(Bernt) Martin Andersen Nøttestad
Moderator: MOD_Emigranter
(Bernt) Martin Andersen Nøttestad
Jeg er ute etter å finne noen opplysninger om Bernt Martin Nøttestad. Eller Nottestad som det skrives i USA. Mer konkret så vil jeg vite når han emigrerte til USA. Vet at han var der i 1904 da min oldefar besøkte sin bror og bodde hos han en tid. (Har fått kopi av gammle forsikringspapirer). Han bosatte seg i Wisconsin.
Han ble født og gitt navnet Bernt Martin Andersen 24. mai 1863. Har opplysninger om at han brukte navnet Martin A. Nottestad i USA. Har også funnet han som Bernt Nottestad, Martin Bernt A. Nottestad. Jeg har søkt flere steder uten å finne noe. Han reiste trolig mellom 1880 og 1889. Har funnet noe som sier 1884, men har lyst til å vite det litt mer konkret.
Takker for all den hjelp jeg kan få.
Tone H. Lund
([email protected])
Han ble født og gitt navnet Bernt Martin Andersen 24. mai 1863. Har opplysninger om at han brukte navnet Martin A. Nottestad i USA. Har også funnet han som Bernt Nottestad, Martin Bernt A. Nottestad. Jeg har søkt flere steder uten å finne noe. Han reiste trolig mellom 1880 og 1889. Har funnet noe som sier 1884, men har lyst til å vite det litt mer konkret.
Takker for all den hjelp jeg kan få.
Tone H. Lund
([email protected])
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: (Bernt) Martin Andersen Nøttestad
Hei Tone!
Hvor bodde Bernt Martin i Norge?
Det er vesentlig i forhold til hvor han dro i fra.
Og - hva er det du egentlig ønsker å vite? Bare når han dro? Eller om han har etterkommere osv. i USA?
Hvor bodde Bernt Martin i Norge?
Det er vesentlig i forhold til hvor han dro i fra.
Og - hva er det du egentlig ønsker å vite? Bare når han dro? Eller om han har etterkommere osv. i USA?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
en ting til jeg gjerne vil vite, når/hvorfra dro din oldefar for å besøke ham, og hva het han?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
Jeg fant Bernt A. Nottstead i Rock, Porter, Wisconsin, sammen med kone og en "haug" med unger. Sammen med dem bodde også en bror John Nottstead, som immigrerte i 1899. Martin selv sies å ha immigrert i 1884.
prøver for første gang et vedlegg, mulig Administrator hyler fordi det er litt tungt. Klikk på bildet under, og du åpner det større. Det er litt tungt.
prøver for første gang et vedlegg, mulig Administrator hyler fordi det er litt tungt. Klikk på bildet under, og du åpner det større. Det er litt tungt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Det er dette vi har funnet også. Og ja, det er den Martin jeg vil vite når reiste fra norge. Han er født i Stange, Hedmark. Broren (min oldefar) het Karl Johan Nøttestad (født. Augustsen) og jeg har bevis på at han var der i 1904.
Jeg har for 3 uker siden funnet masse slekt i USA og sammen vil vi vite når han reiste fra Norge, hvilken båt. Ellers alt som kan være av interesse. Har klart å nøste opp i etterslekten og fått masse opplysninger derfra. Men vi har noen "hull" som vi har lyst til å fylle opp.
Tone
Jeg har for 3 uker siden funnet masse slekt i USA og sammen vil vi vite når han reiste fra Norge, hvilken båt. Ellers alt som kan være av interesse. Har klart å nøste opp i etterslekten og fått masse opplysninger derfra. Men vi har noen "hull" som vi har lyst til å fylle opp.
Tone
- Kontakt:
Kjenner du denne broren John Nottstead som er her hos Martin da? Er det din oldefar? Da dro han jo i 1899.. dette er folketelling for 1900.
Du sier "noen hull" og alt av interesse - men dersom du har mye informasjon er det jo litt dumt at en bruker mye tid på å lete etter ting du allerede har.
og... hva het faren til Bernt Martin?
Du sier "noen hull" og alt av interesse - men dersom du har mye informasjon er det jo litt dumt at en bruker mye tid på å lete etter ting du allerede har.
og... hva het faren til Bernt Martin?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
jeg fant svaret selv
BERNT MARTIN ANDERSEN
Male
--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth: 24 MAY 1863
Christening: 01 NOV 1863 Ottestad, Hedmark, Norway
Death:
Burial:
--------------------------------------------------------------------------------
Parents:
Father: ANDERS JANSEN Family
Mother: OTTINE HALVORSDR
BERNT MARTIN ANDERSEN
Male
Event(s):
Birth: 24 MAY 1863
Christening: 01 NOV 1863 Ottestad, Hedmark, Norway
Death:
Burial:
Parents:
Father: ANDERS JANSEN Family
Mother: OTTINE HALVORSDR
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
Jeg har sjekket i Digitalarkivets database over emigranter, og jeg ser at der mangler det veldig mye for den aktuelle tiden.
27.11.1883 - 06.08.1885 10088 personer (inkl. enkelte dubletter).
Ca. 7250 personer mangler i den "gamle basen", mens alle Mangler i den "nye basen"
06.08.1885 - 28.04.1887 1795 personer (1885-86).
ca. 15520 personer mangler r i den "gamle basen",. mens alle Mangler i den "nye basen"
De originale emigrantprotokollene ligger på Riksarkivet. De er filmet.
27.11.1883 - 06.08.1885 10088 personer (inkl. enkelte dubletter).
