Litt til min overraskelse har jeg funnet ut at min bestemor nok var mer interessert i slektsforskning enn jeg var klar over.
Hun har nemlig ført egne «kirkebøker», med dødsfall, fødsler og div annet for Fet kommune!
Det som ser mest komplett ut er dødsfall i perioden 1946 – 1975.
Usikker på hvilken status slike private arkiver/samlinger har?
Det er jo selvfølgelig vanskelig å gå god for kvaliteten på dataene, selv om en del sikkert kan kontrolleres mot bygdebøkene for Fet.
Uansett er vel så «ferske» slektsdata ikke tilgjengelige med mindre man registrerer gravsteiner eller tråler gamle aviser?
Er uansett i gang med å få dødsfallene over på .pdf – format!
Fet, Akershus: Privat arkiv funnet...
Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg
-
- Sted: FETSUND
- Kontakt:
Fet, Akershus: Privat arkiv funnet...
Mvh
JR Martinsen
JR Martinsen
- Arne Berthel Kristiansen
- Sted: Langevåg, Sula
Re: Fet, Akershus: Privat arkiv funnet...
Anbefalt er å ta kontakt med Statsarkivet i Oslo. Det er de som mottar kirkebøker for distriktet rundt Oslo.
Mvh Arne B. Kristiansen 

-
- Kontakt:
Takker for svar!
Det skal jeg nok vurdere på et senere tidspunkt, men ambisjonen for øyeblikket er å få dødsfallene over på en privat web-løsning, slik at slektsforskermiljøet får tilgang!
Informasjonen er på format <dato> <fornavn> <etternavn> <alder> og skulle vel således ikke være sensitivt....
Kommer til å publisere skannede sider av originalene slik som min bestemor Anna Uriansrud (1909-76) skrev det.
Det kan nok være rom for tolkninger f. eks. i forhold til Bygdebøkene for Fet, ettersom skrivemåter og bruk av etternavn/gårdsnavn er "standardisert".
I mellomtiden oppfordres dis'erne til å stille evt. spørsmål til innhold i materialet som etterlysninger i Fet-forumet.
Det skal jeg nok vurdere på et senere tidspunkt, men ambisjonen for øyeblikket er å få dødsfallene over på en privat web-løsning, slik at slektsforskermiljøet får tilgang!
Informasjonen er på format <dato> <fornavn> <etternavn> <alder> og skulle vel således ikke være sensitivt....
Kommer til å publisere skannede sider av originalene slik som min bestemor Anna Uriansrud (1909-76) skrev det.
Det kan nok være rom for tolkninger f. eks. i forhold til Bygdebøkene for Fet, ettersom skrivemåter og bruk av etternavn/gårdsnavn er "standardisert".
I mellomtiden oppfordres dis'erne til å stille evt. spørsmål til innhold i materialet som etterlysninger i Fet-forumet.
Mvh
JR Martinsen
JR Martinsen
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Jan skrev:Usikker på hvilken status slike private arkiver/samlinger har?
Det er jo selvfølgelig vanskelig å gå god for kvaliteten på dataene, selv om en del sikkert kan kontrolleres mot bygdebøkene for Fet.
Uansett er vel så «ferske» slektsdata ikke tilgjengelige med mindre man registrerer gravsteiner eller tråler gamle aviser?
Spørs kva du meiner med "status".
Dersom noko slikt vert overlevert til Arkivverket, vert det vel klassifisert som "Privatarkiv".
Dersom du tenkjer på kjeldevurdering, må det vel vere ei tilnærma samtidig tredje- eller fjerdehandskjelde. Dvs om lag som ei bygdebok, men nærare i tid.
Ho må ha samla opplysningar frå aviser m.m., som hadde opplysningane frå pårørande eller frå meldingar (t.d. frå prest/lensmann til skifterett) eller kunngjeringar (prest til avisa) i det offentlege. Ein del opplysningar kan ho ha direkte frå pårørande, eller jamvel ved eigen kunnskap (som pårørande, granne, m.m.). Men dersom det ikkje er markert, veit du ikkje kva som er første- og kva som er fjerdehands opplysningar. Då må du rekne alt som fjerdehands.
Eg er litt usikker på kor interesserte Arkivverket vil vere- det finst trass alt originale register som vert tekne vare på. Men for slektsinteresserte vil det naturlegvis vere nyttig fram til dei originale kjeldene vert tilgjengelege.
Døde har dårleg personvern.... Juridisk sett finst det ikkje "sensitive" opplysningar om dei (fordi "sensitiv" er definert i regelverk som berre gjeld nolevande).
Men av og til kan opplysningar om døde også vere opplysningar om nolevande - t.d. om arveleg sjukdom.
-
- Kontakt:
Takk for svar,
Som du sier må det nok regnes som "fjerdehåndskilde", selv om jeg i andre sammenhenger har indikasjoner på at min farmor må ha hatt tilgang til kirkebøker.
Legger uansett ved en liten "smaksprøve"...!
Som du sier må det nok regnes som "fjerdehåndskilde", selv om jeg i andre sammenhenger har indikasjoner på at min farmor må ha hatt tilgang til kirkebøker.
Legger uansett ved en liten "smaksprøve"...!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mvh
JR Martinsen
JR Martinsen
-
- Kontakt:
Grunnet skifte av nettleverandør finnes arkivet nå her:
https://www.facebook.com/pages/Anna-Uri ... 3533144523
https://www.facebook.com/pages/Anna-Uri ... 3533144523
Mvh
JR Martinsen
JR Martinsen