Knud Knudsen Gillerholtmoen

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
gj16218
Sted: LILLESTRØM

Knud Knudsen Gillerholtmoen

Legg inn av gj16218 » 22. april 2012 kl. 23.35

Hei!
Jeg leter etter informasjon om Knud Knudsen Gillerholtmoen (f. rundt 1836). Han var gift med Anne Torstensdatter. Har funnet ut at hans far het Knud Matisen (eller noe lignende, mulig Mathiasen) og at han, etter det jeg kan se i tellingene fra 1865, var gift med ei Lisa Persdatter fra Sverige. Finner hverken dåp for Knud Knudsen, innflyttingsåret til Lisa Persdatter eller giftermålet til Knud Matisen (Mathiasen) og Lisa Persdatter. Noen som kan hjepe meg?
På forhånd takk.

Magne Østhus
Sted: LØKKEN VERK

Re: Knud Knudsen Gillerholtmoen

Legg inn av Magne Østhus » 23. april 2012 kl. 0.23

Hei Line !

Velkommen blant oss andre som leter etter slekter.

Kan ta med en lenke som viser til den F. T. som du nevner, da kan det bli litt lettere å hjelpe til for oss andre.

F. T. Vaaler 1865.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1694#ovre

Lykke til videre.

Mvh. Magne.

Magne Østhus

Legg inn av Magne Østhus » 23. april 2012 kl. 0.30

Hei på nytt !

Kan dette stemme ?
Viet 1862.
Jan 3.
Knud Knudsen og Anne Tostensd.
Nr. 1.
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Våler, Ministerialbok nr. 1 (1849-1878), Ekteviede 1862, side 204.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-207

Mvh. Magne.

Magne Østhus

Legg inn av Magne Østhus » 23. april 2012 kl. 0.41

Hei !

F. T. Vaaler 1865.
Tøraasrønningen.
Knud Knuds. og Anne Tostensd.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1656#ovre

Mvh. Magne.

Magne Østhus

Legg inn av Magne Østhus » 23. april 2012 kl. 0.56

Hei !

Dåpen til deres første barn ? , men ikke nye nytt spor likevel ?
Døpte 1861.
Johanne. Uægte.
Nr. 45.
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Våler, Ministerialbok nr. 1 (1849-1878), Fødte og døpte 1861, side 73.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-76

Mvh. Magne.

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 23. april 2012 kl. 22.24

Navnet på Knut Mattiassons kone er feil i folketellinga. Hun het Lisa Johansdatter og ble født 29.04.1793 i Järpliden, Dalby, Sverige av foreldrene Johan Karlsson og Lisa Johansdatter (!).

Knut Mattiasson ble døpt i Våler kirke 25.05.1786 av foreldrene Mattias Trondsson og Dordi Olsdatter på Stræte i Våler.

Knut og Lisa ble gift 19.12.1824 i Hof prestegjeld. Knut var da på Endberget i Våler, 37 år gammel, og Lisa på Järpliden, 30 år gammel.
hilsen
Arild Kompelien

gj16218

Legg inn av gj16218 » 24. april 2012 kl. 12.13

Tusen hjertelig takk! Det var akkurat disse opplysningene jeg trengte! :D

dn13136
Sted: LILLEHAMMER

Legg inn av dn13136 » 26. april 2012 kl. 16.16

Hei Line,

Her har du kommet inn på en familie som det er mye å fortelle om.....

Denne Mathias Tronsen det her er snakk om ble født 1756 i Moldberget i Åsnes Finnskog, og han ble gift med Dordi Olsdatter Stræte og de fikk barna Ole f. 1781 og Knut f. 1786 på Stræte. Men mellom disse sønnene fikk han datteren Kjersti i 1782 med Mari Taraldsdatter Stræte.

Mathias Tronsen hadde flere søsken som bare forsvant fra Finnskogen før 1801, og ei søster finner vi igjen i Bjugn i sør Trøndelag i 1801, og andre søsken finner vi igjen i Verdalen i nord Trøndelag.

