Hei.
Jeg lurte på om noen ville hjelpe meg med en bitteliten tyding. Det er hele 3 små tegn eller bokstaver, men jeg er ikke kar om å finne ut av hva som står.
Perm. lenke:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-325
På høyre side, nummer 4 fra toppen står det item Marthe ??? Rolv Hansen Hovde. Hva betyr altså det lille ordet mellom Marthe og Rolv der?
Marthe er forøvrig hans mor, så vidt jeg vet.
Håper på svar, for jeg føler på meg at det er noe vesentlig.
mvh Joachim P.
Kirkebøker Kongsberg, Buskerud, 1795-1816
Moderator: MOD_tydehjelp
-
- Sted: KONGSBERG
Re: Kirkebøker Kongsberg, 1795-1816
Det står Item: Marthe sal: Rolv Hansen... hvilket betyr at han var død tidligere.
Forøvrig var nok Marthe hans kone, ikke hans mor.
mvh Bjørg
Forøvrig var nok Marthe hans kone, ikke hans mor.
mvh Bjørg
Det står nok Sal, dvs. salig, altså var mannen død. Og til slutt står det Pensionist
Venleg helsing Kjetil
Heisann, der hadde Bjørg allerede vært - men bedre med to samstemte enn ingen....
Venleg helsing Kjetil
Hei dere.
Takker så mye for svarene.
Sal. kan det nok se ut som det står ja. Herrejemini jeg har undret, søkt og lett etter hva som kunne stå der.
Når det gjelder forholdet Marthe og Rolv, er jeg ganske sikker på at han er hennes sønn. Rolvs far, Hans Rolvsen, giftet seg med denne Marthe i feb. 1756, og året etter ble en rolv født og døpt i september i Kongsberg. Denne Rolv døde nok like etter (jobber med saken), for i 1761 fikk denne Hans Rolvsen nok en sønn de døpte Rolf i januar.
Ektemann Hans Rolvsen ble gravlagt i januar 1798, og her er altså hva jeg da tror er Marthes bortgang i 1809.
Jeg kan jo ta feil da.
mvh J.P.
Takker så mye for svarene.
Sal. kan det nok se ut som det står ja. Herrejemini jeg har undret, søkt og lett etter hva som kunne stå der.
Når det gjelder forholdet Marthe og Rolv, er jeg ganske sikker på at han er hennes sønn. Rolvs far, Hans Rolvsen, giftet seg med denne Marthe i feb. 1756, og året etter ble en rolv født og døpt i september i Kongsberg. Denne Rolv døde nok like etter (jobber med saken), for i 1761 fikk denne Hans Rolvsen nok en sønn de døpte Rolf i januar.
Ektemann Hans Rolvsen ble gravlagt i januar 1798, og her er altså hva jeg da tror er Marthes bortgang i 1809.
Jeg kan jo ta feil da.
mvh J.P.
-
- Sted: KONGSBERG
Hvis hun var hans mor ville det aldri være skrevet på denne måten.
Men det er jo en liten mulighet for at skriveren har rotet og byttet fornavn og farsnavn, eller blandet sammen far og sønn.
mvh Bjørg
Men det er jo en liten mulighet for at skriveren har rotet og byttet fornavn og farsnavn, eller blandet sammen far og sønn.

mvh Bjørg
- Paul Johan Hals
Bjørg skrev:Men det er jo en liten mulighet for at skriveren har rotet og byttet fornavn og farsnavn, eller blandet sammen far og sønn.
Jeg tror nok det er det som har skjedd. Finner Rolf Hansen Hovde i FT1801 og han er da 39 år og gift med Karie Paulsdatter.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... =5280#ovre
Mvh Paul
Ja. Det kan jo ha skjedd. Det tenkte jeg ikke på i det hele tatt at var en mulighet. Da lærte jeg noe i dag og.
Tusen takk for hjelpen folkens.
Tusen takk for hjelpen folkens.