Ingebrigt Pedersen (Rabben)
Moderator: MOD_Hordaland
Ingebrigt Pedersen (Rabben)
Lurer på om jeg har funnet Jens Ingebrigtsens far, Ingebrigt Pedersen f ca 1752. Ved tellingen i Findaas i 1801 var han 49 år. Gift med Lisbeth Olesdtr. hun var da 60år. Bodde på gården Monseplassen i Bremnes sokn. Barn: Ole f. 1782, Anna f.1784. Jeg tror at han kan ha bodd på en plass som hetter RABBEN?? i Kvinherrad. Det jeg ville sette stor pris på er om jeg kan få hjelp til å finne foreldrene til både Ingebrigt og konen Lisbeth
Mvh
Atle Sjursen
Mvh
Atle Sjursen
-
- Sted: HAUGESUND
Re: Ingebrigt Pedersen (Rabben)
Denne Ingebrigt er f. 1753 på Økland, Bremnes og døde 1828 på Monseplasset, Bremnes. Lisbet Olsdtr. er f.1744 på Kvarven i Fitjar og døde 1812 på Monseplasset. Jeg har reg. en sønn Henrik f.1779 på Nordplasset, Bremnes.
Mvh. Johan Arthur Hansen
Mvh. Johan Arthur Hansen
-
Ingebrigt og Lisbet hadde også barna Abraham f.1775, Ola f.1777, Ola f.1781, Anna f.1783 og Ingebrigt f.1786. Ingebrigt ble gift 2 gang med Inger Samsonsdtr. Hun døde i 1838 barnløse. Ingebrigt hadde også en sønn Nils med Synneva Nilsdtr. Sørplasset ukjent år.
Kilde Bømlo I, side 45, nr. 7
Mvh. Johan Arthur Hansen
Kilde Bømlo I, side 45, nr. 7
Mvh. Johan Arthur Hansen
-
Hei Atle
Har du noen kilder å linke til når det gjelder Jens Ingebrigtsen? Hva er det som gjør at du tror at denne Ingebrigt Pedersen er din kandidat? Slik jeg oppfatter svarene fra Johan Arthur, så er ikke dette foreldrene til din Jens?
Mvh
Vigdis
Har du noen kilder å linke til når det gjelder Jens Ingebrigtsen? Hva er det som gjør at du tror at denne Ingebrigt Pedersen er din kandidat? Slik jeg oppfatter svarene fra Johan Arthur, så er ikke dette foreldrene til din Jens?
Mvh
Vigdis
-
Er det denne dåpen du tar utgangspunkt i?
name: Jens Ingebrigtsen
baptism/christening date: 23 Aug 1778
baptism/christening place: FJELBERG, HORDALAND, NORWAY
father's name: Ingebrigt Persen
indexing project (batch) number: C42904-1
system origin: Norway-VR
source film number: 124509
Mvh
Vigdis
name: Jens Ingebrigtsen
baptism/christening date: 23 Aug 1778
baptism/christening place: FJELBERG, HORDALAND, NORWAY
father's name: Ingebrigt Persen
indexing project (batch) number: C42904-1
system origin: Norway-VR
source film number: 124509
Mvh
Vigdis
-
Hei
Her er dåpen i kirkeboka, sånn for ordens skyld slik at andre lettere kan se om de kan finne informasjon som være nyttige når de skal prøve å hjelpe deg:
Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 2 (1760-1788), Kronologisk liste 1778, side 81.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-75
Har du sjekket om Ingebrigt Persen Rabben gifter seg i Fjeldberg, eller om han får flere barn der? Han er titulert som gardmand, så han bør være rimelig "fastboende" på det stedet uten at det alltid var slik.
Mvh
Vigdis
Her er dåpen i kirkeboka, sånn for ordens skyld slik at andre lettere kan se om de kan finne informasjon som være nyttige når de skal prøve å hjelpe deg:
Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 2 (1760-1788), Kronologisk liste 1778, side 81.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-75
Har du sjekket om Ingebrigt Persen Rabben gifter seg i Fjeldberg, eller om han får flere barn der? Han er titulert som gardmand, så han bør være rimelig "fastboende" på det stedet uten at det alltid var slik.
