Amund Paulsen (Povelsen) f: ca 1739. Hvorfra?
Moderator: MOD_Nordland
Amund Paulsen (Povelsen) f: ca 1739. Hvorfra?
Hei der ute.
Første gang jeg treffer min 3Xtipp-oldefar Amund, er gjennom Ane Amunsdtr født i Bø 1782. se:Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-119 v.side (Domin Exaudie). Så finner jeg han i FT1801 hvor han er gift med Sirie Jensdtr f: ca 1748. De forlover seg den 2.jan. 1777 se: Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-101 v.side linje 3. Der står det at Amund er fra Eisfiord i Hadsel og Sirie kommer fra Skorpen i Bø og de gifter seg 28 oct 1777. Mellom forlovelse og vielse finner jeg en artig sak: 13 juli Introd: Zigri Jensdtr Skorpen, se Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-102 h.side 7 a Trinit. Hvorfor? Problem. Eisfjord er det en skrivemåte for Eidsfjord eller navn på en gard? Noen som kan hjelpe meg videre med familie/foreldre til både Amund og/eller Sirie (Ziri) og hvor Amund kommer fra? På forhånd takk for alle innspill og hjelp!
Mvh Eigil
Første gang jeg treffer min 3Xtipp-oldefar Amund, er gjennom Ane Amunsdtr født i Bø 1782. se:Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-119 v.side (Domin Exaudie). Så finner jeg han i FT1801 hvor han er gift med Sirie Jensdtr f: ca 1748. De forlover seg den 2.jan. 1777 se: Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-101 v.side linje 3. Der står det at Amund er fra Eisfiord i Hadsel og Sirie kommer fra Skorpen i Bø og de gifter seg 28 oct 1777. Mellom forlovelse og vielse finner jeg en artig sak: 13 juli Introd: Zigri Jensdtr Skorpen, se Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-102 h.side 7 a Trinit. Hvorfor? Problem. Eisfjord er det en skrivemåte for Eidsfjord eller navn på en gard? Noen som kan hjelpe meg videre med familie/foreldre til både Amund og/eller Sirie (Ziri) og hvor Amund kommer fra? På forhånd takk for alle innspill og hjelp!
Mvh Eigil
- Paul Johan Hals
Re: Amund Paulsen (Povelsen) f: ca 1739. Hvorfra?
Introd = morens introduksjon i menigheten etter at hun had født et barn.
Eidsfjord var et kirkesogn i Hadsel. Senere ble det eget prestegjeld (rundt 1890). I dag ligger det, såvidt jeg husker, under Sortland. Såvidt jeg vet var/er det ingen spesifik gård med det navnet.
Mvh paul
Eidsfjord var et kirkesogn i Hadsel. Senere ble det eget prestegjeld (rundt 1890). I dag ligger det, såvidt jeg husker, under Sortland. Såvidt jeg vet var/er det ingen spesifik gård med det navnet.
Mvh paul
Hei Paul. Takk for raskt svar. Eisfjord var altså som jeg antok, så det sier ikke noe om hvilke sted Amund er fra.
Introduksjonen. Siden det ikke er nevnt navn på mann/far, er det da å anta at hun har fødd et uekte barn?
Takk for hjelpen så langt!
Mvh Eigil
Introduksjonen. Siden det ikke er nevnt navn på mann/far, er det da å anta at hun har fødd et uekte barn?
Takk for hjelpen så langt!
Mvh Eigil
- Paul Johan Hals
Hei Eigil.
Du skriver at introduksjonen foregikk mellom forlovelse og vielse. Barnet måtte da være født før introduksjonen og selvsagt før de ble gift og var pr definisjon "uægte". Denne definisjonen gjalt også om barnets foreldre ble gift med hverandre etter fødselen. Det er mulig du kan finne dåpen dersom du blar tilbake. Normalt ble ikke en ugift kvinne introdusert, så det tyder på at det var barnets foreldre som ble forlovet og gift. Noen prester så ikke så strengt på dette som andre.
NB! Dersom barnet var dødfødt eller døde før dåpen, ble også moren introdusert. Det kan derfor lønne seg å se etter begravelse om du ikke finner dåpen.
Mvh Paul
Du skriver at introduksjonen foregikk mellom forlovelse og vielse. Barnet måtte da være født før introduksjonen og selvsagt før de ble gift og var pr definisjon "uægte". Denne definisjonen gjalt også om barnets foreldre ble gift med hverandre etter fødselen. Det er mulig du kan finne dåpen dersom du blar tilbake. Normalt ble ikke en ugift kvinne introdusert, så det tyder på at det var barnets foreldre som ble forlovet og gift. Noen prester så ikke så strengt på dette som andre.
