Hei
Vet ikke om dette er rette stedet å legge denne forespørselen, men prøver.
Min oldemor ble 26.mai 1864 døpt i Berg kirke og fikk i følge kirkeboka navnet Andrea Barette. Navnet er også brukt i familienedtegnelser og ved vigsel, men ikke i FT for 1865 og 1900. Der står det henholdsvis Andria/Andrea.
Jeg ønsker hjelp til hvor min tippoldemor kan ha funnet ideen til navnet Barette. Jeg finner ingen andre som heter det på den tiden. Når jeg søker på nanvet i dag ser det ut til å være et etternavn brukt i Frankrike, Italia og Tyskland.
Mvh
Kristina
Navnet Barette?
Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt
Re: Navnet Barette?
Kan det være feillesing av Karette??
Hei Alf
Min morfar, hennes far brukte navnet Andrea Barette om henne. Jeg har en avskrift fra mine oldeforeldres vielse på Notariekontoret i Halden i 1889. Der står det også Andrea Barette. Har derfor vanskelig for å tro at det kan være noe annet navn.
Min tippoldemor var i tjeneste på Rød Herregård i Halden. Kan hun ha snappet det opp der??
Mvh
Kristina
Min morfar, hennes far brukte navnet Andrea Barette om henne. Jeg har en avskrift fra mine oldeforeldres vielse på Notariekontoret i Halden i 1889. Der står det også Andrea Barette. Har derfor vanskelig for å tro at det kan være noe annet navn.
Min tippoldemor var i tjeneste på Rød Herregård i Halden. Kan hun ha snappet det opp der??
Mvh
Kristina
Kristina Samsing skrev:Hei Alf
Mvh
Kristina
Tviler. Kanskje er det en unik variant av Berette (Berte)
Hei igjen
Takk for respons.
Berette var kanskje en mulighet. Ikke brukt i Østfold på den tiden, men i allefall i bruk. Er enda ikke helt sikker på min tippoldemors foreldre, men i et alternativ jeg ser nærmere på heter moren Mette. Barette - Mette? Kanskje det er en mulighet?
Et annet spørsmål? Kan det være en feilskriving. At det virkelig står Barette, men at det aldri var ment å være det (ikke feilskriving, men feil "høring")?
Mvh
Kristina
Takk for respons.
Berette var kanskje en mulighet. Ikke brukt i Østfold på den tiden, men i allefall i bruk. Er enda ikke helt sikker på min tippoldemors foreldre, men i et alternativ jeg ser nærmere på heter moren Mette. Barette - Mette? Kanskje det er en mulighet?
Et annet spørsmål? Kan det være en feilskriving. At det virkelig står Barette, men at det aldri var ment å være det (ikke feilskriving, men feil "høring")?
Mvh
Kristina
Kristina Samsing skrev:Hei igjen
Takk for respons.
Mvh
Kristina
Mener Berette/Berithe ble brukt på Hvaler (Samme ord, men forskjellig stavelse fra prestens side)
Prestene den gang skrev det de mente å høre, ikke hva foreldre skrev ned (det kom først omkring 1896 i en forskrift til prestene, dvs. krav om at foreldre skulle skrive barnets navn på en lapp som ble gitt presten under dåpen) Før 1890-årene var det muntlig overføring. Sa foreldrene Berithe som B'arette så skrev presten Barette, men foreldre ville kanskje skrive Berte hvis de hadde kunnet skrive.
Det er tydelig at det er et sjeldent navn (eller navneform). Ikke med i Norsk Personnamnleksikon. Men Barta står der, skal være en tysk (lågtysk/frisisk) form av Berta, kanskje Barette er det også.
En femmenning av min oldemor het Tirida Barette (Barete), født på Nøtterøy, Vestfold, hun var barn nr ti og søster av Ninebart Britvald (gjett hvilket nummer han hadde i barneflokken...)
En femmenning av min oldemor het Tirida Barette (Barete), født på Nøtterøy, Vestfold, hun var barn nr ti og søster av Ninebart Britvald (gjett hvilket nummer han hadde i barneflokken...)
Hei Inger
Flott at du kunne bidra med en til som hadde Barette som andre navn. Det er liksom så inngroodd i slekten at dama het Andrea Barette. Min mor har alltid omtalt henne med begge navn så det har jeg alltid vært fortrolig med. Det var først når jeg begynte å sjekke at jeg fant ut at "ingen" andre het det. Ellers var vel Ninebart et spennende navn. Antar at hele slekta var oppkaltnår de kom til barn ni og ti.
Kanskje det var en feilhøring av presten som siden fulgte oldemor?
Kristina
Flott at du kunne bidra med en til som hadde Barette som andre navn. Det er liksom så inngroodd i slekten at dama het Andrea Barette. Min mor har alltid omtalt henne med begge navn så det har jeg alltid vært fortrolig med. Det var først når jeg begynte å sjekke at jeg fant ut at "ingen" andre het det. Ellers var vel Ninebart et spennende navn. Antar at hele slekta var oppkaltnår de kom til barn ni og ti.
Kanskje det var en feilhøring av presten som siden fulgte oldemor?
Kristina