Slutt på håndskrevne kirkebøker
Moderator: MOD_sett_og_hort_media
- Oddvar Munro-Jenssen
- Sted: JAKOBSLI
- Kontakt:
Re: Slutt på håndskrevne kirkebøker
Vil de datafilene være mulig å lese om 400 år? 

- Else Berit Rustad
Tore skrev:Vil de datafilene være mulig å lese om 400 år?
Det var et særdeles godt spørsmål, Tore

Mvh
Else B.
-
- Sted: KRISTIANSAND S
Vel, vi kan jo idag lese datafilene som ble skrevet for hånd for 400 år siden, bortsett fra de som brant opp da...
Uansett har vel dagens kirkebøker ikke samme tyngde lenger heller?
Har selv vært gift gift to ganger, og fått/oppfostret to barn, uten at det har satt et eneste spor etter seg i noen kirkebøker
Uansett har vel dagens kirkebøker ikke samme tyngde lenger heller?
Har selv vært gift gift to ganger, og fått/oppfostret to barn, uten at det har satt et eneste spor etter seg i noen kirkebøker

-
- Sted: ÅMOT
Datafiler skrevet for hånd, Bjørn Kåre - fleip eller fakta
Spøk til side, hvilken teksteditor og operativsystem ble benyttet for 400 år siden forresten ?
Kjell H.

Spøk til side, hvilken teksteditor og operativsystem ble benyttet for 400 år siden forresten ?
Kjell H.
-
- Sted: KRISTIANSAND S
Data er da data uansett hvilket format det er i, på papir eller elektronisk, eller mikrofilm?
Problemet er vel heller de data som ble lagret i de årene nærmest vår tid, før man ble obs på data-mediets flyktige natur, om man kan kalle det det.
Jeg har f.eks. fremdeles flere ruller med papir-hullbånd som inneholder kildekoden til de første programmene jeg skrev i 1978 - og de sliter jeg med å lese nå
Og etter alle blekkflekkene i kirkebøkene å dømme var fortidens hånddrevne OS heller ikke fritt for bugs
I dag er det ihvertfall lettere å rette feil, og å sikre og kopiere viktige data. Risikoene for at årevis med data skal gå tapt i en brann er mindre enn tidligere.
Problemet er vel heller de data som ble lagret i de årene nærmest vår tid, før man ble obs på data-mediets flyktige natur, om man kan kalle det det.
Jeg har f.eks. fremdeles flere ruller med papir-hullbånd som inneholder kildekoden til de første programmene jeg skrev i 1978 - og de sliter jeg med å lese nå

Og etter alle blekkflekkene i kirkebøkene å dømme var fortidens hånddrevne OS heller ikke fritt for bugs

I dag er det ihvertfall lettere å rette feil, og å sikre og kopiere viktige data. Risikoene for at årevis med data skal gå tapt i en brann er mindre enn tidligere.
-
- Sted: ÅMOT
Først takk til Oddvar for en interessant artikkel og til Bjørn Kåre: Jeg beklager min litt flåsete kommentar, men jeg klarte ikke å la være !
Det er naturligvis fordeler og bakdeler med elektronisk lagring av alle former for data. Som du sier er det lettere å rette feil – baksiden er at det også er enklere å manipulere data enn det er å rette feil i ei kirkebok. Da ble det ofte brukt overstrykninger eller andre kommentarer som var lett å se for ettertiden !
Sjøl har jeg flere 5 ¼ toms lefser som jeg en sjelden gang putter i min gamle, museumsverdige bærbare Commodore 64 og de funker fortsatt !
Kjell H.
Det er naturligvis fordeler og bakdeler med elektronisk lagring av alle former for data. Som du sier er det lettere å rette feil – baksiden er at det også er enklere å manipulere data enn det er å rette feil i ei kirkebok. Da ble det ofte brukt overstrykninger eller andre kommentarer som var lett å se for ettertiden !
Sjøl har jeg flere 5 ¼ toms lefser som jeg en sjelden gang putter i min gamle, museumsverdige bærbare Commodore 64 og de funker fortsatt !
Kjell H.
- Øyvind Servio Larsen
- Sted: SKUDENESHAVN
Elektroniske kirkebøker blir like sikre som andre elektroniske registreringer i det offentlige. Tenker nok at det i fremtiden er folkeregistrets registreringer vi får som hovedkilde til vårt arbeid.
Mvh
Øyvind
Mvh
Øyvind
Tore skrev:Vil de datafilene være mulig å lese om 400 år?
Sannsynligvis ikke om 5 år heller
- Gunnar Østegården
- Sted: Sverige
Jamen, hvis vi har sånne dyktige mennesker som'n Alf i nærheten(?)
- så er'e vel mulig med no'n slags årlig sørvis-avtale;
- da må det sekkert gå som banken, - å amen i kjørka!
Helt te Dovre faller, trur je!
- så er'e vel mulig med no'n slags årlig sørvis-avtale;
- da må det sekkert gå som banken, - å amen i kjørka!
Helt te Dovre faller, trur je!
Det er jo trist hvis det ikke skal lagres kontinuerlige utskrifter på arkivbestandig papir, et annet sted enn der de original datafilene oppbevares.
De har skjønt det i England, fra 1497 til 1850 ble alle lover skrevet på ruller av kalveskinnspergament, alle tilføylser eller endringer ble bare notert nedenfor originalteksten. Den lengste rullen er 348 meter lang! Etter 1850 ble tekstene trykket, og den endelige versjonene ble så sydd inn sidevis i en protokoll, fortsatt trykket på kalveskinnspergament. De originale rullene fra 1497 godt lesbare hvis man kan det opprinnelige språket.
Mvh Olaf
De har skjønt det i England, fra 1497 til 1850 ble alle lover skrevet på ruller av kalveskinnspergament, alle tilføylser eller endringer ble bare notert nedenfor originalteksten. Den lengste rullen er 348 meter lang! Etter 1850 ble tekstene trykket, og den endelige versjonene ble så sydd inn sidevis i en protokoll, fortsatt trykket på kalveskinnspergament. De originale rullene fra 1497 godt lesbare hvis man kan det opprinnelige språket.
Mvh Olaf
http://arkivverket.no/arkivverket/Arkiv ... vmateriale
http://arkivverket.no/arkivverket/Arkiv ... idslagring
Dette har nok Arkivverket under kontroll...
Mvh
Petter Stene
http://arkivverket.no/arkivverket/Arkiv ... idslagring
Dette har nok Arkivverket under kontroll...
Mvh
Petter Stene