Søneva Jacobsdatter fra Rudskvern
Moderator: MOD_Buskerud
-
- Sted: TRANBY
Søneva Jacobsdatter fra Rudskvern
Sønnef Marie f. 5 des. 1830 , far Jacob Olsen Rudskvern-
Spørsmålet er hvor er /var Rusdkvern?
I Bygdeboka finner jeg Rud,men ikke noe Rudskvern er nevnt-
Noen som vet noe om Rudskvern og denne familien?
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sandsvær, Ministerialbok nr. 4 (1817-1839), Fødte og døpte 1831, side 296-297.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-168
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010319.jpg
Spørsmålet er hvor er /var Rusdkvern?
I Bygdeboka finner jeg Rud,men ikke noe Rudskvern er nevnt-
Noen som vet noe om Rudskvern og denne familien?
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Sandsvær, Ministerialbok nr. 4 (1817-1839), Fødte og døpte 1831, side 296-297.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-168
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 010319.jpg
mvh kari
- Else Berit Rustad
Re: Søneva Jacobsdatter fra Rudskvern
Det må vel være denne, som i FT 1801 kalles Rud Qværn Mølle? Den ligger i Hedenstad sogn i Sandsvær.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=292#ovre
Mvh
Else B.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... k=292#ovre
Mvh
Else B.
-
Hei Else
Ja det må vel være den,men jeg finner ikke noe om den i bygdebøkene?
Jacob olsen var født i 1793 på samme sted hans far var Ole Jacobsen ,Muggerud i Sandsvær og moren Sønnøve Aslesdatter ,Dal.
Jeg har ikke så mye mer om de to.
Ja det må vel være den,men jeg finner ikke noe om den i bygdebøkene?
Jacob olsen var født i 1793 på samme sted hans far var Ole Jacobsen ,Muggerud i Sandsvær og moren Sønnøve Aslesdatter ,Dal.
Jeg har ikke så mye mer om de to.
mvh kari
-
- Sted: KONGSBERG
Hei,
Det står litt om Rudskverna i Sandsværs Historie bind 8 side 79 og utover. Jakob og familien er nevnt på side 83.
mvh Bjørg
Det står litt om Rudskverna i Sandsværs Historie bind 8 side 79 og utover. Jakob og familien er nevnt på side 83.
mvh Bjørg
-
Hei Bjørg !
Takk skal du ha, hvor mange bøker er det derfra!! Jeg trodde jeg hadde hatt alle nå,men så dukker det opp et bind no 8!! Takk for hjelpen. Jeg må nok bare låne den da eller kunne du være brydd med å sende meg et kort resyme? en Pm så vi ikke overbelaster dette forumet

Takk skal du ha, hvor mange bøker er det derfra!! Jeg trodde jeg hadde hatt alle nå,men så dukker det opp et bind no 8!! Takk for hjelpen. Jeg må nok bare låne den da eller kunne du være brydd med å sende meg et kort resyme? en Pm så vi ikke overbelaster dette forumet

mvh kari
-
- Sted: KONGSBERG
Jeg ville ha lånt boka hvis jeg var deg
Det står litt om kverna, og det er avbildet et maleri av den av I. C. Dahl.
Om Jakob står det at han var født ca. 1793 og døde 1837. Han var gift med Ingeborg Marie Halvorsd. Hotved født 1797, og hadde barne Anne Malene 1826, Ole 1828, Synnøve Marie 1830, Else Dorte 1833 og Else Dortea 1835. Ingeborg Marie ble gift igjen i 1838 med Ole Jakobsen Bagstevold
Ingeborgs aner på Hotved finnes også i denne boka

Det står litt om kverna, og det er avbildet et maleri av den av I. C. Dahl.
Om Jakob står det at han var født ca. 1793 og døde 1837. Han var gift med Ingeborg Marie Halvorsd. Hotved født 1797, og hadde barne Anne Malene 1826, Ole 1828, Synnøve Marie 1830, Else Dorte 1833 og Else Dortea 1835. Ingeborg Marie ble gift igjen i 1838 med Ole Jakobsen Bagstevold
Ingeborgs aner på Hotved finnes også i denne boka

-
Tusen millioner takk for hjelpen. Jeg må nok låne boka! Henta akkurat to bøker i dag som ikke var til noen hjelp,så nå er det bare å bytte dem ut med no.8!!
Og datteren Synnøve Marie utvandret til Amerika ca 1858 ble gift og har etterslekt der!
Takk igjen.
Og datteren Synnøve Marie utvandret til Amerika ca 1858 ble gift og har etterslekt der!
Takk igjen.
mvh kari
I am not able to write in Norwegian. But this information is about ancestors on my Mother's side.
Søneva Jacobsdatter's sister is my maternal Great Grandmother Anne Malene Jacobsdatter.
Anne Malene Jacobsdatter born May 9, 1826 married Halvor Hansen in 1856in the Hof Parish and is the mother of Jacob Emil Halvorsen born Mar 21, 1867 in Drammen. He emigrated to Saskatchewan, Canada in May 1903 and died on Jun 6, 1927. His eldest daughter Anna Henrietta Halvorsen was born in 1893 in Drammen and died at Melfort, Saskatchewan, Canada Dec 1952. I am the youngest of her nine children.
I am wondering if anyone has found anything more about Søneva other than she married a man by the name of Hallerud.
Contact me by e-mail at "[email protected]", I can read Norwegian, or reply in English if you wish.
Roy Nordstrom
Calgary, Alberta, Canada
Søneva Jacobsdatter's sister is my maternal Great Grandmother Anne Malene Jacobsdatter.
Anne Malene Jacobsdatter born May 9, 1826 married Halvor Hansen in 1856in the Hof Parish and is the mother of Jacob Emil Halvorsen born Mar 21, 1867 in Drammen. He emigrated to Saskatchewan, Canada in May 1903 and died on Jun 6, 1927. His eldest daughter Anna Henrietta Halvorsen was born in 1893 in Drammen and died at Melfort, Saskatchewan, Canada Dec 1952. I am the youngest of her nine children.
I am wondering if anyone has found anything more about Søneva other than she married a man by the name of Hallerud.
Contact me by e-mail at "[email protected]", I can read Norwegian, or reply in English if you wish.
Roy Nordstrom
Calgary, Alberta, Canada
-
Good morning Roy!
Gratulerer med 17 mai! Hipp Hipp Hurra!!
I will send you an e-mail.
Gratulerer med 17 mai! Hipp Hipp Hurra!!
I will send you an e-mail.
mvh kari