Even og Evensen i gamle Hof
Moderator: MOD_Hedmark
Even og Evensen i gamle Hof
Under Matrand i bygdebok for Eidskog bd. II s.520 kan vi følge Trond Jerpsets aner tilbake til Lars Evensen Matrand f. ca.1720. Det er ikke opplyst hvem Lars Evensen var eller hvor han kom fra. Han ble trolovet 09.06.1754 og var da tjener på Vinger prestegard. Også hans trolovede tjente på prestegarden. I Holtet på Eidskog har vi bl.a. en Nils Trondsen død 1721, 71 år. Lars og Sidsel kalte sin førstefødte sønn Nils. Ifølge vanlig oppkalling burde det da finnes en Nils Evensen et eller annet sted på slutten av 1600.tallet. Amund Helland skriver i Norges land og folk om Trond Jerpset f. 1768 at ”han og hans foreldre var av ublandet kvænsk herkomst”. Når dette sies uten forbehold i en "offisiell" bok, er det vel belegg for det. Det er sjelden Helland omtaler enkeltpersoner i verket. Min teori er at han i forbindelse med Norges befolkning har kommet over en rosin som han ville formidle. Even og Evensen er navn i gamle Hof. Kan noen avklare noe? (Er klar over at jeg maser mye om dette, men....).
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Re: Even og Evensen i gamle Hof
Dette med finsk herkomst har vi vært borti før. Som tidligere nevnt er jeg noe skeptisk til det p. g. a. navnet. Du skriver at Helland må ha belegg for uttalelsen. Da er neste spørsmål - hva er belegget?
Men det ser ut til å være liten mulighet for at Lars Evensen er fra Hof prestegjeld. Det er ikke døpt et eneste barn i Hof som kan være kandidat. I Grue er det heller ikke noen kandidat.
Men det ser ut til å være liten mulighet for at Lars Evensen er fra Hof prestegjeld. Det er ikke døpt et eneste barn i Hof som kan være kandidat. I Grue er det heller ikke noen kandidat.
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
Takk igjen Arild. Det er mange både i Norge og USA som har prøvd å finne aner til Lars Evensen 1720- uten hell. Så da får jeg nok legge inn årene og håpe på medvind senere.
Hei !
Ta en titt på dette . . . . og sjekk med kirkebøkene !
Lars Evensen født 20.feb 1720 Eidskog , Hedmark. Død 20. mai 1802 Matrand , Eidskog.
Foreldrer Even Henricksen og Mari Jensdatter.
Viet 19. juli 1754 Vinger = Sidsel Christophersen f 1726 Eidskog. Død 5.aug 1808.
Barn : Nils 1757 , Tron 1768 , Marthe 1755 , Kari 1756 , Mari 1759 , Hans 1771 , Even 1760 , Henrik 1762 , Christian 1765.
Even Henricksen f ca 1702 Loiten , Hedmark. Død 14.juli 1785.
Viet 5okt 1747 Rustad = Mari Jensdatter f ca 1698 Rustad. ( 7 barn )
Kilde : FamilySearch
HIlsen Mona
Ta en titt på dette . . . . og sjekk med kirkebøkene !
Lars Evensen født 20.feb 1720 Eidskog , Hedmark. Død 20. mai 1802 Matrand , Eidskog.
Foreldrer Even Henricksen og Mari Jensdatter.
Viet 19. juli 1754 Vinger = Sidsel Christophersen f 1726 Eidskog. Død 5.aug 1808.
Barn : Nils 1757 , Tron 1768 , Marthe 1755 , Kari 1756 , Mari 1759 , Hans 1771 , Even 1760 , Henrik 1762 , Christian 1765.
Even Henricksen f ca 1702 Loiten , Hedmark. Død 14.juli 1785.
Viet 5okt 1747 Rustad = Mari Jensdatter f ca 1698 Rustad. ( 7 barn )
Kilde : FamilySearch
HIlsen Mona
Hei igjen . . .
Vielsen til Even Henricksen og Mari Jensdatter
Par nr 1 :
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-68
Hilsen Mona
Vielsen til Even Henricksen og Mari Jensdatter
Par nr 1 :
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-68
Hilsen Mona
Tusen takk Mona fordi du viser interesse! Mener ikke å være arrogant når jeg forteller at jeg første gang sjekket Lars Evensen og det som er om familien, på Statsarkivet på Hamar høsten 1947. Har også sjekket kirkebøkene for Løten. Det som står om aner på FamSearch er galt. Viss du har interesse av det, kan du finne mer under Eidskog slektshistorielag. Men nok en gang: takk!
Du Arild, legger nok større vekt på navneargumentet enn jeg. Sett med norske briller var finnene immigranter med rare navn, i nabolandet var de svenske statsborgere som i hundreår hadde forflyttet seg innen landets grenser og nesten gjennomgående med forsvenskede navn.