Mvh
Vigdis
-
Her er flere barn av Ingebrigt Rabben:
Magrete Ingebrigtsdatter
Norway Baptisms, 1634-1927
christening: 08 Dec 1771 FJELBERG, HORDALAND, NORWAY
residence: Fjelberg, Hordaland, Norway
parents: Ingebrigt Rabben
Dåpen i kirkeboka:
Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 2 (1760-1788), Kronologisk liste 1772, side 52.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-46
Faddere: Ole Baars:, Ole Alne (??), Johannes Torbiørns:, Mari Birkeland, Siri Johnsdatter.
death: 13 Feb 1774
Kirkeboka:
Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 2 (1760-1788), Kronologisk liste 1774, side 63.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-57
Hjemmedøpt av Torbiørn Ø: Wiig
Faddere: Torbiørn Ø: Wiig, Halvor Birkeland, Siur Torbiørns:, Margrethe Lien, Ragnilde Olsd:
Barnet døde følgende natt.
Jeg lurer på om Torbiørn kan vare morfaren til Jens? Det er flere faddere som har Torbiørnsen eller Torbiørnsdatter som patronym
Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 2 (1760-1788), Kronologisk liste 1775, side 71.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-65
Faddere: Halver Bircheland, Thron ib, Maren ibid, Lisbet Lien, Giertrud Johansd.
Her ser du at Birkeland og Lien går igjen blant fadderne.
Mvh
Vigdis
Magrete Ingebrigtsdatter
Norway Baptisms, 1634-1927
christening: 08 Dec 1771 FJELBERG, HORDALAND, NORWAY
Dåpen i kirkeboka:
Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 2 (1760-1788), Kronologisk liste 1772, side 52.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-46
Faddere: Ole Baars:, Ole Alne (??), Johannes Torbiørns:, Mari Birkeland, Siri Johnsdatter.
death: 13 Feb 1774
Kirkeboka:
Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 2 (1760-1788), Kronologisk liste 1774, side 63.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-57
Hjemmedøpt av Torbiørn Ø: Wiig
Faddere: Torbiørn Ø: Wiig, Halvor Birkeland, Siur Torbiørns:, Margrethe Lien, Ragnilde Olsd:
Barnet døde følgende natt.
Jeg lurer på om Torbiørn kan vare morfaren til Jens? Det er flere faddere som har Torbiørnsen eller Torbiørnsdatter som patronym
Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Fjelberg, Ministerialbok nr. A 2 (1760-1788), Kronologisk liste 1775, side 71.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-65
Faddere: Halver Bircheland, Thron ib, Maren ibid, Lisbet Lien, Giertrud Johansd.
Her ser du at Birkeland og Lien går igjen blant fadderne.
Mvh
Vigdis
-
Hei
Kan dette være en kandidat?
Name: Ingebrigt Pedersen
Baptism/Christening Date: 22 Dec 1752
Baptism/Christening Place: Sund, Hordaland, Norway
Father's Name: Peder Erichsen
Indexing Project (Batch) Number: C42928-1
System Origin: Norway-EASy
Source Film Number: 124701
Reference Number:
Mvh
Vigdis
Kan dette være en kandidat?
Name: Ingebrigt Pedersen
Baptism/Christening Date: 22 Dec 1752
Baptism/Christening Place: Sund, Hordaland, Norway
Father's Name: Peder Erichsen
Indexing Project (Batch) Number: C42928-1
System Origin: Norway-EASy
Source Film Number: 124701
Reference Number:
Mvh
Vigdis
Hei Atle.
Jeg er selv etterkommer etter Jens Ingebrigtsen på Innbjoa i Fjellberg og hans datter Siri født 1812. Jeg har heller ikke hatt lett for å finne ut av hvor Jens var fra ,og har lest gjennom litt av de svarene du har fått.
Har ikke klart å koble Jens til noen sikre foreldre ,hvertfall ikke utfra fødselsår 1772 ,så gjetter på at det må være feil. Ingebrigt Rabben`s datter het Margrethe. Gikk gjennom fadderne til barna til Jens Ingebrigtsen Birkeland Innbjoa.
