagt, la jeg ikke merke til at moren hadde et annet fornavn. Var mest opptatt av etternavnet, siden det var noe utydelig under dåpen.

Når det gjelder Tøndøll, kan det godt være riktig , og at det er blitt til Tønder etterhvert.

Så når du har Arnt Eriksen oppført da Erik gifter seg som far, er det nok riktig. Så enten har han fått feil foreldre da han ble konfirmert, eller så er det en helt annen Erik.

Mvh

Atle Jan Westrheim

Legg inn av Atle Jan Westrheim » 26. februar 2007 kl. 22.51

Fant Erik Arntsen Tøndel med disse foreldrene i DIS-treff, men der var han gift med en annen person. Da må denne konen være død før 1856 for å være riktig kandidat.

Legg inn av Ann Britt Pilegaard-Simonsen » 27. februar 2007 kl. 17.17

Jeg har sjekket kirkeboken for Hadsel,på jakt etter en mulig Erik Arntsen. Fant ingen som var født i det tidsrommet som er aktuelt.

Hvis Erik som var gift på Værøy hadde vært gift før, hadde det kanskje stått noe om det da han giftet seg. F.eks enkemann eller 2. ekteskap. Synd det ikke sto noe da han døde hvor han var fra.

Mvh

Svar

Gå tilbake til «Værøy»