I samtale med en eldre slektning, fikk jeg idag høre et rykte om at min oldemor Anny fikk et barn i (meget?) ung alder, og at denne jenta ble oppdratt av hennes foreldre Hans og Helga som hennes søster!
Aldersforskjellen på Anny og hennes (i 1900-tellingen udøpte) søster er derimot kun 9 år!
Jeg tror det er fysiologisk umulig for Anny å ha vært gravid så tidlig, men samtidig så er det mange eksempler på at fødselsår kan være noe upresise.
Her er det jeg vet og har funnet ut selv.
Familien Isaksen i Bø i Vesterålen i 1900-tellingen - gården er Hesthagen
Det er her "Udøpt" er registrert.
Familien Isaksen i Bø i Vesterålen i 1910-tellingen - bostedet er Simonsborg
Her er det ingen referanse til "Udøpt".
Det første jeg reagerer på, er unøyaktigheten i fødselsår og -datoer. F.eks. Egil Isaksen, som i 1900-tellingen er født 29.03.1899, mens i 1910-tellingen står han registert født 30.03.1898.
Fødselsdatoen til "Udøpt" er det eneste jeg har å gå på, så jeg prøver et søk i kirkebøkene, og tror jeg finner henne som føring nr 1 her - Aagot.
Hvis jeg leser det rett, så skal hun være hjemmedøpt 11.1.1901. Grdmd Hans Isaksen og ??? Helga L??????? Barnet er "egte", men jeg klarer ikke tyde kommentarene riktig annet enn at "moderen" er vitnet.
Foreldrenes bopel stemmer med Hesthagen, men fødselsår 1874(?) for Hans og 1873 for Helga er jo helt galt.
Jeg finner ingen Ågot, Aagot eller Agot født 1900 i databasene, og ingen av de 8 som er født 30.11.1900 på landsbasis (ihht 1910-tellingen) ser ut til å stemme med "Udøpt".
Tar imot betraktninger og råd med glede. Det er en viss risiko for at dette kun er et rykte, men jeg synes det er rart at "Udøpt" forsvinner etter 1900-tellingen.