Mathias var en sønn av Tron Pedersen Moldberget og Anne Mathisdatter Håberget. Den eneste Tron vi har funnet som passer inn er Tron Pedersen født 1723 på Graven i Åsnes som døde 1801 på Harildskogen i Våler. Hans mor var Anne Mathisdatter Muhoinen/Purainen født ca. 1725 i Håberget i Elverum.

Mer om Tron vet jeg ikke, men hans kone Anne Mathisdatter var ei datter av Mathis Eriksen Muhoinen/Purainen f. 1687 i Aspberget og Lisbet Andersdatter Käiväräinen/Liitiäinen f. en gang på 1680-tallet (ei beviselig søster av Peder Andersen Käiväräinen/Liitiäinen i Risberget), og da ei datter av Anders Andersen som igjen var en sønn av Anders Mortensen Liitiäinen i Gravberget.

Mathis Eriksen var en sønn av Erik Andersen Purainen f. 1660 i Fryksdalen og ei Mattisdotter Muhoinen i Aspberget.

Erik Andersen var i sin tur en sønn av Anders Eriksen Purainen f. 1642 som fikk barn utenfor ekteskap i Fryksdalen med Helga Örjansdotter Haljanien. Erik giftet seg så med Annika Steffensdatter Mulikka i Risberget som var ei enke etter Ole Olsen Tossavainen.

Her har jeg mye opplysninger, biografier, fakte om slekta, og en hel del fra tingboka osv. Send meg en E-mail så skal jeg sende deg dette - alt for mye å legge ut her. [email protected]

Mvh, Morten Nasch Sandvold

dn13136

Legg inn av dn13136 » 27. april 2012 kl. 19.02

Hei Line,

Her ble det en skrivefeil - ikke [email protected]. men [email protected]

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 9. mai 2012 kl. 17.52

Morten skrev:Hei Line,
Mer om Tron vet jeg ikke, men hans kone Anne Mathisdatter var ei datter av Mathis Eriksen Muhoinen/Purainen f. 1687 i Aspberget og Lisbet Andersdatter Käiväräinen/Liitiäinen f. en gang på 1680-tallet (ei beviselig søster av Peder Andersen Käiväräinen/Liitiäinen i Risberget), og da ei datter av Anders Andersen som igjen var en sønn av Anders Mortensen Liitiäinen i Gravberget.

Hva er kildegrunnlaget for koblinga til Anders Andersen og videre Anders Mortensen? Av det jeg har sett kjennes bare navnet til denne Anders Andersen og at han var sønn av Anders Mortensen. Men om han var gift eller i det hele tatt hadde barn er ujent for meg.
hilsen
Arild Kompelien

dn13136

Legg inn av dn13136 » 10. mai 2012 kl. 20.30

Hei Arild,

Som vi vet hadde Anders Mortensen "Liden" en sønn som het Anders som ikke var med i finnemanntallet i 1686 og i manntallet i 1700. Siden han var vitne i denne elgjaktsaken i 1672 var han vel over 18 år gammel siden de den gang ikke forhørte folk som ikke var myndige, og da bør denne sønne ha vært født i Sverige en gang først på 1650-tallet (og da en sønn av Anders Mortensens første ekteskap).

Siden vi finner lite om denne Anders i Tingbøkene levde han nok et rolig liv, men hvor han og hans familie levde er usikkert, han er ikke å spore i tingbøkene for Trysil, Elverum, Hof eller Grue - men så har vi dette problemet med "Possåsen" i Åsnes Finnskog som fogden beviselig ikke viste var under norsk teritorium, for her ble manntallet i 1686 og i 1700 uteglemt, og fogden bekreftet dette i 1692.

Da finne Mickel Tordsson ble jaget fra Possåsen av sin nabo i Järpliden, og denne grensetvisten var oppe på tinget i 1690 - hvorfor i alle dager var da Anders Mortensen Liitiäinen (da satt som 90 år - født 1600) innkalt som vitne i denne saken, om han ikke hadde noen som helst forbindelse til denne grenda?