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Som jeg skriver er jeg i utgangspunktet skeptisk til "ublandet kvænsk herkomst" p. g. a. navnet. Men jeg avviser ikke at det kan være slik. Mulighetene er mange, som du er inne på i siste innlegg. Fordi jeg ser muligheten som liten, er det desto viktigere å belegge antakelsen. Når jeg ikke har klare bevis for antakelser prøver jeg å bygge opp ei indisirekke som støtter antakelsen, men samtidig også se hva som taler imot. Man kan finne mange indisier for sine hypoteser, men det skal bare en liten opplysnng til for å velte det hele.
Så med utgangpunkt kun i navnet vil for meg første indisium tyde på at Lars Evensen sannsynligvis ikke er av "ublandet kvænsk herkomst". At Helland påstår det er slik betyr lite eller ingenting når det ikke blir grunngitt. Får håpe du finner ut av det en dag.
Så med utgangpunkt kun i navnet vil for meg første indisium tyde på at Lars Evensen sannsynligvis ikke er av "ublandet kvænsk herkomst". At Helland påstår det er slik betyr lite eller ingenting når det ikke blir grunngitt. Får håpe du finner ut av det en dag.
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
-
- Sted: SANDEFJORD
De som har interesse av Lars Evensen og Sidsel kristoffersdatter bør lete i kirkebøker over hele Østlandet. Sokneprest i Vinger på den tid var den ugifte Henrich Anker. Var det han som hadde fått disse to til sitt sokn. Var det derfor Soknepresten ble minnet med en sønn Henrik 1762-1845 etter Lars og Sidsel. Henrich Ancher var da sokneprest i Ringsaker. Den vielsen som det henvises til i Løten var ca 20 år etter at Lars var f.
Det er neppe bare meg, Finn som har saumfart Østlandet, ikke minst Solør/Hedemarken/Toten, over lengre tid på mislykket jakt. I det siste har jeg inkludert Båhuslen. En spekulasjon om navnet Henrik 1762-: det kan jo være en takk for å ha fått bygslet Matrand prestegård. Kan ikke spare meg for en morsomhet: I bygdeboka står det: "Lars Evensen fikk bygselseddel m/ livstidsfeste i 1758. Dette omfattet også kona". Forøvrig synes det å ha vært et godt forhold mellom Lars og den jevngamle presten. Jeg holder meg ellers særlig til to knagger i min leting: 1) De presise opplysningene om alder på Lars og Sidsel tyder på at presten har en sikker, men ukjent kilde 2) At Helland som seriøs forsker og uten forbehold skriver om Trond og foreldrene: "af ublandet kvænsk herkomst", dog uten å oppgi kilde. (Beviset mangler dessverre, Arild).
-
- Sted: SANDEFJORD
Da er det bare å utvide søkeområdet. Var det soknepresten som hadde engasjert paret, så kan han ha hatt forbindelser over hele Norge.
Jeg håper mer på at den økende digitaliseringen skal vise flere og nye kilder.
Kommer tilbake til dette med "af ublandet kvænsk herkomst". Hellands verk kom i 1902. Det er nær å tro at han har opplysningen fra O. A. Øverland som i en fotnote i "Fra en svunden tid: sagn og optegnelser" fra 1888 s.52 skriver: "Som et eksempel paa, hvor trofast den finsk-norske grænsebefolkning under de seneste krige helt ind i vort aarhundrede viste sig mod sit nye fædreland, kan anføres at folkene på Jerpset (Trond Jerpset og hans forfædre) var af ublandet finsk herkomst".
Øverland arbeidet i Riksarkivet 1879-1885. Jeg holder det absolutt sannsynlig at han i den forbindelse har funnet dokumentasjon for det han skriver.
Øverland arbeidet i Riksarkivet 1879-1885. Jeg holder det absolutt sannsynlig at han i den forbindelse har funnet dokumentasjon for det han skriver.
Jeg registrerer at Helland skriver om Trond at "han og hans FORELDRE var av ublandet kvænsk herkomst" mens Øverland skriver om Trond at "hans FORFÆDRE var av ublandet finsk herkomst". Viss vi holder en knapp på Øverland, åpner det for at moren ikke er finsk.
Under Ingelsrud i Eidskog I s. 586 har Kristoffer Gulbrandsen 1693- en sønn Nils, og Lars/Sidsel kaller sin første sønn Nils f. ca 1697. For Kristoffer står det ingen datter Sidsel f. 1726, men i den ellers tette rekka av fødsler er det plass til et barn i 1726. Har presten (også her) glemt å skrive i boka?
Under Ingelsrud i Eidskog I s. 586 har Kristoffer Gulbrandsen 1693- en sønn Nils, og Lars/Sidsel kaller sin første sønn Nils f. ca 1697. For Kristoffer står det ingen datter Sidsel f. 1726, men i den ellers tette rekka av fødsler er det plass til et barn i 1726. Har presten (også her) glemt å skrive i boka?