I Aalands slektsbok fra Selje s 229 så står Ola Andersson Gildal som bruker av nr 2 Nordpold. Han er født ca 1743 og dør 61 år i 1804.
Jeg finner ikke hvor han kommer fra.
Mitt utgangspunkt for å lete etter ham er at hans søster Martha Andersdatter er gift med Daniel Olsen Haavig - som er i min slekt etter farmor. Jeg har letet etter Marthas foreldre, og finner skiftet etter hennes far Anders Olsen Nordpold (skiftedok i Digitalarkivet -Nordfjord (1781-1785) s 393a.)
Der står det at Anders Olsen og hustrud Marie Olsdatter har barna Ole Andersen som er bosatt på gården Nordpold, Martha gift på Haavig og Birthe gift på Silden.
Jeg finner ingen dokumentasjon i kirkebøkene i Selje over noen av barna født eller Anders eller Marie gift eller fått barn.
Jeg tror at Ola Andersson Gildal som det står i boken fra Aaland er samme Ole Andersen fra skifte etter faren. Jeg har også letet etter Gildal navnet, men i Gildal i Sogn finnes det en Anders Olsen, men han dør i Gildal og ser ikke ut til å ha med Selje å gjøre.
Jeg klarer ikke helt å tyde skifte dokumentet etter Anders Olsen heller - jeg forstår ikke helt hva Peder Pedersen Nordpold fra gård nr 3 har med Marie Olsdtr å gjøre - er han noen form for verge? - litt rart siden barna er voksne og gift.
Dette ble langt - men jeg håper noen kan ha noe informasjon om dette

Dette er et hull i slekten etter min farmor - hvor det er mulig at et slektsledd med utenlansk opphav kan være bakover

Hilsen Monica