I 1700 var det en Anders Andersen Liden i Gravberget som var født ca. 1673, og han må da ha vært et barnebarn av Anders Mortensen Liitiäinen i Gravberget - for han må da ha vært en sønn av Anders Andersen (og andre steder enn Possåsen kan de ha bodd - ingen steder i Norge, og heller ikke i Dalby). Så Har vi alle disse Andersbarna - Lisbet (i Gråberget), Peder (i Risberget - som beviselig er en bror av Lisbet), Svend (i possåsen - som i følge fadderne ved hans sønn Oles dåp bør være en Liitiäinen), osv (mange andre også). Mellom finnemanntallet og kirkebøkene tror jeg en ikke kan finne beviser her, men jeg skulle også sett den som kan legge frem beviser på at dette ikke er samme familie.

Problemet er at fler av etterkommere her skrev seg som "Käiväräinen", men det gjorde også de fleste etterkommerne etter Anders Moertensen "Lidens" etterkommere av hans første ekteskap.

Så har vi den berømte Henrich Andersen f. ca 1691 (som blandt mange er satt som sønn av Anders Mortensen - Og ett barnebarnsbarn her som het Ole Mortensen i Lindbeget skrev seg som Liitiäinen) som giftet seg 23.10.1718 med Annichen/Anne Mortensdatter som da bure vært så nært belektet at vi burde ha funnet noe om dette i tingbøkene (men Nei) så denn Henrich Andersen bør nok også ha vært en sønn av Ander Andersen F. 165x.

Om det er han eller hans sønn Anders (f. 1673) som dør i 1702 er det umulig å ha noen som helst formening om. Dette er det eneste vi har om denne greina før kirkebøkenes tid - men det hjelper lite med kirkebøken de første 1720-30 årene for de er utrolig dårlige (presten ga mer eller mindre F...... til langt utpå 1730-tallet med hva de skrev).

Jeg tror jeg har sendt deg en artikkel om mine tanker rundt denne problematikken Arild, men jeg tror dette egentlig trenger et eget diskusjondforum, men hvor? Her er det mye å diskutere, men ut fra de opplysningene som er offentlige så synes jeg en bør ta noen enkle veger - som denne for å provosere frem noen andre tanker.

Ps. Kom gjerne med innspill, men kom også med motbeviser, for her spriker kildene. Kildene fra 1686 hevder også at kvinner tidlig i 60-årene fikk barn - men jeg har ikke sett noen som har kommentert disse.

Blir ei langhelg på Finnskogen for meg men - håper noen kommer med noen synspunkter på denne problematikken (Sara i Bibelen fikk barn da hun var 90 år, men dette her er tross alt snakk om Finnskogen).

Mvh, Morten Nasch Sandvold.

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 11. mai 2012 kl. 0.34

Når man mangler kildebelegg sier det seg selv at det er vanskelig å motbevise noe, men bevisbyrden vil alltid hvile på den som framsetter en teori. Når det gjelder folk i Gravbergsområdet er det lett utifra navnene å konstruere teorier som vanskelig lar seg motbevise.

Jeg sier ikke at dine hypoteser er feil, men p. g. a. manglende kildegrunnlag er det vanskelig å se det som annet enn nettopp hypoteser. Det er jo en besnærende tanke at f. eks. Lisbet Andersdatter og Peder Andersson var barn av en Anders Andersson Liitiäinen, men jeg har så langt ikke sett noe som kobler dem til bestemte foreldre. Hypoteser og ønsketenkning kan man godt ha som utgangspunkt, men det må sannsynligjøres utover det utgangspunktet.

En ting kan likevel kommenteres. At Anders Mortensson blir innkalt som vitne i en grensetvist på Påsåsen i 1690 er ikke det minste rart. Etter kildene å dømme var Anders en "hovedmann" i området, og han hadde bodd der i flere tiår og vært en "kunnskapsmann" for myndighetene. Han var jo nettopp den rette å spørre.
hilsen
Arild Kompelien

gj16218

Legg inn av gj16218 » 28. mai 2012 kl. 23.04

Skjønner her at det ser ut som om jeg har tråkket ut i litt av et vepsebol angående denne slekta.. Blir spennende å se hva jeg kan finne ut, og det ser også ut som om jeg kan trenge litt hjelp fra dere her inne da jeg jeg er relativt fersk :)

Mvh
Line

Svar

Gå tilbake til «Våler i Hedmark»