Husker ikke alle nå men av de som er nevnt som faddere til barna til Jens var
Margarethe Ingebrigtsdatter Indbjoa (i 1807 tror jeg) ,
Tosten Ingebrigtsen (husker ikke året) ,
Sidsel Ingebrigtsdatter Stensland som var fadder både i 1806 og 1823.
Tosten og Sidsel var barn til Ingebrigt Birkeland og Ingebrigt Stensland som må være en og samme person siden både Sidsel og Tosten var konfirmert boende på Stensland. Margrethe har jeg ikke funnet konfirmert ,men både Jens og Tosten ble begge konfirmert i 1798 også boende på Stensland.
Jeg tror at Ingebrigt Pedersen/Persen var først gift med Brita Pedersdatter og at han ble gift på nytt da hun døde. Sidsel ble født på Birkeland 1770 og så er det et opphold før en Ingebrigt Birkeland får sønnen Tosten. Ingebrigt Rabben`s barn er født 1771-1778. Og siden både Sidsel og Tosten og muligens Margrethe er av fadderne til Jens ingebrigtsens barn kunne en få lyst til å gjette på at Ingebrigt Rabben og Ingebrigt Birkeland/Stensland er samme person??!!.
Fant også skifte etter Torbjørn Sjursen Vik i Fjære men kan ikke lese mye ut av det.....er ærlig talt ikke så god på slik skrift...
Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Sunnhordland sorenskriveri, Skifteprotokoll Aa 10a , 1787-1790, oppb: Statsarkivet i Bergen.
Merknader: Fol. 1-288.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24037/288/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 710607.jpg
Hadde vært moro om det skiftet kunne kaste lys over hvem Jens` mor var.
mvh Erik
Jeg er selv etterkommer etter Jens Ingebrigtsen på Innbjoa i Fjellberg og hans datter Siri født 1812. Jeg har heller ikke hatt lett for å finne ut av hvor Jens var fra ,og har lest gjennom litt av de svarene du har fått.
Har ikke klart å koble Jens til noen sikre foreldre ,hvertfall ikke utfra fødselsår 1772 ,så gjetter på at det må være feil. Ingebrigt Rabben`s datter het Margrethe. Gikk gjennom fadderne til barna til Jens Ingebrigtsen Birkeland Innbjoa.
Husker ikke alle nå men av de som er nevnt som faddere til barna til Jens var
Margarethe Ingebrigtsdatter Indbjoa (i 1807 tror jeg) ,
Tosten Ingebrigtsen (husker ikke året) ,
Sidsel Ingebrigtsdatter Stensland som var fadder både i 1806 og 1823.
Tosten og Sidsel var barn til Ingebrigt Birkeland og Ingebrigt Stensland som må være en og samme person siden både Sidsel og Tosten var konfirmert boende på Stensland. Margrethe har jeg ikke funnet konfirmert ,men både Jens og Tosten ble begge konfirmert i 1798 også boende på Stensland.
Jeg tror at Ingebrigt Pedersen/Persen var først gift med Brita Pedersdatter og at han ble gift på nytt da hun døde. Sidsel ble født på Birkeland 1770 og så er det et opphold før en Ingebrigt Birkeland får sønnen Tosten. Ingebrigt Rabben`s barn er født 1771-1778. Og siden både Sidsel og Tosten og muligens Margrethe er av fadderne til Jens ingebrigtsens barn kunne en få lyst til å gjette på at Ingebrigt Rabben og Ingebrigt Birkeland/Stensland er samme person??!!.
Fant også skifte etter Torbjørn Sjursen Vik i Fjære men kan ikke lese mye ut av det.....er ærlig talt ikke så god på slik skrift...
Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Sunnhordland sorenskriveri, Skifteprotokoll Aa 10a , 1787-1790, oppb: Statsarkivet i Bergen.
Merknader: Fol. 1-288.
Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/24037/288/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 710607.jpg
Hadde vært moro om det skiftet kunne kaste lys over hvem Jens` mor var.
mvh Erik