Hei.
Jeg leter etter en forfader ved navn Haagen Busch, han blir min tipp-tipp-tippoldefar.
Haagens etterkommere har jeg klart, så det er kun Haagen og eventuelle forfedre av ham jeg er interessert i.
Det jeg har funnet om Haagen Busch er følgende:
Fra Hermund Pedersens bok "Etterkommere etter Ole Eriksen Trones" som omhandler bla. familien Busch, og Annar Gran har jeg fått opplyst dette:
Haagen ble født i 1769, døde 18.08.1820 på Haadøen i Fosnes og ble begravet ved Vik kirke 27.08.1820.
Han giftet seg med Kristiane Andrea Trones i Fosnes den 27.12.1806. Kristiane Andrea, til daglig kalt Andrea, ble født i 1784 og døde 04.10.1826 på Yter-Hodøen.
Familien har flyttet til Hodøya (Yter-Hodøen) i ca 1809.
Videre står det i folketellinga 1801 at Haagen er på Seierstad gård i Fosnes (hos Schilliaas), da er han 33 år og titulert som styrmann.
Dette nevner også Hermund Pedersen i sin bok, og at han (Hermund, altså) ikke vet hvor Haagen er født. Han nevner også at det er mange Busch i Trondheim på denne tiden, så Haagen kan være født et annet sted enn Fosnes.
I tillegg har Annar lett etter Haagens fødsel i kirkeboka fra Fosnes, men har ikke funnet ham hverken i 1768 eller 1769.
Om han er født 1768 eller 1769 er jeg usikker på, jeg kikket litt i kirkeboka fra de årene på nettet men klarte ikke å tolke skriften.
Jeg håper noen kan hjelpe meg med dette.
Haagen Busch
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
Haagen Busch
Sist redigert av gj11859 den 8. februar 2013 kl. 8.15, redigert 1 gang totalt.
Re: Haagen Busch
Hei, jeg har også jaktet litt på mer informasjon om Haagen Christian Busch (jeg er i Lindegaard-slekten
).
Jeg er litt usikker på hvordan det er best og gå frem for å finne mer informasjon her.. er heller ikke spesielt godt på 1700-talls gotisk skrift...
Hvis du ser på 1801-tellingen og ser på hvem som er gamle nok til å være Haagen's far - så er listen av en viss størrelse, men ikke mange i Trondheim.
Det er også nærliggende å tenke at Haagens far kunne hatt navnet Christian, siden datteren heter Christine og sønnen Christian.
I store norske leksikon finnes det noe info om Busch-slekten i Trondheim.
http://snl.no/Busch/slekt_fra_Haderslev
Ut fra dette er det ikke utenkelig at Haagen er av denne slekten, siden hans mulige farfar kunne vært Marcus Busch (1692–1777).
I 1801-tellingen i Trondheim finner vi
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... stnr=31#a0
- Giert Busch er 77 år, hans kone Lovise er 75.
- Cornelius Busch er 64 år, hans andre kone Maren Maria er 71.
Utover dette er det bare 2-3 andre utenfor Trondheim som heller ikke er spesielt interessante.
Svend Busch som er den førstefødte av denne generasjon Busch-barna dør i 1795.
I samme telling er det også ei Petronelle Busch, gift med Christian August Aagaard, som jeg ikke helt klarer å plassere i Busch-klanen. Hun er bare 5 år eldre enn Haagen.
Er det noen kobling mellom Busch-familiene i Norge på denne tiden?
Vet ikke om dette er til noen nytte, men kanskje andre har tips til videre leting.

Jeg er litt usikker på hvordan det er best og gå frem for å finne mer informasjon her.. er heller ikke spesielt godt på 1700-talls gotisk skrift...
Hvis du ser på 1801-tellingen og ser på hvem som er gamle nok til å være Haagen's far - så er listen av en viss størrelse, men ikke mange i Trondheim.
Det er også nærliggende å tenke at Haagens far kunne hatt navnet Christian, siden datteren heter Christine og sønnen Christian.
I store norske leksikon finnes det noe info om Busch-slekten i Trondheim.
http://snl.no/Busch/slekt_fra_Haderslev
Ut fra dette er det ikke utenkelig at Haagen er av denne slekten, siden hans mulige farfar kunne vært Marcus Busch (1692–1777).
I 1801-tellingen i Trondheim finner vi
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... stnr=31#a0
- Giert Busch er 77 år, hans kone Lovise er 75.
- Cornelius Busch er 64 år, hans andre kone Maren Maria er 71.
Utover dette er det bare 2-3 andre utenfor Trondheim som heller ikke er spesielt interessante.