Ca. 7250 personer mangler i den "gamle basen", mens alle Mangler i den "nye basen"
06.08.1885 - 28.04.1887 1795 personer (1885-86).
ca. 15520 personer mangler r i den "gamle basen",. mens alle Mangler i den "nye basen"
De originale emigrantprotokollene ligger på Riksarkivet. De er filmet.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Ja, jeg kjenner den Johan som var hos sin bror i 1899. Det er min oldefar.
Faren til til Martin Nøttestad heter (som det står) Anders Jensen - mer riktig Anders Jensen Havalda fra Sverige. Og mer vet jeg ikke om han. Jeg er ikke ute etter informasjon som jeg har. Men jeg har bare et årstall for når han trolig emigrerte. 1884 tror jeg det var. Har disse tingene hjemme og nå er jeg på jobb.
Jeg vil gjerne ha en mer konkret dato - hvor reiste han fra - hvor til - (vet jo at han bosatte seg i Wisconsin) - hva het båten? Har ikke så mye opplysninger om dette ang. min oldefar heller. Vil også vite litt mer der. Vet bare at han reiste over og at han kom hjem, men ikke når han kom hjem.
Det er først nå i det siste (etter ca. 4 år) at det endelig har løsnet og at vi har funnet spor etter Martin i USA. Det sørgelige er at min bestefar nå er død og jeg kan ikke glede han med disse opplysningene. Det var han som fikk meg til å starte med det. Men jeg kan glede min far og resten av slekten her hjemme. Håper at de blir like glad som det jeg ble.
Dersom det er flere ting jeg har glemt å fortelle om er det bare å si i fra så skal jeg suplere så godt jeg kan.
Takker igjen for all hjelp.
Tone
Faren til til Martin Nøttestad heter (som det står) Anders Jensen - mer riktig Anders Jensen Havalda fra Sverige. Og mer vet jeg ikke om han. Jeg er ikke ute etter informasjon som jeg har. Men jeg har bare et årstall for når han trolig emigrerte. 1884 tror jeg det var. Har disse tingene hjemme og nå er jeg på jobb.
Jeg vil gjerne ha en mer konkret dato - hvor reiste han fra - hvor til - (vet jo at han bosatte seg i Wisconsin) - hva het båten? Har ikke så mye opplysninger om dette ang. min oldefar heller. Vil også vite litt mer der. Vet bare at han reiste over og at han kom hjem, men ikke når han kom hjem.
Det er først nå i det siste (etter ca. 4 år) at det endelig har løsnet og at vi har funnet spor etter Martin i USA. Det sørgelige er at min bestefar nå er død og jeg kan ikke glede han med disse opplysningene. Det var han som fikk meg til å starte med det. Men jeg kan glede min far og resten av slekten her hjemme. Håper at de blir like glad som det jeg ble.

Dersom det er flere ting jeg har glemt å fortelle om er det bare å si i fra så skal jeg suplere så godt jeg kan.
Takker igjen for all hjelp.
Tone
- Kontakt:
Hei igjen Tone!
Ser ut til at du har skikkelig uflaks med dine emigranter.
Databasen mangler altså mesteparten av 1884- emigrantene, og i tillegg mangler det meste av 1899 emigrantene. Så det saliggjørende for deg er nok å dra på Riksarkivet.
Ser du bor i Oslo, og nå har jo Riksarkivet åpnet igjen.De har jo og lørdagsåpent, samt sent åpent enkelte dager!
se her:
http://www.riksarkivet.no/riksarkivet/p ... sesal.html
Lykke til!
Ser ut til at du har skikkelig uflaks med dine emigranter.
Databasen mangler altså mesteparten av 1884- emigrantene, og i tillegg mangler det meste av 1899 emigrantene. Så det saliggjørende for deg er nok å dra på Riksarkivet.
Ser du bor i Oslo, og nå har jo Riksarkivet åpnet igjen.De har jo og lørdagsåpent, samt sent åpent enkelte dager!
se her:
http://www.riksarkivet.no/riksarkivet/p ... sesal.html
Lykke til!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
En liten oppdatering og glad melding.
Jeg har funnet ut masse ang. min slekt i USA. Også en del ting ang. min oldefar som reiste over. Han reiste i mars 1900. Dette har vi funnet ut takket være lesing av gamle brev som min oldefar (Karl Johan N.) fikk fra sin bror Martin A. Nøttestad. Jo mer vi leser disse brevene jo mer blir satt i sammenheng. Har funnet ut masse - og vi finner stadig mere ting. Og noe av det beste er jo at vi kan glede mange ukjente slektninger i USA også. Men det er jo stadig ting vi må finne ut av, men mye har blitt klarere.
Vi takke for all hjelp og tips vi har fått. Det blir sikkert ikke siste gang. Leter fortsatt etter opplysninger om den siste av disse brødrene. Helmer E. Nøttestad som bosatte seg på Østre Toten.
Tone H. Lund
Jeg har funnet ut masse ang. min slekt i USA. Også en del ting ang. min oldefar som reiste over. Han reiste i mars 1900. Dette har vi funnet ut takket være lesing av gamle brev som min oldefar (Karl Johan N.) fikk fra sin bror Martin A. Nøttestad. Jo mer vi leser disse brevene jo mer blir satt i sammenheng. Har funnet ut masse - og vi finner stadig mere ting. Og noe av det beste er jo at vi kan glede mange ukjente slektninger i USA også. Men det er jo stadig ting vi må finne ut av, men mye har blitt klarere.

Vi takke for all hjelp og tips vi har fått. Det blir sikkert ikke siste gang. Leter fortsatt etter opplysninger om den siste av disse brødrene. Helmer E. Nøttestad som bosatte seg på Østre Toten.
Tone H. Lund