Ola Andersson Gildal på gården Nordpold - hvem var han?

Moderator: MOD_Sogn_og_Fjordane

Svar
gj14775
Sted: HORTEN

Ola Andersson Gildal på gården Nordpold - hvem var han?

Legg inn av gj14775 » 28. september 2011 kl. 22.45

Hei,
I Aalands slektsbok fra Selje s 229 så står Ola Andersson Gildal som bruker av nr 2 Nordpold. Han er født ca 1743 og dør 61 år i 1804.

Jeg finner ikke hvor han kommer fra.

Mitt utgangspunkt for å lete etter ham er at hans søster Martha Andersdatter er gift med Daniel Olsen Haavig - som er i min slekt etter farmor. Jeg har letet etter Marthas foreldre, og finner skiftet etter hennes far Anders Olsen Nordpold (skiftedok i Digitalarkivet -Nordfjord (1781-1785) s 393a.)
Der står det at Anders Olsen og hustrud Marie Olsdatter har barna Ole Andersen som er bosatt på gården Nordpold, Martha gift på Haavig og Birthe gift på Silden.
Jeg finner ingen dokumentasjon i kirkebøkene i Selje over noen av barna født eller Anders eller Marie gift eller fått barn.
Jeg tror at Ola Andersson Gildal som det står i boken fra Aaland er samme Ole Andersen fra skifte etter faren. Jeg har også letet etter Gildal navnet, men i Gildal i Sogn finnes det en Anders Olsen, men han dør i Gildal og ser ikke ut til å ha med Selje å gjøre.
Jeg klarer ikke helt å tyde skifte dokumentet etter Anders Olsen heller - jeg forstår ikke helt hva Peder Pedersen Nordpold fra gård nr 3 har med Marie Olsdtr å gjøre - er han noen form for verge? - litt rart siden barna er voksne og gift.

Dette ble langt - men jeg håper noen kan ha noe informasjon om dette :D
Dette er et hull i slekten etter min farmor - hvor det er mulig at et slektsledd med utenlansk opphav kan være bakover :?: men det er det usikkerhet om :?:

Hilsen Monica

Brukeravatar
Svehn Ruskelöv
Sted: Sverige

Re: Ola Andersson Gildal på gården Nordpold - hvem var han?

Legg inn av Svehn Ruskelöv » 29. september 2011 kl. 3.03

Hei Monica! :)

Her har vi en "Ole" döpt 10/2-1744 i "Davik" med far "Anders Olss. Gildalen", v.side - v. rad - nederst : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-10
Mvh,Svehn

Brukeravatar
Svehn Ruskelöv
Sted: Sverige

Legg inn av Svehn Ruskelöv » 29. september 2011 kl. 3.24

Her har vi en "Brithe" döpt 30/10-1752 i "Davik" med foreldre "Anders" og "Christi Olsdtr. Gildal", v. side - v. rad - dåp nr.3 : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-52
Mvh,Svehn

gj00900
Sted: FYLLINGSDALEN

Legg inn av gj00900 » 29. september 2011 kl. 19.57

I BB for Davik på Garden Gillesdal er Anders Olsen død 84 år 1778 og konen Christi Olsdtr. Levdalsbakke død 60 år 1758, da vielsen til disse to ikke finnes i KB, er det vanskelig å finne ut hvor Anders kom ifra, der er heller ikke skifte etter disse.

gj14775
Sted: HORTEN

Legg inn av gj14775 » 29. september 2011 kl. 23.22

Hei til dere begge og takk for svar,

Jeg er i tvil om dette er riktige personer som jeg søker :( Dette fordi skiftet etter Anders Olsen i Selje er fra 17. januar 1784 (se vedlagt). Jeg har søkt etter Ole Anderson Gildal fordi slektsboken til Jacob Aaland viser at en Ole Anderson Gildal overtok gård nr 2 på Nordpold i 1764.
Jeg har da forutsatt at han er sønn av Anders Olsen siden det står at sønnen bor på gården i Nordpold i skiftedok. Slektsboken til Jacob Aaland viser ikke at Anders Olsen har hatt gård i Nordpold. Derfor er det vanskelig å tyde.
Av skiftedokumentet tyder det på at Anders Olsen også har bodd på gården i Nordpold :?:

Anders Olsen Gildal fra Davik dør i 1778 og synes ikke å ha vært i Selje - han dør også for tidlig i forhold til skiftedokumentet. Skiftedok. sier også at Anders Olsens kone heter Marie Olsdatter.

Jeg klarer ikke å tyde alt som står i skiftedokumentet. Er det noen som gjør det hadde det vært fint :)

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24236 ... ull&mode=3

Hilsen Monica

Svar

Gå tilbake til «Selje»