Svend Busch som er den førstefødte av denne generasjon Busch-barna dør i 1795.
I samme telling er det også ei Petronelle Busch, gift med Christian August Aagaard, som jeg ikke helt klarer å plassere i Busch-klanen. Hun er bare 5 år eldre enn Haagen.
Er det noen kobling mellom Busch-familiene i Norge på denne tiden?
Vet ikke om dette er til noen nytte, men kanskje andre har tips til videre leting.
Først må jeg beklage det utrolig sene svaret her. Av ulike årsaker har det blitt et langt opphold i slektsforskningen min.
Derfor er også koblingen http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... stnr=31#a0 utdatert, men det skulle ikke være noe problem å finne igjen.
Den eneste koblingen jeg har hørt om (slektsmessig) mellom Busch-familiene på den tiden, er at Busch i Trondheim skal ha kommet fra Bergen, med videre aner tilbake til Danmark og Tyskland. Men pr. d.d. kan jeg ikke bevise slektskapet mellom de i Trondheim og de i Bergen.
Når det gjelder Petronelle Busch, gift med Christian August Aagaard, kan jeg heller ikke plassere henne pr. d.d. Den eneste med lignende navn jeg vet om, er Petronella Mathilde Busch (født Lorentsdatter/Lorntsen på Frøya i 1875). Hun var gift med Olaus Ingvald (Jakobsen) Busch (1862-1970), eldste sønn av Jakob Statius Busch (1852-1915). Olaus Ingvald var uekte barn av Jakob og en tjenestejente før han giftet seg med Kristiane Marie Lund (1849-1940).
Derfor er også koblingen http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... stnr=31#a0 utdatert, men det skulle ikke være noe problem å finne igjen.
Den eneste koblingen jeg har hørt om (slektsmessig) mellom Busch-familiene på den tiden, er at Busch i Trondheim skal ha kommet fra Bergen, med videre aner tilbake til Danmark og Tyskland. Men pr. d.d. kan jeg ikke bevise slektskapet mellom de i Trondheim og de i Bergen.
Når det gjelder Petronelle Busch, gift med Christian August Aagaard, kan jeg heller ikke plassere henne pr. d.d. Den eneste med lignende navn jeg vet om, er Petronella Mathilde Busch (født Lorentsdatter/Lorntsen på Frøya i 1875). Hun var gift med Olaus Ingvald (Jakobsen) Busch (1862-1970), eldste sønn av Jakob Statius Busch (1852-1915). Olaus Ingvald var uekte barn av Jakob og en tjenestejente før han giftet seg med Kristiane Marie Lund (1849-1940).
Hei, eg har boka som Hermund Pedersen har skrive om etterkommere etter Ole Eriksen Trones -Familiene Busch, Trones og Lindgaard. Eg blir vel då å komme under Trones slekta.
Marcus Busch født 14.04 1814-22.02 1897 gift med Anna Diderike Kjeldal Matheson født 09.08 1821 -09.09 1909 Dei hadde 7 barn
1 Hagen Stasius 1843-1908
2 Amalie Constance 1845-?
3 Augusta Christine 1847-1925
4 Othilie Nikoline 1849-1937
5 Jacop Statius 1852-1915
6 Marie Alberte 1855-1947
7 Barbara 1864-1944
Kan dette være til hjelp? Mvh
Marcus Busch født 14.04 1814-22.02 1897 gift med Anna Diderike Kjeldal Matheson født 09.08 1821 -09.09 1909 Dei hadde 7 barn
1 Hagen Stasius 1843-1908
2 Amalie Constance 1845-?
3 Augusta Christine 1847-1925
4 Othilie Nikoline 1849-1937
5 Jacop Statius 1852-1915
6 Marie Alberte 1855-1947
7 Barbara 1864-1944
Kan dette være til hjelp? Mvh
Sist redigert av gj19363 den 16. april 2013 kl. 19.44, redigert 1 gang totalt.
Hei, Grethe.
Beklager sent svar, jeg har ikke vært her inne på noen år som du ser.
Takk for innspillet, dette stemmer med det jeg har funnet ut. Den jeg nå er på leting etter, er Haagen Busch som ble født i 1768 eller 1769 etter hva jeg skjønner. Men så var det å tolke håndskriften i kirkebøkene fra den tiden da...
Mvh
Arnt Morten.
Beklager sent svar, jeg har ikke vært her inne på noen år som du ser.
Takk for innspillet, dette stemmer med det jeg har funnet ut. Den jeg nå er på leting etter, er Haagen Busch som ble født i 1768 eller 1769 etter hva jeg skjønner. Men så var det å tolke håndskriften i kirkebøkene fra den tiden da...
Mvh
Arnt Morten.