NB! Dersom barnet var dødfødt eller døde før dåpen, ble også moren introdusert. Det kan derfor lønne seg å se etter begravelse om du ikke finner dåpen.
Mvh Paul
Hei Paul. Begynner å få et visst inntrykk av Introd: Men, hva var "normal" tid mellom fødsel og introd? Har jo funnet fler hvor dåp og introd kan være samme dag. Praktisk hvis ikke ofte i kirken.
Takker for all info og hjelp så langt.
Mvh Eigil
Takker for all info og hjelp så langt.
Mvh Eigil
- Paul Johan Hals
Dåp skulle normalt være innen 8 dager etter fødsel (5 dager i byer). Jeg er litt usikker på introduksjonen, men mener det skulle gå minst 6 uker etter fødselen. (Noen kommer sikkert til å korrigere meg hvis jeg husker feil). Dersom barnet var hjemmedøpt kunne det gå lang tid før dåpen ble bekreftet i kirken. I slike tilfelle kunne nok det falle sammen med morens introduksjon. De fleste prestene skilte nok mellom dåp og bekreftelse (confirmasjon av dåp) når de førte boka, men ikke alle.
Mvh Paul
Mvh Paul
Hei Paul. Dette sier jo litt om hvilke tidsramme en har å leite innenfor, men det kan jo ble svært vanskelig å finne dette barnet for moren kan jo flytte omkring mellom de forskjellige hendelsene. Men det er jo slikt som dette som gjør det spennende.
Mange takk igjen. Jeg er meget imponert over dine kunnskaper!
Mvh Eigil
Mange takk igjen. Jeg er meget imponert over dine kunnskaper!
Mvh Eigil
- Paul Johan Hals
Mine kunnskaper på dette området er heller begrensede i forhold til mange andre som er på forumet. Men jeg prøver å følge med. Jeg er ikke for gammel til å lære, håper jeg.
Jeg har forresten en side med nyttige linker til forskjellige oppslagsverk her: http://www.langenesvaer.net/Linker.html
De fleste av dem finnes nok også under "Genealogiske resurser" her på forumet, men jeg synes det er greit å ha samlet de mest brukte (av meg).
Mvh Paul
Jeg har forresten en side med nyttige linker til forskjellige oppslagsverk her: http://www.langenesvaer.net/Linker.html
De fleste av dem finnes nok også under "Genealogiske resurser" her på forumet, men jeg synes det er greit å ha samlet de mest brukte (av meg).
Mvh Paul
Hei Paul.
Takk for hjelp og info. Akkurat det uekte barnet var ikke så viktigt, men mer interresant var introen. Jo mer jeg spør, jo større blir min kunskapsbase. Så takk for det. Den linken din er arkivert og vil nok bli flittigt brukt. Takk.
Har et lite problem ned i Vågan. Finner ikke digitale kirkebøker eldre enn 1843. Vet du hvorfor? Må jeg lete under annet prestegjeld, eller er de ikke digitalisert ennu? Takknemelig for tips.
Ha en fin kveld!
Mvh Eigil
Takk for hjelp og info. Akkurat det uekte barnet var ikke så viktigt, men mer interresant var introen. Jo mer jeg spør, jo større blir min kunskapsbase. Så takk for det. Den linken din er arkivert og vil nok bli flittigt brukt. Takk.
Har et lite problem ned i Vågan. Finner ikke digitale kirkebøker eldre enn 1843. Vet du hvorfor? Må jeg lete under annet prestegjeld, eller er de ikke digitalisert ennu? Takknemelig for tips.
Ha en fin kveld!
Mvh Eigil
- Paul Johan Hals
Når det gjelder kirkebøkene i Vågan før 1843, så gikk de tapt ved en brann, desverre.
Det medførte unektelig et problem for ettertiden.
Mvh Paul
Det medførte unektelig et problem for ettertiden.

Mvh Paul
Hei Paul.
Au. Men, ikke mye vi kan gjøre med det.
Der hvor intet er, har selv keiseren tapt sin rett!
Men takk for all hjelp.
Mvh Eigil
Au. Men, ikke mye vi kan gjøre med det.
Der hvor intet er, har selv keiseren tapt sin rett!
Men takk for all hjelp.
Mvh Eigil
- Paul Johan Hals
Vel. Litt er det jo. Om man ikke finner eksakte datoer for fødsel, ekteskap og død, så finnes det f. eks. manntall og skifter. Det kan stå mye interessant der. Så man skal ikke fortvile. Eller som fiskerne sier: Det e håp i hænganes snøre!
Mvh Paul
Mvh Paul